| کد مطلب: ۱۱۰۰۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا هم مدعی حمله پرخسارت یمن به یک نفتکش انگلیسی شد

حمله مجدد آمریکا به یمن

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: مدتی است که انگلیس و آمریکا حملاتی را به خاک یمن دارند. تجاوز آشکار آمریکا و انگلیس به یمن از چند منظر قابل توجه است؛ نخست آنکه این کشورها با فضاسازی رسانه‌ای برآنند تا این حملات را واکنشی به اقدامات یمنی‌ها در حمله به کشتی‌هایی که به مقصد رژیم اسرائیل حرکت می‌کنند نسبت دهند و حملات خود را مقابله با «تروریست» معرفی کنند؛ در حالی‌که تمامی اقدامات یمنی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی توسط ارتش و دولت نجات ملی یمن آن هم با حمایت میلیونی مردم یمن صورت گرفته است.

حمله مجدد آمریکا به یمن

 نکته مهم آنکه انصارا... به نمایندگی از دولت و ملت یمن در مذاکرات صلح شرکت کرده و ساختاری کاملا قانونی برگرفته از تشکیلات سیاسی و دفاعی یمن است. در نخستین ساعات بامداد یکشنبه هم جنگنده‌های آمریکا و انگلیس مناطقی را در یمن بمباران کردند؛ ارتش یمن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به این تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به خاک خود پاسخ داده است. رسانه‌های یمنی اعلام کردند که آمریکا و انگلیس به خاک این کشور حمله کردند. براساس گزارش رسانه‌های محلی یمن این حملات علیه مواضعی در مناطق الحصبه، عطان، النهدین و جبل خشم البکره در شرق صنعا و همچنین «جبل ضین» در استان عمران و حومه شهر الحدیده انجام شد. رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس ۱۸ موضع را در ۸ نقطه یمن هدف قرار داد؛ سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که حملات به یمن شامل چندین موضع ارتش یمن از جمله در صنعا، پایتخت این کشور بود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این باره ادعا کرد: استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند از حملات مشترک ما با انگلیس به یمن حمایت کردند. آمریکا، انگلیس و کشور‌های همراه با آن‌ها در تجاوز اخیر به یمن با انتشار بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که این حملات را با هدف دفاع از امنیت دریانوردی در دریای سرخ انجام دادند. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارا... یمن در واکنش به تجاوز یاد شده آمریکا و انگلیس به خاک این کشور اعلام کرد: صنعا در معرض بمباران با هدف حمایت از عاملان نسل‌کشی در غزه است؛ این بمباران‌ها فقط عزم ما را برای ادامه عملیات در حمایت از غزه جزم می‌کند. در عین حال، ارتش یمن ساعاتی پس از تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به خاک این کشور از هدف قراردادن یک نفتکش آمریکایی در خلیج عدن خبر داد. ارتش یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات پاسخی به تجاوزات اخیر آمریکا به خاک یمن بوده است. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، تاکید کرد: این حملات در پاسخ به تجاوز به مردم فلسطین و حملات آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به یمن انجام شده است.

*آمریکا ادعای حمله به کشتی‌اش را دارد

آمریکا هم ادعای حمله خسارت بار نیروهای یمنی به یک نفتکش انگلیسی را مطرح کرده است. فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده است: «نیروهای یمنی به یک تانکر نفت حمله کردند که به آن آسیب زیادی وارد کرد و این حمله منجر به نشت نفت از تانکر شد.» این بیانیه سنتکام به حمله اخیر نیروهای یمنی در ۱۸ فوریه، یعنی حدود یک هفته پیش به نفتکش انگلیسی اشاره دارد و حمله جدیدی نیست، اما اکنون سنتکام به جزئیات بیشتری از این حادثه اشاره کرده است. در بیانیه ادعاهای سنتکام آمده است: «در ۱۸ فوریه بین ساعت 21و30 و ساعت 10و40 شب، نیروهای یمنی به نفتکش روبیمار(M/V Rubymar)  که یک کشتی فله‌بر متعلق به بریتانیا با پرچم بلیز بود، حمله کردند. کشتی لنگر می‌اندازد اما به آرامی آب به درون آن نفوذ می‌کند.» آمریکا مدعی است که این حمله باعث ایجاد لکه نفتی ۱۸ مایلی شده است. همچنین ادعا شده است که این کشتی فله‌بر در زمان حمله بیش از ۴۱ هزار تن کود را حمل می‌کرده است. در ادامه نیز چنین ادعا شده است که نیروهای یمنی همچنان نسبت به تأثیرات منطقه‌ای حملات بی‌رویه خود بی‌توجهی نشان می‌دهند و صنعت ماهیگیری، جوامع ساحلی و واردات مواد غذایی را تهدید می‌کنند.» این حمله در حالی صورت گرفته است که تنی چند از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده، گفته‌اند که دولت بایدن در نحوه افزایش فشار بر نیروهای یمنی با مشکل مواجه است.

*واکنش ایران چه بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم حملات نظامی گسترده آمریکا و انگلیس در داخل خاک یمن را محکوم کرد. ناصر کنعانی حملات نظامی گسترده آمریکا و انگلیس در داخل خاک یمن را محکوم کرد و افزود: اینگونه حملات خودسرانه و ماجراجویانه، خارج از قواعد و اصول شناخته بین‌المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اضافه کرد: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه غربی هستند و تعهد به امنیت و منافع نامشروع رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی را مقدم بر صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانند و برای تأمین امنیت رژیم یادشده همه اصول اخلاقی و انسانی و نیز قوانین و مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد را زیر پا می‌گذارند. کنعانی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس با اینگونه حملات، به‌دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه، گسترش دامنه جنگ و بی‌ثباتی، انحراف افکار عمومی از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و خرید فرصت برای تداوم جنایات جنگی این رژیم متهم به نسل‌کُشی هستند. وی افزود: آمریکا و انگلیس به‌جای اقدام مؤثر و فوری برای از بین بردن علت اصلی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها که همان جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی و کشتار روزانه صدها تن از ملت فلسطین از جمله زنان و کودکان است، دست به حملات نظامی به کشوری می‌زنند که در تلاش است به نحوی این رژیم آدمکُش را تحت فشار قرار داده و ماشین کشتار آن را متوقف کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مطمئنا اینگونه عملیات نظامی خودسرانه و تجاوزکارانه، جز تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، دستاوردی برای این کشورهای متجاوز نخواهد داشت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار