| کد مطلب: ۱۱۰۱۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد

آخرین‌ها خبرها و اقدامات از وضعیت مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان؛

باران در سیستان و بلوچستان خشک، سیل شد

آرمان ملی: به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و عدم وجود ساز‌و کارهای لازم به منظور هدایت و بهره‌وری از آب ها ناشی از بارندگی و سیلاب های متعاقب آن، بارش ها در ایران همواره برای اهالی و مناطق مورد نظر دردسرساز می شوند تا جایی که علاوه بر تهدید خانمان، جان ان ها را هم تهدید می کند و به این ترتیب بارانی که می شد به بحران کم آبی مناطق درگیر کمک کند بلای جان آن ها می شود.

باران در  سیستان و بلوچستان خشک، سیل شد

یکی از مهم ترین و البته کم آب ترین مناطقی که این روزها با مخاطرات ناشی از سیل دست و پنجه نرم می کند استان سیستان و بلوچستان است که آخرین وضعیت سیل و بارندگی در جنوب این استان وضعیت بیشتر از صدهزار نفر از مردم بحرانی گزارش شد. گفته شد که نزدیک به ۴۰۰ روستا در منطقه دشتیاری بلوچستان که از محروم ترین مناطق استان به لحاظ امکانات به حساب می آید،‌ نزدیک به ۴۰۰ روستا در محاصره سیل و تبعات ناشی از آن قرار گرفتند همچنین به دلیل نبود راه و شکسته شدن پل، فقط امدادرسانی هوایی امکان پذیر نبود. پس از این موارد اخباری هم از امدادرسانی ها مخابره و روز گذشته گفته شد همچنان ۲۲ مسیر ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل سیل بسته است. علاوه بر هلال احمر، ارتش هم روز گذشته از زبان فرمانده خود اعلام کرد که برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در آماده باش قرار دارد. به گفته امیر سرتیپ امیر غلامعلیان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش، در پی وقوع سیل در بخشی از مناطق استان سیستان و بلوچستان به منظور کمک‌رسانی به مردم عزیز این منطقه، یگان‌های امدادی و مهندسی ارتش در آماده‌باش کامل قرار دارند.

ایسنا گزارش داد که با حضور به موقع نیرو‌های تیپ ایرانشهر، از تلفات انسانی جلوگیری شد و این رخداد با سرعت مدیریت شد. امیر سرتیپ غلامعلیان با اشاره به سیلاب شهرستان خاش و روستا‌های اطراف آن هم توضیح داد که در این شهرستان هم با حضور به موقع نیرو‌های ۲۸۸ زرهی خاش، این موضوع هم مدیریت شد.

اما یک روز پیشتر هم وزیر کشور دستور داد که به وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان رسیدگی شود. احمد وحیدی روز پنجشنبه در تماس تلفنی که با استاندار سیستان و بلوچستان داشت در جریان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند قرار گرفت. به گزارش روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، وزیر کشور در گفت وگو با محمد کرمی، ضمن صدور دستورات لازم بر به‌کارگیری امکانات انسانی، تجهیزات و ماشین آلات دستگاه‌های اجرایی منطقه برای کمک به آسیب دیدگان تاکید کرد و خواستار رسیدگی فوری به نیازها، مشکلات سیل‌زدگان اعم از اسکان، مواد غذایی، درمان و لوازم گرمایشی و کاهش آلام آنها شد. وحیدی همچنین از محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران خواست با اعزام هیاتی از تهران، همه امکانات و تمهیدات لازم به فوریت برای کمک رسانی به استان ارسال شود.

بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات، سیلاب سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در قصرقند، بخش تلنگ، دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحد‌های مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شد بطوری‌که راه تمام روستا‌ها بسته شد و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود نداشت.

ایسنا نوشت: بر اساس اعلام مسئولان و تماس‌های تلفنی مردم، وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بحرانی است. به‌دلیل نبود راه و شکسته شدن پل و آبنما فقط امدادرسانی هوایی امکانپذیر است.

بنا به گفته احمدرضا هاشم‌زهی، فرماندار قصر قند، ۲۴ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل  بودند و فقط امدادهوایی برای کمک رسانی امکانپذیر بود.

از طرفی روز گذشته مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به نقل از ایرنا خبر داد که بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب این استان را بسته است. وی افزود: برق ۴۱ روستای جنوب استان براثر بروز بارندگی و سیلاب قطع شده بود که با وجود سیلابی بودن مسیر‌ها و دشواری‌های فراوان تاکنون برق ۱۱ روستا متصل شده.

خسارت‌های میلیاردی به نیکشهر و چابهار

معاون عمرانی فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش سنگین باران و سیلاب چند روز اخیر بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌های راه، آب، کشاورزی، برق و سایر حوزه های این شهرستان وارد کرد.

به گزارش ایرنا، رحیم بخش بلیده‌ای توضیح داد که در پی بارش‌های چند روز گذشته ۱۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت سد خیر آباد اضافه شد.

او افزود: در پی ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان و بارش شدید باران در جنوب استان سد خیر آباد با ظرفیت ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزارمترمکعب سر ریز شده است.

از طرف دیگر به گزارش همین خبرگزاری، دادکریم بلوچ، معاون عمرانی فرمانداری چابهار گفت: طبق برآورده‌های اولیه بارندگی های چند روز اخیر بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی، عمرانی و روستایی خسارت وارد کرد که با توجه به تداوم بارش‌ها امکان افزایش این خسارت‌ها وجود دارد.

به گفته او بر اثر شدت بارش‌ها ۱۳۱ روستا در بخش های پیرسهراب و پلان بطورکامل در محاصره آب هستند و روستاهای زیادی در معرض آبگرفتگی قرار دارند. همچنین آب سد زیردان یک و نیم متر از تاج سد بالاتر رفته و سد سریز شده‌ است و حجم بالایی از آب در پائین دست سد در جریان است.

با توجه به شرایط پیش آمده، مسئولان توصیه کرده اند که با توجه به برودت هوای سرد در سیستان و بلوچستان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند.

 به گفته کارشناسان،  استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین ۱۲۰  روزه بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار