| کد مطلب: ۱۱۰۳۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه گزارش می‌دهد؛

آتش‌بس ماه رمضانی؛ خیلی دورخیلی نزدیک

آرمان ملی- احسان اسقایی: تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس در غزه تا قبل از ماه رمضان ادامه دارد. با این وجود به نظر نمی‌رسد این آتش‌بس به زودی اتفاق بیفتد.

آتش‌بس ماه رمضانی؛ خیلی دورخیلی نزدیک

چرا که نظر طرفین جنگ، از یکدیگر به صورت جدی دور است. حماس شرط‌هایی دارد از جمله اینکه به دنبال آتش‌بس دائم است، اما اسرائیل در برابر آتش‌بس موقت که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم به دنبال آن هستند، آزادی گروگان‌های خود را می‌خواهد. درخبرها آمده است که اسرائیل میز مذاکرات در قاهره را ترک کرده است. حال اینکه برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که اسرائیل حتی در این مذاکرات حاضر نشده است! علت نیز کاملا مشخص است چرا که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حتی آتش‌بس موقت با حماس را برابر با حذف از ساختار قدرت و حتی زندانی شدن خود می‌داند. از این رو آنچه حماس می‌خواهد را مورد دقت قرار نمی‌دهد تا مطمئن شود که آتش‌بسی در کار نیست. با این وجود خطرات در اسرائیل برای حاکمیت این کشور هر روز جدی‌تر می‌شود. رقبای حزبی و غیرحزبی نتانیاهو حتی بحث برگزاری انتخابات زودرس در اسرائیل را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر خانواده‌های اسیران اسرائیلی اقدام به راهپیمایی در  تل‌آویو کرده و رسما نتانیاهو را عامل در بند ماندن اعضای خانواده خود می‌دانند. با این وجود برخی منابع از تلاش‌های کشورهای مختلف از جمله مصر، قطر و حتی آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس خبر می‌دهند.

* فرمان آتش‌بس فوری

 ایالات متحده آمریکا که تظاهرات‌های ضد اسرائیلی در برابر کاخ سفید را برای موقعیت خود نامطلوب می‌داند و از سوی دیگر اجرای طرح‌های امنیتی خود را در منطقه زیر چتر تحولات در غزه با تاخیر روبه‌رو می‌بیند. برای اینکه دیگر شاهد حوادثی همچون حادثه‌ای که یک افسر خلبان آمریکایی برای خود به وجود آورد نباشد، این روزها بیش از گذشته به دنبال ایجاد یک آتش‌بس موقت در غزه است. در خبرها آمده: آمریکا با تغییر موضع خود درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از آتش‌بس فوری ۶ هفته‌ای در غزه به همراه آزادی تمامی اسرا حمایت کرده‌است. ایالات متحده می‌خواهد هرگونه حمایت شورای امنیت از آتش‌بس با آزادی اسرای صهیونیست در غزه مرتبط باشد.

* توپ در زمین حماس است

 از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا که درآستانه رقابت‌های ریاست جمهوری قرار دارد و آرای خود را  بین مسلمانان به علت قضیه غزه متزلزل می‌بیند در صدد است به گونه‌ای تلاش خود را برای ایجاد آتش‌بس در غزه رسانه‌ای کند. اخیرا رئیس‌جمهور بایدن در ارتباط با آتش بس در غزه گفته است: آمریکا درباره آتش‌بس در غزه توپ را به زمین حماس انداخت. رئیس‌جمهور آمریکا تأکیدکرد توافق آتش‌بس در غزه در برابر آزادی اسرای صهیونیست اکنون در دستان جنبش حماس است. وی گفت: با فرا رسیدن ماه رمضان ادامه جنگ بسیار خطرناک است. اسرائیل عذر و بهانه‌ای برای ادامه کارشکنی در ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندارد. بایدن نسبت به وضعیت بسیار خطرناک در اراضی اشغالی و قدس در صورت متوقف نشدن جنگ در ماه رمضان هشدار داد و گفت: اکنون حماس است که باید درباره توافق با پیشنهاد آتش‌بس برای ۶ هفته تصمیم بگیرد. اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنند و پیشنهاد آتش‌بس معقول است. طی ۲ روز آینده می‌بینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد اما به دلیل ماه رمضان نیاز به آتش‌بس داریم.

*آمریکا در اندیشه توافق بین لبنان و اسرائیل

 از سوی دیگر در خبرها آمده است که ایالات متحده آمریکا فرستاده‌ای با یک پیش نویس به لبنان گسیت کرده و این فرستاده طرح ایالات متحده آمریکا را برای پایان درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل به «بری» داده است. «آموس هوکشتاین» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور امنیت انرژی در دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان این طرح را ارائه داده و در برابر، بری نیز تاکید کرده باید در ابتدا به آتش بس در غزه اندیشید و بعد چنین طرح‌هایی را در دستور بررسی قرار داد. فرستاده آمریکا اخیرا لبنان را به مقصد قبرس ترک کرد و از آنجا عازم تل‌آویو شد، یکی از دستیاران برجسته او برای ادامه برگزاری جلسات با نبیه بری و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر، پیشبرد امور لبنان و از طریق آنها با حزب‌ا... در بیروت مانده است. به نظر می‌رسد این طرح که از سوی آمریکا پیش‌نویس آن مطرح شده می‌تواند بخشی از طرح آبراهام و یا هر طرحی از سوی آمریکایی‌ها برای ایجاد آتش‌بس در غزه در آستانه رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور باشد. از سوی دیگرنعیم قاسم با اشاره به سفر «آموس هوکشتاین» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور امنیت انرژی به لبنان و اظهارات او در بیروت گفت: زمانی که آتش‌بس در غزه آغاز شود، در لبنان نیز آغاز می‌شود.

* دود سفید یا سیاه

 به نظر می‌رسد تنها باید انتظارکشید که آیا آتش بسی دائم و یا موقت در غزه رخ می‌دهد یا خیر. چرا که همان طور که در سطور بالا آمد حتی اگر طرفین در کیفیت تبادل اسرا با یکدیگر توافق کنند. در این بخش از توافق با یکدیگر تفاهمی ندارند و آن بخش دائمی بودن آتش بس بر اساس آنچه حماس می‌خواهد یا موقتی بودن آتش بس بر اساس آنچه اسرائیل می‌خواهد است. از این منظر نمی‌توان آتش بس را در آستانه ماه مبارک رمضان در دسترس دانست مگر اینکه شرایط به گونه‌ دیگری تغییر کند و شورای امنیت سازمان ملل با صدور یک قطعنامه الزام آور بدون وتو و یا رای ممتنع اعضا، بر آتش‌بس مهر تایید بزند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار