| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تکانه‌های ترامپ بر جنگ اوکراین را بررسی می‌کند

کابوس این روزهای اروپا؛ پوتین و ترامپ

آرمان ملی- احسان اسقایی: اروپایی‌ها با نهایی شدن نامزدی ترامپ در آمریکا در برابر بایدن دموکرات به هراس افتاده‌اند. اروپای متحد با آمریکا، پیش از این امید داشت که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نرسد اما در نهایت یک نهاد ارشد قضایی درآمریکا با صدور رای، محدودیت‌های به وجود آمده برای ترامپ را برداشت.

کابوس این روزهای اروپا؛ پوتین و ترامپ

از سوی دیگر براساس برخی نظرسنجی‌ها رئیس جمهور سابق آمریکا از موقعیت بهتری در نظرسنجی‌ها نسبت به رئیس جمهور فعلی برخوردار است و همه این موارد نگرانی اروپا از ظهور ترامپ در آمریکا را دوچندان می‌کند. این هراس هم البته به نوع نگاه اروپایی‌ها به کمک‌های نظامی آمریکا در قالب پیمان آتلانتیک شمالی بازمی‌گردد. اروپایی‌ها معتقدند ترامپی که در طول چهار سال از بسیاری از پیمان‌های جمعی  از جمله پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد و حتی زیر میز برجام هم زد، این بار در موقعیتی که پوتین به صورت وحشتناکی اوکراین را زمین تاخت و تاز خود قرار داده است و حتی بعد از تحریم‌های فلج کننده اروپا و ایالات متحده اخیرا توانسته است یک شهرکلیدی دیگر اوکراین را به  تسخیر درآورد، هیچ بعید نیست اگر ترامپ مجددا رئیس جمهور آمریکا شود در ابتدا تمامی کمک‌های مالی به اوکراین را قطع کند و در نهایت هم به علت هزینه مالی فراوان آمریکا در ناتو از این پیمان خارج گردد و اروپای رنجور از حادثه اوکراین توسط پوتین بلعیده شود.

* فایل صوتی ضدروسی در آلمان و هشدار مکرون

 اروپا به شدت مساله خروج احتمالی آمریکای ترامپ (در صورت پیروزی در انتخابات) از ناتو را جدی گرفته است. پیش از این آلمانی‌ها حتی پیش‌بینی کرده بودند که باید بخش عظیمی از بودجه خود، آن هم در حدود 200 میلیارد دلار را به امور نظامی اختصاص دهند. اخیرا البته یک فایل صوتی هم از سوی مقامات آلمانی در این ارتباط منتشر شده که خود تاکید می‌کند که آلمان‌ها به شدت از  روس‌ها به وحشت افتاده‌اند و حتی خطر حمله پوتین به آلمان و اروپا را جدی گرفته‌اند. رسانه‌های روسی روز 11 اسفند ماه یک فایل صوتی ضبط شده ۳۸دقیقه‌ای از تماسی را منتشر کردند که در آن افسران ارتش آلمان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین و حمله احتمالی کیف به پلی در کریمه صحبت کرده بودند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «این فایل به ما می‌گوید که در درون بوندس‌ور (ارتش فدرال آلمان) بحث برنامه‌هایی برای حمله به خاک روسیه به طور اساسی و مشخص مطرح بوده است. این نیازی به تفسیر قانونی ندارد. همه چیز بیش از اندازه آشکار است. در واقع پرسش این است: ارتش آلمان تا چه اندازه قابل کنترل است و شولتس چقدر اوضاع را کنترل می‌کند؟ یا اینکه این هم جزئی از سیاست دولت آلمان است؟ همچنین پیش از این رئیس جمهور فرانسه هم سخنانی در ارتباط با کمک‌های نظامی به اوکراین را بیان کرده بود که رسما بوی جنگ می‌داد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از تمایل اعزام نیرو به جبهه نبرد اوکراین برای مبارزه با روسیه خبر داده بود.

*ترامپ با پوتین چه خواهد کرد

 هرچند هنوز نه به دار است و نه به بار و نه انتخاباتی برگزار شده و نه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است اما در عالم تحلیل و فرض می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است، اروپا از خروج وی از ناتو هراس دارد، کمک‌های آمریکا به اوکراین قطع شده است. در چنین موقعیتی در ابتدا باید دید پوتین و ترامپ چگونه با یکدیگر وارد مذاکره و حتی معامله می‌شوند. ترامپ و پوتین با یکدیگر ارتباط خوبی دارند. حتی بعضا شایعاتی در مورد حمایت‌های پوتین از ریاست جمهوری ترامپ در زمان رقابتش با بایدن در دوره گذشته شنیده می‌شد. در اینجا دو فرضیه در ارتباط با نوع نگاه آمریکای ترامپ به روسیه پوتین مطرح است. اول اینکه ترامپ از پوتین بخواهد به جنگ در اوکراین پایان دهد. در برابر پوتین از ترامپ خواهد خواست به توسعه ناتو پایان دهد و هیچ بعید نیست ترامپ در این زمینه با پوتین همراه شود. چرا که او اساسا ناتو را برای آمریکا نمی‌خواهد. او به جای ناتو همراهی بزرگترین عضو ناتو یعنی انگلستان را درکنار اقدامات نظامی خود می‌خواهد چرا که در خاطر داریم که بایدن حتی از برگزیت در لندن حمایت کرد و  انگلستان به این وسیله از اتحادیه اروپا خارج شد. به عبارت بهترآمریکای ترامپ همکاری نظامی با انگلستان را به کل همکاری با  اروپا در قالب پیمان آتلانتیک شمالی ترجیح می‌دهد. البته ترامپ نگاه دیگری هم می‌تواند نسبت به پوتین پیدا کند و آن اینکه پوتین پیشنهاد او را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین نپذیرد و ترامپ از مسیر دیگری برخاسته از نظرهای امنیتی مشاورانش  نسبت به کاهش کمک به ناتو اقدام کند و  در برابر، اروپا را هم در برابر روسیه و پوتین رها نماید. در این معنا که نسبت به تضعیف ناتو اقدام کرده تا در نهایت زمینه‌های لازم برای خروج آمریکا از این پیمان را فراهم آورد.

*انتخابات آمریکا و حمایت اروپا از بایدن

 البته یک سناریو دیگر وجود دارد و آن سناریو این است که دموکرات‌ها تمامی متحدان خود در سراسر جهان را وادار به حمله به ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنند. این مورد به خوبی می‌تواند بر نوع نگاه جامعه مدنی در آمریکا برای رای مثبت به نفع بایدن در انتخابات آمریکا اثر بگذارد.  هزینه این اقدام از سوی اروپایی‌ها به شدت کمتر از هزینه آنها در جنگ در برابر پوتین است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار