| کد مطلب: ۱۱۰۲۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

بررسی آماری ۳ انتخابات دهم، یازدهم و دوازدهم

ریزش آرای انتخابات تهران بعد از ۴ سال

آرمان ملی– مطهره شفیعی: انتخابات مجلس دوازدهم از نظر آماری با انتخابات‌های گذشته تفاوت داشت هم از نظر میزان مشارکت، هم از جهت گرایش سیاسی کاندیداها و... به‌عنوان نمونه اکنون «سیدمحمود نبویان» با 597770 رأی، نفر نخست است.

ریزش آرای انتخابات تهران بعد از ۴ سال

یک دوره قبل و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف توانسته بود با اختلاف رای قابل‌توجهی نسبت به این دوره به‌عنوان نخستین نماینده تهران راهی بهارستان شود. او که با سابقه فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی کشور و همچنین شهردار تهران تصمیم به حضور در مجلس شورای اسلامی را گرفته بود، در انتخابات مجلس یازدهم ۱،۲۶۵،۲۸۷ رای را به خود اختصاص داد و به‌عنوان نماینده اول مردم تهران راهی بهارستان شد. این در حالی‌ است که چهار سال قبل و در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف توانسته بود این جایگاه را به‌خود اختصاص دهد. عارف که در قامت یک چهره دانشگاهی و با پیشینه سیاسی وزارت، معاون رئیس‌جمهور دولت اصلاحات و همچنین ریاست سازمان برنامه و بودجه سودای حضور در بهارستان را داشت، در اسفند ۹۴ توانست با ۱،۶۰۸،۹۲۶ رای در صدر لیست امید از حوزه انتخابیه تهران رهسپار خانه ملت شود. حتی در مجلس نهم حدادعادل که نخستین رئیس غیرروحانی مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود که توانسته بود در انتخابات مجلس نهم با ۱،۱۱۹،۴۷۴ رای عنوان نفر اول تهران را برای سومین دوره پیاپی از آن خود کند. او پیش از این در انتخابات مجلس هشتم با ۸۴۴۲۳۰ رای و در مجلس هفتم با ۸۸۸۲۷۶ رای در صدر لیست منتخبان پایتخت قرار گرفته بود. در ادامه به بررسی آماری 3 انتخابات دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته می‌شود.

*انتخابات مجلس دوازدهم حوزه تهران

10 میلیون و ۳۰ هزار و ۱۹۱ نفر

جمعیت دارای شرایط رای دادن

34 درصد

 

درصد مشارکت

به‌طور یکدست اصولگرا هستند / گرایش سیاسی منتخبان تهران

 

*انتخابات مجلس یازدهم در حوزه تهران

میزان مشارکت

57 / 42 درصد

 

جمعیت دارای شرایط رای دادن

1 میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱

 

گرایش سیاسی / به غیر از ایزدخواه که مستقل است، بقیه اصولگرا بودند

 

انتخابات مجلس دهم در حوزه تهران

میزان مشارکت

۶۱. ۸۳ درصد

 

جمعیت دارای شرایط رای دادن

3. 246. 991

گرایش سیاسی منتخبان تهران / به غیر از مطهری سایر منتخبان اصلاح‌طلب بودند

 

*تعداد آرا در هر دوره آب می‌‌رود

آنگونه که سیدعباس جوهری، معاون سیاسی استاندار تهران، اعلام کرده بود، واجدین شرایط رأی دادن در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر برای انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۷ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۵۷ نفر بودند. بررسی نتایج شمارش آرای منتخبان مجلس دوازدهم حکایت از ریزش رأی شدید نسبت به انتخابات ۱۳۹۸ دارد، آنگونه که فاصله رأی قالیباف نفر اول انتخابات مجلس یازدهم در تهران با محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم در تهران، ۶۶۷۵۱۷ رأی است.

*کدام نمایندگان تهران در پارلمان ماندنی شدند؟

همچنین قالیباف بعد از چهار سال از رده اول به رده چهارم سقوط کرده است. نبویان نیز که در انتخابات ۹۸ در رده ششم بوده است در این دوره به رده اول رفته است. همچنین مرتضی آقاتهرانی، مالک شریعتی، رضا تقی‌پور، علی خضریان، اسماعیل کوثری(دور دوم)، سیدعلی یزدی‌خواه و روح‌ا... ایزدخواه دیگر نمایندگان فعلی تهران هستند که حضورشان در مجلس آینده قطعی شد. همچنین در دور اول انتخابات تهران، حمید رسایی، امیرحسین ثابتی، منوچهر متکی، کامران غضنفری نمایندگان جدیدی هستند که وارد پارلمان دوازدهم شده‌اند.

*چه کسی پیروز شد؟

«کیهان» در شماره دیروز خود نوشت: «ماراتن انتخابات یازدهم اسفندماه با برگزاری بی‌نقص و همچنین شرکت دشمن‌شکن ملت ایران به پایان رسید. این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از فتنه «زن، زندگی، آزادی» در سال 1401 برگزار ‌شد. انتخابات ۱۱ اسفند به صحنه اتحاد براندازان، عاملان داخلی آنان، مدعیان اصلاحات و بوقچی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی داخلی و خارجی‌شان برای قهر مردم با صندوق رای و القای جدایی بین ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. این کمپین خائنانه از آغاز سال 1402 و بالاخص با شروع فرآیند پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخاباتی، با ترویج گزاره‌های کذبی همچون خالص‌سازی، انتخابات فرمایشی و ردصلاحیت‌های حداکثری و هدفمند و... به‌دنبال عدم حضور مردم در صحنه انتخابات، پایین آمدن مشارکت و در نهایت ضربه به کشور و ملت ایران بود.» در انتخابات دوازدهم اصلاح‌طلبان از ارایه لیست خودداری کردند و برخی از آنها در لیست «صدای ملت» علی مطهری جای گرفتند. انتخابات مجلس دوازدهم رقابت میان اصولگرایان بود که میزان مشارکت نشان داد بازنده واقعی اصولگرایان هستند. سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با ارائه تحلیلی از نتایج انتخابات و نیز آنچه نظام سیاسی در پیش گرفت تا مشارکت طایفه‌ای را جایگزین مشارکت سیاسی کند، اظهارکرد: «انتخابات این دوره مجلس کاملا متفاوت بود و هیچ برنده‌ای تا این لحظه نداشته است، یعنی نظام جمهوری اسلامی با همه تاکیداتی که مقام معظم رهبری به‌خصوص در دو ماه اخیر به‌صورت مکرر درباره اهمیت مجلس در صحبت‌هایشان داشتند، دستاوردی مناسب با چنین سرمایه‌گذاری‌ای نداشته است.» سازندگی نوشت: «به گفته دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، منتقدان داخلی و اپوزیسیون در خارج از کشور که به‌دنبال تحریم انتخابات بودند نیز هیچ دستاوردی نداشتند. زیرا مجموعا انتخابات امسال با همان ۴۲ درصد مشارکتی برگزار شد که در مجلس یازدهم برگزار شده بود. سیدحسین مرعشی همچنین گفت: نکته‌ای که این انتخابات را با انتخابات قبل متفاوت می‌کند این است که امر سیاسی به یک امر اجتماعی تبدیل شد. به عبارت دیگر اصولا انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، رقابت گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی با یکدیگر است، زیرا ماهیت انتخابات، ماهیتی سیاسی است.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار