| کد مطلب: ۱۱۰۱۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواجهه جامعه با انتخابات را بررسی می‌کند

پایان ائتلاف‌ها، سهم‌خواهی‌ها و انشعاب‌ها

آرمان ملی– حمید شجاعی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره خبرگان رهبری صبح فردا برگزار خواهد شد و بحث‌ها این چند وقت در مورد لیست و سرلیست و ائتلاف ... پایان می‌گیرد در این میان مساله مشارکت، چگونگی و میزان آن به‌عنوان یک مولفه ناشناخته همچنان پابرجاست و با عنایت به اینکه به طور رسمی هیچگونه نظرسنجی از میزان مشارکت اعلام نشده است، مشخص نیست که در انتخابات پیش‌رو شاهد چه میزان از مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود.

پایان ائتلاف‌ها، سهم‌خواهی‌ها و انشعاب‌ها

هر چند که گمانه‌زنی‌هایی از این مهم صورت گرفته می‌گیرد و هر جریان یا تفکری با استدلال‌های خاص خود شرایط را تبیین و تفسیر می‌کند؛ اما آنچه که قابل کتمان نیست و واقعیت موجود در جامعه است وجود نارضایتی‌های مردم از شرایط موجود اقتصادی، معیشتی است که موجبات کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به روندها و فرایندها را رقم زده است. این در حالی است که ردصلاحیت چهره‌های تاثیرگذار‌، شناخته شده، رقابت‌آفرین و مشارکت‌زا نیز  باعث شده تا شاهد رقابت چندان هیجان‌انگیزی میان جریانات سیاسی نباشیم و صرفا رقابت میان لیست‌های متعدد اصولگرایان برقرار باشد. چه اینکه آنها از هفته‌ها پیش این رقابت را کلید زده‌اند و اظهارنظرات انتخاباتی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند. با این حال واقعیت امر بر آن است که اگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی توجه بیشتری به بیانات رهبری می‌کردند به تمامی جریانات سیاسی و کاندیداها برای حضور در انتخابات اجازه حضور می‌دادند و  از ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای پرهیز می‌کردند امروز شاهد رقابت‌های انتخاباتی واقعی‌تری از جریانات مختلف در جامعه بودیم که چه بسا مشارکت هر چه بیشتر مردم را نیز با خود همراه می‌نمود. اما به هر جهت روند انتخابات تاکنون پیموده شده و تبلیغات انتخاباتی نیز شامگاه چهارشنبه پایان رسیده است. حال باید دید مردم چه رویکردی به انتخابات خواهند داشت. اساسا با وجود مشکلات موجود باز هم صندوق رای را محلی برای  تغییر و رو به اصلاح و بهبود در نظر خواهند گرفت یا اینکه روند مشارکت حداقلی در انتخابات سال 98  و 1400 را ادامه خواهند داد.

* مردم با رای خود اشکالات را رفع کنند

رئیس ادوار مجلس در خصوص انتخابات پیش‌رو و تاثیر رای اعتراضی به معنای رای سفید داد اظهار داشت: آن را راهبرد موثری نمی‌دانم. این نوع کارها ممکن است کشور را به سمت دیکتاتوری ببرد. کشورهایی به سمت دیکتاتوری می‌روند که از طریق قهر مردم، یک اقلیتی سوار بر همه امور می‌شوند یا ساختارهای حکومت گاهی کاری می‌کنند که مردم روش اشتباهی را انتخاب کرده و نتوانند حضور پیدا کنند. علی لاریجانی گفت: اگر یک زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و به حکومت بگویند ما راه خود را متوجه شدیم. رای ندادن مسیری است که کشور را به سمت سلطه اقلیت خواهد برد. اگر اشکالاتی هم وجود دارد، باید با رأی دادن اصلاح شود. وی در تحلیل فضای سرد انتخابات بیان کرد: من این بحث را بارها در رسانه‌ها مشاهده کرده‌ام که مطرح می‌کنند فضا به‌دلایل مختلف سرد است. برخی معتقدند که شرایط اقتصادی در این رای دادن‌ها تاثیر داشت چون اصلاحات عمیقی در این خصوص صورت نگرفته و از این جهت مردم در عسرت هستند. برخی دیگر، بخشی از رفتارهای حکومت را چه در امر انتخابات و چه امور دیگر قبول ندارند. من فکر می‌کنم همه این حرف‌ها ممکن است در جای خود درست باشد. مشکلات اقتصادی وجود دارد و بخش‌هایی از حکومت درست کار نکرده باشند؛ نمی‌توان تلقی مردم را نادرست دانست. اما سوالی مطرح می‌شود که آیا نتیجه این است که در انتخابات شرکت نکنند؟ یا نتیجه این است که به گونه‌ای در انتخابات شرکت کنند که به اصلاح امور بینجامد؟ اگر این امور درست باشد که برخی از آنان درست است و اگر مردم تصور کنند با رای ندادن درست می‌شود این همان چیزی است که یک عده‌ای می‌پسندند. حضور بیشتر مردم و رای دادن به کسانی‌که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند باعث حرکت مسیر به سمت اصلاحات می‌شود. لاریجانی افزود: اگر مردم با رای خودشان اشکالاتی را که دستگاه حکومت دارد رفع کنند و نشان بدهند که رای ما برای رفع مشکلات است، دو سود دارد. 1- گام اصلاحی برداشتند. 2-  مشارکت سیاسی موثری که وظیفه یک انسان مسئول است. اگر خدایی ناکرده رای ندادن‌ها شرایط را به سمت یک دیکتاتوری ببرد خسارت بسیار بزرگی است. وی در خصوص عدم تنوع سلیقه در انتخابات بیان کرد: این انتقاد به‌نظر من هم تا حدی درست است اما هنوز هم تنوع در انتخابات وجود دارد. من فکر می‌کنم الان هم این‌گونه نیست که سلایق مختلف در انتخابات حضور نداشته باشند، در انتخابات حضور دارند اما ممکن است متوازن نباشند.

*دولت وحدت ملی باید در کشور ایجاد شود

علی لاریجانی بیان کرد: مجلس از یک‌سری مسائل رنج می‌برد. یکی از رنج‌های مجلس، نبودن افراد کارآزموده و متخصص در رشته‌های مختلف است. وی گفت: ممکن است سرخوردگی‌هایی از حل مسائل کشور وجود داشته باشد که منجر به یک نوع یاسی شده باشد و مردم احساس کنند رای آنان تغییری ایجاد نمی‌کند و این مسیر ادامه پیدا کند، اما نتیجه آن پس از چند سال چه خواهد شد؟ نتیجه آن است که یک اقلیتی در مجلس روی کار خواهند آمد که زمینه را برای دیکتاتوری فراهم می‌کنند. زیرا زمانی‌که اقلیت بر اکثریت تسلط پیدا کند، زمینه دیکتاتوری فراهم می‌شود. لاریجانی عنوان کرد: زمانی‌که افراد ناتوان‌تر به مجلس بروند، قطعا مسائل اقتصادی حل نمی‌شود. لذا، من افرادی را که روی کار بیاییند و بگویند نگذاشتند کار کنیم را قبول ندارم. اگر نگذاشتند و شما در خود قابلیت حل مشکل را نداشتید، پس بیخود روی کار آمدید. باید افرادی بیایند که با مشکلات درونی یا بیرونی بجنگند. قبول دارم که ممکن است برخی از افرادی که قدرت بهتری داشتند را ردصلاحیت کردند اما هنوز هم افرادی که قابلیت دفاع از حقوق مردم را دارند، در بین کاندیداها وجود دارند. وی در خصوص یکدستی حاکمیت و حل مشکلات کشور گفت: من قبول دارم که این فکر کمی در کشور لانه کرده ولی خوب نیست. به‌نظر من درست نقطه مقابل این فکر باید در کشور پیاده شود. یعنی دولت وحدت ملی باید در کشور ایجاد شود. یعنی همه رجال سیاسی که فکری برای اداره کشور دارند، افکار مترقی برای کشور دارند، تخصص دارند، باید در حکومت حضور داشته باشند. چرا این حرف را عرض می‌کنم؟ من در این تجربه ۴ دهه خود در حکومت، دیده‌ام که افراد چپ یا راست بوده‌اند، اصلاح‌طلب یا اصولگرا. به‌نظرم هیچ‌کدام از این جریانات ظرفیت رساندن بار مسئولیت کل مردم ایران را ندارند. یعنی سطح نخبگی در ملت ایران خیلی بیشتر از حد این جریانات سیاسی است و ما باید آن را بپذیریم. اگر دولت‌ها و مجلس جریانات سیاسی را به مشارکت دعوت کنند، جدا از اینکه عقبه مردمی‌شان قوی می‌شود، فکرشان نیز قوی‌تر می‌شود یعنی زمانی‌که تضارب آرا ایجاد می‌شود، فکر هم قوی‌تر می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار