| کد مطلب: ۱۰۹۹۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

کارگزاران: ائتلافی با صدای ملت نداریم

صدای ملت درآمد

آرمان ملی– مطهره شفیعی: این بار فضای انتخابات بر خلاف گذشته خیلی دیر به سمت داغ شدن حرکت کرد، اما روز پنجشنبه که لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری منتشر شد، وضعیت کمی تغییر کرد؛ لیستی که از زمان انتشار تا الان با حاشیه همراه است.

صدای ملت درآمد

اسامی کاندیداهای این فهرست به روایت ایرنا بدین شرح است: 1- علی مطهری (استاد دانشگاه تهران و نایب‌رئیس مجلس دهم) ۲ - علی عباسپور تهرانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف و نماینده مجلس هفتم و هشتم) ۳ - محمد بطحایی (وزیر اسبق آموزش و پرورش) ۴ - محمد خوش‌چهره (نماینده مجلس هفتم) ۵ - منصور حقیقت‌پور (نماینده ادوار مجلس) ۶ - هوشنگ بازوند (استاندار سابق کرمانشاه) ۷ - اسماعیل دوستی (استاندار اسبق کهگیلویه و بویر احمد، نماینده مجلس پنجم و عضو دوره چهارم شورای شهر تهران) ۸- محمد هاشمی بهرمانی رفسنجانی ۹ - مهدی تندگویان (معاون سابق امور جوانان وزارت ورزش وجوانان و عضو دوره پنجم شورای شهر تهران) ۱۰- محبوب حضرتی (پزشک و رئیس سابق بخش واکسیناسیون انستیتو پاستور ایران) ۱۱ - محمدرضا آرَم (مدیر و کارشناس در سازمان انرژی اتمی ایران) ۱۲ -مجتبی شریعتی نیاسر (معاون سابق آموزشی وزارت علوم) ۱۳ - سیدفرهنگ فصیحی لنگرودی (دکترای مهندسی صنایع، سرپرست سابق پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت) ۱۴- محمد حاتمی (دکترای روانشناسی عمومی، رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره) ۱۵ - همایون یوسفی (فوق‌تخصص خون و سرطان، نماینده مجلس دهم) ۱۶ - سیدجمال هادیان (کارشناس ارشد مدیریت رسانه، فعال رسانه‌ای و هنری) ۱۷- محمد اکرمی (استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران) ۱۸ - علی باقری (مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت‌های مطرح حوزه عمران) ۱۹- رضا امیدوار تجریشی (دکترای اقتصاد، گرایش پولی) ۲۰ -محمدعلی پرستاری (کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، ریاست شعب بانک) ۲۱- رضا محمدی (دکترای حقوق محیط‌زیست و مدیرعامل سابق شرکت خانه‌سازی ایران) ۲۲- مجید پاهنگ (رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارگری) ۲۳ - محمد عیسی انصاری‌فرد (دکترای جغرافیای سیاسی، فرماندار اسبق کرج) ۲۴- پروین داداندیش (دکترای علوم سیاسی، رئیس سابق دانشگاه آزاد تهران غرب) ۲۵- جواد نظریان ۲۶- زهرا ساعی (دیپلمات وزارت‌خارجه، نماینده مجلس دهم) ۲۷- زهرا عابدینی (دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی، معاون سابق مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور) 28 - بی‌نظیر جلالی (دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، مدیرکل سابق امور فرهنگی بازنشستگان تأمین اجتماعی) ۲۹ - فاطمه رضایی ملک‌خیلی (دکترای مدیریت تکنولوژی) ۳۰ - عفیفه عابدی (دانشجوی دکترای مطالعات سیاسی)

*روایت مطهری از لیست صدای ملت

 علی مطهری درباره لیست منتشر شده گفت: آنجا که برخی از گروه‌ها احساس شد در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، این شرایط را مناسب ندیدیم و حضور خود را اعلام کردیم. چرا که اصلاح امور فقط با حضور مردم در انتخابات میسر خواهد شد و اینکه با عدم مشارکت به براندازی نظام یا ضعف نظام فکر کنیم، سیاست نادرستی است. سرلیست فهرست صدای ملت افزود: به‌رغم برخی انتقادهایی که داریم، اما همچنان معتقدیم که برای حل مسائل کشور باید در انتخابات پیش‌رو حاضر شد. وی ادامه داد: گروه‌های مختلفی در تهیه فهرست نهایی همراهی کردند و شعار ما عقل‌گرایی و دوری از تبعیض است و معتقدیم می‌توانیم زمینه تغییر خوب را ایجاد کنیم. بر همین اساس افراد حاضر در فهرست صدای ملت از همه احزاب و گروه‌ها مانند اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل حضور دارند و فهرست صدای ملت فقط به اصلاح‌طلب‌ها اختصاص ندارد. مطهری جناح‌‍بندی را دیوارکشی بی‌حاصل در کشور تعبیر کرد و افزود: هرچند اختلاف‌هایی بین گروه‌ها وجود دارد ولی برای پیشرفت کشور باید این دسته‌بندی‌ها کنار گذاشت و از دیوارکشی دوری کرد.

*نه کارگزاران به حمایت از لیست صدای ملت

نامزد تهران در مجلس دوازدهم در پاسخ به اینکه کدام احزاب و گروه‌ها از حزب صدای ملت حمایت کرده است، بیان داشت: حزب اعتدال توسعه، حزب کارگزاران، حزب ندای ایرانیان و حزب اعتماد ملی چهار حزبی هستند که از ما حمایت کرده و اعلام کردند از همه ظرفیت‌های خود را در اختیار خواهند گذاشت. البته این اعلام حمایت به معنای ائتلاف با صدای ملت نیست. نکته قابل تامل آنجاست که یک روزنامه اصلاح‌طلب نزدیک به اعتمادملی مدعی شده بود که «این‌بار و در شرایطی که وارثان جبهه مشارکت که از سال 93 به بعد ذیل عنوان حزب اتحاد ملت فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند شرایط انتخابات 1402 به گونه‌ای نیست که بتوان لیستی را به اسم اصلاحات ارایه کرد، لیستی با عنوان صدای ملت با مشارکت احزابی چون، اعتماد ملی، ندا، کارگزاران و اعتدال توسعه با حضور برخی چهره‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب لیستی را مهیا کرده‌اند.» این موضوع با واکنش دبیرکل حزب کارگزاران مواجه شد. حسین مرعشی با اشاره به برنامه‌های این حزب برای انتخابات پیش‌رو تصریح کرد: حزب کارگزاران سازندگی ایران و احزاب ندای ایرانیان و اعتماد ملی به طور قطعی عضو جبهه اصلاحات ایران هستند و به هیچ وجه ائتلاف جدیدی بین این سه حزب اصلاح‌طلب با حزب اعتدال و توسعه و ستاد تبلیغاتی صدای ملت برای معرفی کاندیداها در سراسر کشور صورت نگرفته است. مرعشی در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: حزب کارگزاران سازندگی اقدام آقای مطهری برای انتشار لیست صدای ملت در تهران را صرفنظر از ترکیب کاندیداها کار شایسته‌ای می‌داند. وی در ادامه گفت: در مورد شهرستان‌ها ما در هر حوزه انتخابیه‌ای که کاندیداهایی مورد تاییدمان باشد با رعایت آیین‌نامه جبهه اصلاحات ایران اعلام حمایت می‌کنیم و احتمالا این فهرست روز یکشنبه منتشر خواهد شد. مرعشی در پایان گفت: ممکن است خیلی از کاندیداهای حزب کارگزاران، مورد حمایت برخی احزاب مثل اعتماد ملی و ندای ایرانیان باشند و اشتراکات کمتری هم در مورد برخی کاندیداها با حزب اعتدال و توسعه در کل کشور خواهیم داشت. آن طور که مشخص است کارگزاران نسبت خود با لیست مطهری را رد می‌کند و ظاهرا برای ارایه لیست در شهرستانها برنامه دارد چنانکه حسین مرعشی 24 بهمن در نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان کرمان و راور گفته بود: «ما در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی در استان کرمان تنها یک کرسی داشتیم که دلیل آن این بود که منفعل بودیم. اکنون اما همه کاندیداهای هدف ما در کرمان تایید صلاحیت شده‌اند و می‌توان با یک فرمان عاقلانه حرکت کرد که میدان به نفع مردم باز بماند.»

*نگاه مبهم اعتدال و توسعه به لیست مطهری

همچنین سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: ما در لیست‌هایی که تعبیه کردیم، سعی کردیم علاوه بر رایزنی‌هایی که با احزاب سیاسی داریم، نسبت به جنسیت و حضور پررنگ زنان هم توجه خاص کنیم. به همین جهت سعی کردیم در تهران و چه در استان‌ها، ظرفیت‌های لازم را برای انتخاب شایستگان از میان مردان و زنان در نظر بگیریم و مطالبات نیمی از جمعیت کشور که همان زنان باشند را مدنظر قرار داده باشیم. جواد هروی افزود: ما اگر به سمت یک ائتلاف سیاسی در جهت تکمیل لیست‌های انتخاباتی خودمان با احزاب اصلاح‌طلب حرکت می‌کنیم، نشان‌دهنده این است که احزابی که حاضرند در بحث مشارکت مدنی مدخلیت داشته باشند را طرف حساب خودمان در بحث ائتلاف قرار دادیم. حزب اعتدال و توسعه چه از جانب اعتدال‌گرایان اصولگرا یا چه از جانب اعتدال‌گرایان اصلاح‌طلب دست یاری و مساعدت به سمت همه گروه‌هایی که شایستگی این را دارند تا در این ائتلاف شرکت کنند، دراز کرده است. اما این به منزله این نیست که در بحث مجادلات داخلی اصلاح‌طلبان، روند تفکرات یا نحوه مواضع جبهه اصلاحات هم نقش داریم. ما عملا با احزابی از جبهه اصلاحات که به مشارکت مدنی اذعان داشته و کاندیدا دارند و حتی افرادی را برای لیست در تهران و شهرستان‌ها معرفی کردند مذاکره و رایزنی می‌کنیم. وی در پاسخ به این سوال آیا قطعا در تهران لیست خواهید داشت، بیان داشت: ما قطعا لیستی خواهیم داشت که می‌تواند مبتنی بر ائتلاف با گروه‌های دیگر اعتدالگرا یا مبتنی بر کاندیداهایی باشد که از جانب حزب اعتدال و توسعه اعلام شود. اما لیستی که ارائه خواهد شد، لیست ۳۰ نفره خواهد بود. حزب اعتدال و توسعه با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از لیست انتخاباتی صدای ملت با سرلیستی علی مطهری، درباره رویکرد انتخاباتی خود نوشت: «حزب اعتدال و توسعه در عین انتقاد و اعتراض جدی به روش‌‌های انحصارطلبانه نهادهای برگزارکنندۀ انتخابات همچنان ملتزم به قواعد دموکراتیک و تکیه بر رأی اکثریت مردم بوده و اطمینان دارد که کنشگری سیاسی توأم با عقلانیت، تدبیر و به دور از پرخاشگری و خشونت در نهایت به نتیجۀ مطلوب خواهد رسید و از این منظر خود را به هر اقدامی که به احقاق حقوق شهروندی، اصلاح فرآیند شکل‌گیری نهادهای مدنی و قانونگذاری بینجامد متعهد می‌دانیم و با توجه با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت شرکت در انتخابات پیش‌رو، حمایت خود را از فهرست «صدای ملت» اعلام می‌داریم، باشد که با حمایت و همراهی مردم شریف حوزه انتخابیه تهران، شهرری و اسلامشهر شاهد حضور اقلیتی شایسته و کارآمد و خواهان تغییر وضع موجود در مجلس شورای اسلامی باشیم. حزب اعتدال و توسعه به‌رغم محدودیت‌های موجود، تعدادی از نامزدهای واجد شرایط را در سراسر کشور مورد حمایت قرار می‌دهد و از ملت بزرگ ایران می‌خواهد با شرکت در انتخابات به نامزدهای صاحب ایده و دارای تخصص و تجربه که به منافع ملی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌اندیشند رای دهند تا بتوانند در این شرایط خطیر نقش مسئولانه خود را در مجلس شورای اسلامی ایفا نمایند.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار