| کد مطلب: ۱۱۰۱۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌پردازد

قیمت گوشت قرمز همچنان صعودی

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: در حالی که مسئولان از عرضه گوشت گرم گوسفندی 370 هزار تومانی و 310 هزار تومانی گوساله در بازار به منظور تعدیل قیمت این محصول خبر می‌دهند، شواهد موجود در بازار حکایت از ناکافی بودن این عرضه این گوشت به قیمت اعلام شده است که در نهایت منجر به اجبار برای خرید گوشت 600 تا 700 هزارتومانی از مراکز توزیعی می‌کند که در توان خرید بسیاری از اقشار جامعه نیست، از این رو همچنان سرانه مصرف گوشت در سفره‌های مردم به شدت کاهش یافته است، رویکردی که برخی از کارشناس مسئولان در بازار گوشت منکر آن هستند و معتقدند؛ «سرانه مصرف گوشت در کشور با توجه به افزایش تعداد رستوران‌ها و تالارها و... نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایشی نیز شده است»، اما قطعاً نمی‌توان منکر کاهش قدرت خرید مردم در بازار تورمی برای کلیه اجناس به ویژه گوشت شد و به این ترتیب همچنین نمی‌توان در انتظار تامین سلامت و امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه نیز باشیم.

قیمت گوشت قرمز همچنان صعودی

سهم تالارها و رستوران‌ها در کمبود کمبود گوشت

به گزارش «آرمان ملی»، عرضه گوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت‌های متعادل در بازار هر چند اقدامی جهت متعادل کردن بازار و پاسخی به دهک‌های پایین جامعه برای خرید گوشت است، اما با توجه به قرار گرفتن تعداد بیشتر افراد اقشار متوسط جامعه در دهک‌های پایین، قدرت خرید مردم برای خرید گوشت از مراکز توزیع گوشت غیردولتی بیش از پیش کاهش یافته است و به این ترتیب مشکلات معتنابه آن نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که به گفته مسئولان گوشت دولتی در بازار به وفور وجود دارد اما آنچه که از سوی مردم قابل مشاهده است، کمبود و صف‌های طولانی برای گوشت‌های دولتی به ویژه در برخی از شهرستان‌هاست که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند، هر چند گروهی از افراد کمبود گوشت‌های دولتی در بازار را ناشی از عرضه گوشت با قیمت دولتی با رانت‌های مختلف به رستوران‌ها و تالارها می‌دانند که در نهایت به کمبود این گوشت برای عامه مردم منتهی می‌شود.

گرانی گوشت در برخی مراکز غیرقابل انکار است

منصور پوریان درباره وضعیت بازار گوشت در ماه‌های اخیر به «آرمان ملی» گفت: گوشت در ماه‌های اخیر نیاز بازار داخلی از طریق واردات تامین شده است و از این رو کمتر کشتار داخلی صورت گرفته است و نیاز بازار در این راستا تامین شده است. بر اساس آمار موجود عرضه گوشت گرم و منجمد در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار بیشتر بوده است، عرضه گوشت در زمستان سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است، که تا حدود 300 تن گوشت گرم و 1200 تن گوشت منجمد وارد بازار شده است، هرچند کشتارها در فصل زمستان سال جاری کاهش یافته است چون بازار از طریق گوشت‌های وارداتی اشباع شد. او در پاسخ به اینکه با وجود عرضه گوشت دولتی، همچنان قیمت گوشت همچنان در بازار افزایشی است گفت: سعی بر این است تا در مراکز توزیع گوشت دولتی، با نظارت افزایش یافته، مدیریت مناسبی در خصوص قیمت‌ها و توزیع صورت گیرد، اما در برخی از محل‌های عرضه گوشت به صورت خودسرانه قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که قطعا با آنها برخوردهای نظارتی صورت خواهد گرفت، در حقیقت این موضوع که قیمت گوشت در برخی از مواقع و محل‌های عرضه از قیمت متعارف خود یعنی حدود 450 هزار تومان بالاتر است غیرقابل انکار است که البته باعث اعتراض خریداران نیز می‌شود. این مقام مسئول اضافه کرد: البته برخی از فعالان در صنعت گوشت در بخش تامین وعرضه و توزیع در توجیه گرانی گوشت در بازار معتقد بر این هستند که با توجه به افزایش هزینه‌های فرآوری دام و تولید گوشت، چندان به صرفه اقتصادی نیست که با قیمت‌های اعلام شده در بازار حضور یافت، از این رو دولت نیز به منظور تعدیل بازار اقدام به واردات گوشت منجمد و... می‌کند تا گوشت با قیمت متعادل به دست همه مردم به ویژه دهک‌های پایین نیز برسد.

مصرف گوشت رستوران‌ها و تالارها افزایش یافته

او در باره کاهش قدرت مصرف خرید مردم و کاهش سرانه مصرف گوشت گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته میزان مصرف گوشت با توجه به افزایش تعداد رستوران‌های داخلی و بین شهری و ضرورت تخصیص سهمیه به آنها، افزایش یافته است، در حقیقت در آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تعداد 700 رستوران جدید تاسیس شده است که از این محل سرانه مصرف گوشت از این محل افزایش یافته است چراکه سرانه مصرف گوشت در کشور از یک 1 میلیون و 300 هزار تن گذشته است که ناشی از افزایش میزان مصرف است که البته منکر اینکه قیمت گوشت افزایش یافته جای هیچ شک و تردید نیست، اما افزایش تعداد رستوران‌ها و تالارها و.... باعث افزایش مصرف شده است.

قیمت گوشت منطقی می‌شود

او اضافه کرد: تامین گوشت از طریق واردات و همچنین تا حدی تولید داخلی در حال حاضر به نحو مطلوبی انجام شده و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا قبل از پایان سال جاری، تمام لایه‌های بازار از گوشت پر خواهد شد و طبق پیش بینی‌ها قیمت گوشت نیز با توجه به احتمال انجام کشتار داخلی و افزایش واردات در همه اقلام کاهش خواهد یافت. در فصل زمستان همواره کشتار به سمت میش، بز و.... می‌رفت، اما امسال به دلیل افزایش واردات بازار تامین شده است و تا اوایل بهار شاهد عرضه دام داخلی هستیم که البته باید قیمت آن را تعدیل کرد تا با افزایش قیمت گوشت مواجه نشویم، هر چند قیمت لاشه گوساله داخلی در حال حاضر با قیمت لاشه گوساله وارداتی برابری می‌کند و امیدواریم این امر در خصوص لاشه گوسفند نیز صورت گیرد. پوریان در پیش بینی بازار گوشت برای ماه مبارک رمضان و همچنین عید امسال گفت: قیمت گوشت قطعاً با توجه به تامین و عرضه پیش بینی شده روند کاهشی را طی خواهد کرد، بر اساس اقدامات صورت گرفته ذخیره گوشت خوبی برای عید و ماه مبارک رمضان صورت گرفته است و گوشت گوسفند از مغولستان و استرالیا توزیع خواهد شد و حدود یک هزار تن گوشت گوساله و... نیز به تدریج عرضه خواهد شد. در خصوص دام زنده از مبادی جلفا و سیستان لاشه به صورت شقه، وکیومی و گرم نیز به بازار عرضه می‌شود. رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه قیمت گوشت منطقی خواهد شد، گفت: با عرضه انبوه و تامین گوشت مورد نیاز واحدهای صنفی پرمصرف فشار از بازار گوشت خانوار کم شده است و قطعا شاهد کاهش قیمت در هفته‌ها و ماه آتی خواهیم بود.

کاهش قیمت تا پایان سال

قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یافته است، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند با ۳ ابزاری که به کار گرفته‌اند قیمت تا پایان سال و ابتدای ماه مبارک رمضان، کاهش می‌یابد. گوشت قرمز در قصابی‌ها کیلویی ۶۰۰ هزار تومان، این را علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی‌ می‌گوید و معتقد است گرانی گوشت عمدتا به دلیل گرانی دام زنده است. اما قائم مقام وزیر جهاد کشا‌ورزی معتقد است که قیمت گوشت قرمز با افزایش تولید داخل و رشد واردات، تا پایان سال کاهش چشمگیری خواهد داشت و به کیلویی ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. به گفته علیرضا پیمان‌پاک، افزایش تولید دام در کشور کلید خورده و طبق آمار زایش و پروار‌بندی در چند ماه گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است، علاوه بر آن واردات تا پایان رمضان به صورت گسترده ادامه خواهد داشت. تقریباً در به‌همن ماه سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی‌ اعلام کرد واردات گسترده گوشت گرم و منجمد از ۸ کشور آغاز شده و بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز را تامین کرده است. به ادعای وزارت جهاد، این قیمت بالای گوشت قرمز مقطعی است و تا پایان سال فروکش می‌کند و از سال آینده قیمت بازار گوشت قرمز روند کاهشی خواهد داشت. در حال حاضر گوشت گوسفندی تنظیم بازاری به صورت شقه با قیمت هر کیلوگرم ۳۱۰ و ۳۹۰ هزار تومان، گوشت قرمز گوساله به صورت بسته بندی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان و گوشت قرمز گوساله و گوسفند منجمد قطعه بندی با قیمت هر کیلوگرم از ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، اما مردم می‌گویند که میزان عرضه این گوشت‌ها اصلا کافی نیست و باید زمان طولانی در صف بایستند، یا اینکه به سرعت تمام می‌شود.

عامل اصلی گرانی گوشت قرمز

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی‌ علی اصغر مَلکی‌، گرانی دام زنده را عامل گرانی گوشت قرمز عنوان می‌کند و می‌گوید که افزایش قیمت دام زنده به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسیده و قیمت را در خرده فروشی‌ها بالا برده است. طبق یک عرف، نرخ گوشت قرمز در بازار دو برابر نرخ دام زنده به اضافه ۱۰ درصد سود قصابی است. مَلکی دلیل گرانی دام زنده را بالا بودن قیمت نهاده دامی عنوان کرد که حدود ۷۵ درصد هزینه دام را تشکیل می‌دهد. چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی از عرضه فراوان نهاده دامی و عرضه با ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت مصوب خبر داد.‌

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار