| کد مطلب: ۱۱۰۰۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از تلاش برای آتش‌بس در غزه گزارش می‌دهد

آتش‌بس در آستانه ماه رمضان

آرمان ملی- احسان اسقایی: ماه رمضان ماه مهمانی خداست و عموما مسلمانان در این ماه تلاش می‌کنند که ماه خوبی را داشته باشند و جهان اسلام نیز در این ماه از جنگ‌ها و کینه‌ها دوری می‌کند.

آتش‌بس در آستانه ماه رمضان

این ماه در شرایطی فرا می‌رسد که غزه غرق خون است. در طول ماه‌های گذشته غزه و اهالی فلسطین گرفتار جنگ و موشک و گلوله بودند هرچند فشارهای بین‌المللی باعث شده از عمق عملیات علیه فلسطینیان کاسته شود اما واقعیت آن است که تعداد کمی اهالی غزه در حال زندگی در این شهر ویران شده هستند و همین افراد نیز به شدت در مضیقه قرار دارند و اسرائیل عملا از ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به باقی ماندگان در غزه جلوگیری می‌کند. تصاویری از گیاه خواری یک کودک در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود که بیان کننده عمق فاجعه در این باریکه است. به طوری که نهادهای بین‌المللی در ارتباط با ارتکاب جنایت در غزه و گرسنگی کودکان و زنان و وضعیت بد بیماران هشدار داده و اسرائیل را به ارتکاب جنایت متهم می‌کنند.

*محروم کردن از غذا، جنایت جنگی است

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق غذا با تاکید بر اینکه انکار دسترسی به غذا جنایت جنگی است و وضعیت نسل‌کشی را موجب می‌شود، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به شکل عمدی فلسطینی‌ها را گرسنگی می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، مایکل فخری افزود: [رژیم] اسرائیل باید به دلیل اقدام عمدی خود در گرسنه نگه داشتن فلسطینی‌ها به [اتهام] جنایت جنگی و نسل کشی پاسخگو باشد. وی افزود: دلیلی وجود ندارد که به صورت عمدی از عبور کمک بشر دوستانه ممانعت شود و یا به شکل عمد کشتی‌های کوچک ماهیگیری، گلخانه‌ها و باغ‌ها در غزه نابود شوند جز اینکه مردم از دسترسی به غذا محروم شوند. محروم کردن عمدی مردم از غذا به وضوح نوعی جنایت جنگی است.

*تلاش برای آتش‌بس در غزه

 با این وجود اخبار مختلفی از تلاش‌ها برای آتش‌بس حکایت دارد وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حاشیه نشست‌های بین‌المللی در ژنو با همتایم آقای سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر ضمن بررسی روند مناسبات دوجانبه، گفت‌وگوهای مهم و سودمندی در خصوص تحولات فلسطین و دریای سرخ و همچنین ضرورت ارسال فوری و گسترده‌تر کمک‌های امدادی به غزه داشتیم. از سوی دیگر غیر از تحولات در حوزه دیپلماسی عمومی و تلاش برخی کشورها برای تاکید بر پایان درگیری‌ها ادامه دارد. به طوری که اخبار مختلفی از فرانسه و قطر و مصر در ارتباط با تلاش برای آتش بس در غزه شنیده می‌شود. فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار برقراری آتش بس در نوار غزه شد. در همین ارتباط، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که ما نیاز فوری به دستیابی به توافق آتش بس را با توجه به وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه یادآوری می‌کنیم. به گفته وزارت خارجه فرانسه، آتش بس در غزه برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان و ورود کمک‌ها در مقیاس وسیع ضروری است.

*وعده بایدن برای آتش بس تا دوشنبه

 از سوی دیگر فشارهای بین‌المللی باعث شده حتی آمریکایی‌ها هم خواستار کاهش خشونت در غزه شوند آن هم دقیقا زمانی که خبرهایی در مورد مذاکراتی بین طرفین درگیر برای آتش بس به گوش می‌رسد. حضور دوطرف‌ در قطر و گفت‌وگو و رایزنی‌های جداگانه آنها نشان از پیشرفتی نسبت به گذشته دارد. همزمان با اینکه به نظر می‌رسد طرف‌های درگیر جنگ غزه در جریان مذاکرات قطر به توافقی نزدیک شده‌اند که هدف آن میانجیگری برای آزادی اسراست، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به برقراری آتش‌بس تا دوشنبه هفته آینده ابراز امیدواری کرد. او در جریان سفر به نیویورک به خبرنگاران گفت: «مشاور امنیت ملی من گفته ما به آتش‌بس نزدیک هستیم.» برخی از رسانه‌ها هم اعلام خبری از جانب وزیر امور خارجه آمریکا خبر دادند که او نیز بر آتش بس تا قبل از ماه رمضان تاکید کرده است.

*علنی شدن بخشی از طرح آتش بس

 از سوی دیگر برخی از رسانه‌ها که پیش‌تر اخباری را در مورد تلاش‌ها در چهار سوی جهان برای آتش بس در غزه منتشر می‌کردند از دیدار امیر قطر روز دوشنبه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خبر دادند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته: همه برای عقد قرارداد آزادسازی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم اما موفقیت آن را تضمین نمی‌کنیم. ما خواستار آزادی زندانی‌های ارشد فلسطینی، مشروط به انتقال آنها به قطر هستیم. بخش‌هایی هم از طرح آتش بس منتشر شده است. بر اساس طرح آتش بس پیشنهادی اسرائیل که حماس در حال بررسی آن است، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه تعمیر می‌شوند و روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه می‌شود. منابع فلسطینی می‌گویند: حماس درحال مطالعه روی پیشنهاد آتش بس با اسرائیل است. رویترز نوشت: حماس پیشنهاد آتش‌بس پاریس را که شامل توقف ۴۰ روزه و تبادل  اسراست، بررسی می‌کند. با وجود ابراز امیدواری بایدن و انتشار برخی اخبار در مورد احتمال آتش بس اما ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: نمی‌توانیم به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که پیش بینی کرده تا دوشنبه آتی توافق آتش‌بس در غزه حاصل شود، واکنش نشان دهیم. تحول جدیدی درباره توافق آتش‌بس در غزه وجود ندارد که بتوان آن را اعلام کرد. به نقل از الجزیره، وی گفت: حماس و رژیم صهیونیستی درباره مسائل اصلی مرتبط با آتش‌بس در غزه توافقی نکرده‌اند اما ما به مذاکرات خوش‌بین هستیم و برای برداشتن موانع تلاش می‌کنیم. امیدواریم دو طرف بتوانند طی ماه رمضان جنگ را متوقف کنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار