| کد مطلب: ۱۱۰۱۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» درباره ضرورت صلاحیت علمی – عملی نمایندگان در مجلس گزارش می دهد

اقتصاد قربانی تبلیغات سیاسی انتخابات نشود

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: بنا به گفته صاحبنظران، احراز صلاحیت علمی نمایندگان به ویژه در بخش‌های اقتصادی یکی از حلقه های مفقوده ای است که در لابه لای شعارهای تبلیغاتی گم می شود، در حالی که برنامه های اقتصادی و اِشراف آنها به مقوله های اقتصادی یکی از پارامترهایی به شمار می آید که ضامن بررسی کارشناسانه طرح های ارائه شده از سوی دولت خواهد بود و البته احراز صلاحیت علمی – عملی آنها نیز می تواند پشتوانه ای مطلوب جهت حضور در کمیسیون های مختلف مجلس باشد.

اقتصاد قربانی تبلیغات سیاسی انتخابات نشود

کارشناسان معتقدند؛ نمایندگان می توانند با اتکا به تخصص های اقتصادی و ... تصمیمات هوشمندانه ای را در مسائل مختلف اتخاذ کنند تا بهینه ترین راه و مسیر استفاده از ظرفیت ها و منابع مالی – اقتصادی و ... کشور را برگزینند.

وعده هایی در خارج از حیطه اختیارات

به گزارش «آرمان ملی»، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس در کشور، گروهی بر این باور هستند که «احراز صلاحیت علمی – عملی» نمایندگان گزینه ای مفقوده بین نامزدهای انتخابات به ویژه در بخش اقتصادی به شمار می آید که باعث می شود برخی از افراد ناکارآمد در سایه تبلیغات در اموری که اصلاً در حیطه اختیارات آن ها نیست به عنوان نامزد انتخابات و در نهایت نماینده به مجلس راه یابند، این در حالی است که بسیاری از افراد با وجود صلاحیت های علمی با پشتوانه کارهای اجرایی و آشنا به امور اقتصادی، اجتماعی و ... به دلایل سلیقه ای و مسائل حاشیه ای از حضور در این انتخابات بازمانند. به گفته کارشناسان دغدغه اکثریت مردم از نمایندگان مجلس، فعالیت در مسیر بهبود وضعیت معیشت و سفره خانوار است، از این رو آشنایی و تبحر نمایندگان در مسائل خُرد و کلان اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است، چرا که بدون تخصص ممکن است تصمیمات نادرست در زمینه‌های اقتصادی بگیرند و این موضوع می‌تواند به ضرر کشور منجر شود و توسعه پایدار را مختل کند.

اهمیت تخصص نمایندگان در مسائل اقتصادی

آلبرت بغازیان کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: اصلح بودن نمایندگان مجلس در حوزه های فعالیت خود به ویژه مسائل اقتصادی با توجه به چالش های متعددی که در کشور وجود دارد، پارامتری به شمار می آید که برخی از نمایندگان نیز با توجه به این امر به بیان شعارهای تبلیغاتی در این حوزه می پردازند، اما اینکه واقعاً چقدر می توانند در این زمینه مفید واقع شوند نیاز به بررسی بیشتری دارد. او افزود: برخی از نمایندگان در خصوص برخی از اموری تبلیغ کرده اند که به راستی در حیطه اختیارات آنها نیست، یعنی یک نماینده مجلس هیچگاه نمی تواند در حوزه اجرا ورود کند، اما در تبلیغات خود به این مسائل می پردازد! شرایط اقتصادی و آگاهی از اموری که می تواند به بهبود معیشت مردم کمک کند، از جمله اموری است که هر نماینده ای باید به آن اِشراف داشته باشد چرا که اولویت و دغدغه اکثر مردم در شرایط کنونی سفره خانوار و معیشت است، این در حالی است که برخی از نامزدهای انتخاباتی باکمترین آگاهی در سطح خُرد و کلان در این زمینه، تایید صلاحیت شدند و قطعاً با همین شرایط هم به مجلس راه می یابند، اما برخی از افراد صاحبنظر و با دانش و صلاحیت علمی، به دلیل مسائلی که بیشتر ناشی از تفاوت سلیقه هاست، از دایره حضور در انتخابات بازماندند.

هدررفته سرمایه ها در سایه عدم تخصص

این کارشناس اضافه کرد: بیشترین مشکل در حال حاضر ناشی از ناتوانی علمی در بررسی طرح هایی است که از سوی دولت به مجلس ارائه می شود، در حقیقت بسیاری از طرح های معوق مانده به دلیل فقدان کارشناسی های ضروری در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی به مرحله اجرا نرسیده اند، یا در نتیجه فقدان دانش و علم کافی در آن زمینه بدون در نظر گرفتن تمام مسائل و جوانب کار به تصویب رسیده که بعد از چندی به شکست می انجامد و به این ترتیب علاوه بر هدررفت سرمایه مالی و زمانی، کشور نیز در آن بخش معطل می ماند و قطعاً این زنجیره به حوزه های دیگر نیز تسری می یابد. بغازیان توضیح داد: برخی از نمایندگان با شعارهایی به میدان انتخابات آمدند که در اختیار قوه مجریه و وزراء و رئیس جمهور است، در حالی که به جای این امر باید در راستای منافع ملی و همگام با دیگرقوا و نهادها و سازمان ها حرکت کنند و البته احراز صلاحیت علمی – عملی بسیار مهم است که باید پیش از ورود به مجلس مورد بررسی قرار گیرد. این کارشناس توضیح داد: نمایندگانی که به مجلس ورود پیدا می کنند باید، با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی بهترین انتخاب و اقدامات را در حیطه فعالیت خود انجام دهند، نمایندگان مجلس باید در دایره تعامل با دیگر قوا سعی کنند تا از آنچه در حیطه قدرت و اختیار آنها قرارداده شده است، به نحو احسن بهره جوید تا در مجموع حاکمیت در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند. این کارشناس اضافه کرد: مشکلاتی که ناشی از خلاءهایی در دوره های قبلی مجلس وجود داشته است، می تواند الگویی مناسب برای یافتن راهکارهای مطلوب برای عملیاتی ساختن مصوبه های مفید در بخش های مختلف اجتماعی – اقتصادی و ... باشد که امید است این مهم از سوی نمایندگانی که به مجلس راه می یابند مورد توجه واقع شود.

اهمیت عملکرد اقتصادی مجلس

عملکرد اقتصادی مجلس، یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر میزان مشارکت مردم در انتخابات است چرا که اقتصاد یکی از مهم ترین حوزه های زندگی بشر است و نقش مهمی در تأمین رفاه و آسایش مردم ایفا می‌کند اما مردم چه مطالبات اقتصادی از مجلس آینده دارند؟ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز برگزار ‌شد. مشارکت مردم در انتخابات، نشان دهنده میزان علاقه و آگاهی سیاسی مردم از مسائل جامعه است. عوامل مختلفی بر مشارکت سیاسی مردم موثر هستند. عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی. عملکرد اقتصادی مجلس، یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر میزان مشارکت مردم در انتخابات است چرا که اقتصاد یکی از مهمترین حوزه های زندگی بشر است و نقش مهمی در تأمین رفاه و آسایش مردم ایفا می‌کند اما مردم چه مطالبات اقتصادی از مجلس آینده دارند؟ اخیرا نظرسنجی ایسنا از شهروندان تهرانی درباره این موضوع توسط مرکز افکار سنجی سرمایه انجام شده است که در ادامه بخشی از نتایج آن را می خوانید.

اولویت های اقتصادی مردم

اولویت های اقتصادی که مجلس آینده از نظر شما باید در دستور کار خود قرار دهد را نام ببرید؟ این سوالی است که از 1008 نفر در بازه 3 الی 13 دیماه 1402 پرسیده شده است. 20.9 درصد مسکن و اجاره بها، 17 درصد مهار تورم و گرانی، 15.4 درصد اشتغال،‌7.3 درصد ازدواج آسان و جوانان و حمایت از آن‌ها، 4.8 درصد بهبود وضعیت اقتصادی، 4.6 درصد رسیدگی به معیشت مردم، 4.4 درصد افزایش حقوق و دستمزدها (بازنشستگان، معلمان و کارگران) 3.1 درصد رسیدگی به بازار خودرو و نظارت بر قیمت ها، 2.9 درصد مبارزه با اختلاسگران و مفاسد اقتصادی، 3.1 درصد نظارت و کنترل دولت بر بازار و قیمت‌ها، 1.2 درصد کاهش مالیات اصناف کم درآمد و افزایش مالیات بر ثروتمندان و خانه های خالی، 1.1 درصد خواهان شفاف سازی و 16.2 درصد از مردم دیگر موارد را در صدر اولویت‌های خود بیان کرده‌اند.

مطالبات بخش خصوصی از نمایندگان مجلس

فرنگیس رحمانی رئیس کمیسیون صادرکنندگان محصولات غیرنفتی اتاق ایران و از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی گیلان می گوید: عملکرد نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی چندان رضایت بخش نبود و در این دوره نقاط ضعفی داشتند. حاکمیت خواهان رفاه مردم است اما در سطوح پایین تر پاسخگویی به مردم ضعیف تر می شود، این امر نارضایتی مردم را بدنبال دارد که این به ضرر نظام و حاکمیت و موجب خوشحالی دشمنان است. او با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس که نامزد شده اند به طور طبیعی امکانات بیشتری نسبت به قبل در اختیار دارند، گفت: در میان نامزدهای نمایندگی مجلس، افراد دلسوز و انقلابی هم هستند که دامنه تبلیغات آنها به دلایل بسیاری از جمله خرید و فروش آراء چندان گسترده نیست. رحمانی از نمایندگان جدیدی که راهی خانه ملت می شوند خواست در تصویب مصوبات خود به نفع مردم قدم بردارند. از مجلس دوازدهم انتظار داریم به مردم توجه بیشتری داشته باشند و مصوبات را آگاهانه تصویب کنند. مجلس یازدهم توجه خاصی به بخش خصوصی نداشت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار