| کد مطلب: ۱۰۹۹۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش میدانی «آرمان ملی» از ششمین تور نظارتی قوه قضائیه

زندانیان قزلحصار دوچرخه‌ساز شدند

آرمان ملی - حمید شجاعی: اشتغال زندانیان، کسب درآمد از این اشتغال و به موجب آن رفع برخی مشکلات اقتصادی و معیشت خانواده‌های زندانیان در بند همواره یکی از مسائل مبتلابه جامعه بوده است و در راستای همین امر نیز یکی از عملکردهای مثبت و قابل تقدیر دستگاه قضایی و به تبع آن سازمان زندان‌های کل کشور را می‌توان حرکت در جهت اشتغال زندانیان و فراهم نمودن شرایطی برای این مهم در نظر گرفت.

زندانیان قزلحصار دوچرخه‌ساز شدند

در همین راستا نیز در پی بازدید رسانه‌ها از عملکرد سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و افتتاح خط تولید‌های مختلف در برخی زندان‌ها در استان‌های مختلف؛ ششمین تور نظارتی دستگاه قضا به همت مرکز رسانه قوه قضائیه با حضور 35 نفر از اصحاب رسانه در ندامتگاه قزلحصار برگزار شد. در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق ، معاون اول قوه قضائیه، غلامعلی محمدی؛ رئیس سازمان زندان‌های کشور، رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون کشور؛ فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز و حشمت‌ا...حیات الغیب، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران حضور داشتند کارخانه دوچرخه سازی زندان قزلحصار با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار با فضایی به وسعت حدود ۷۰۰۰ متر مربع افتتاح شد. به گزارش خبرنگار «آرمان ملی» نکته قابل توجه در این کارخانه خط تولید صفر تا صد دوچرخه صد درصد ایرانی بود که به دست زندانیان قزلحصار ساخته می‌شد و در گفت‌وگو با زندانیان خود آنها نیز از اینکه در این واحد تولیدی می‌توانند حرفه‌ای بیاموزند و پس از تحمل مدت حبس خود می‌توانند در خارج از محیط زندان آن حرفه را به کار بگیرند  بسیار مسرور بودند. نکته دیگر نوع دریافتی زندانیان بود که گرچه آنها معتقد بودند که دریافتی شان می‌تواند بیش از این هم باشد، اما از اینکه به جای نشستن بیکار در بند و فکر و خیال به هزار موضوع شرایط اشتغال برایشان فراهم شده از این موضوع اعلام رضایت می‌کردند. البته در گفت و گو با مسئولان به ویژه رئیس بنیاد تعاون زندانیان به این مساله اشاره شد که پرداختی‌های زندانیان افزایش یافته است.

رئیس بنیاد تعاون زندانبان کشور در خصوص اشتغال زندانیان اظهار داشت: سالی 80 هزار نفر زندانیان ثبت نام می‌کنند و در دوره‌های  فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند یا به طور استاد و شاگردی به فعالیت می‌پردازند. رحیم مطهرنژاد بیان کرد: ‌ اداره‌ای در سازمان زندان‌ها وجود دارد به عنوان اداره مراقبت‌های اجتماعی و مراقبت‌های بعد از خروج که بخشی از زندانیان توسط آن اداره به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و وام می‌گیرند.  اگر آن چرخه وصل شود و  زندانیان بیشتری وام دریافت کنند  خودشان می‌توانند کارگاهی اجاره کنند و دوچرخه ساز شوند. مطهرنژاد در پاسخ به «آرمان ملی» در خصوص مبنای اولویت بندی  سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون گفت: یکی اینکه بستگی دارد که استان‌ها چه ظرفیت و زیر ساختی داشته باشند. لذا اولین زیر ساخت ما فضا و جا است مثل فضایی که در قزلحصار برای ساخت دوچرخه داریم. آب، برق، گاز هم اگر در ظرفیت استانی  فراهم باشد ما به دنبال کارآفرین می‌گردیم که در آن استان چه کارآفرینی می‌تواند در کنار ما قرار بگیرد و فعالیت انجام دهد. وی افزود: در قم به جهت اینکه آقای مجاهد سرمایه گذار و کارآفرین تولید موتورسیکلت ابتدا 80 مدد جوی ما را به کارخانه خود برد و مشغول کار کرد از وی خواهش کردیم که یک خط تولید هم در داخل زندان راه‌اندازی کند که وی پذیرفت. مطهرنژاد تصریح کرد: به زودی در استان‌های خراسان  رضوی، تهران ، فارس و اصفهان 3 خط تولید دیگر راه‌اندازی خواهد شد. وی در خصوص اولویت بعدی سازمان و بنیاد تعاون بیان کرد: انشاء ا... به زودی در گرگان کارخانه بزرگ تولید نخ‌های پنبه‌ای و پارچه‌های گرد باف را با حضور شما رسانه‌های محترم افتتاح خواهیم کرد.

*نیازمند برنامه مدون در زمینه اشتغال زندانیان در سال جدید هستیم 

معاون اول قوه قضائیه در آیین افتتاح کارخانه تولید دوچرخه در زندان قرلحصار اظهار داشت: بر اساس آموزه‌های دینی، هدف اصلی زندان‌ها در کشور، عبارت است از اینکه زندانیان را باز اجتماعی و بازپروری کرده و به آغوش جامعه بازگردانند. حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به روند اشتغال آفرینی و حرفه آموزی زندانیان گفت: اگر زندانی بعد از آزادی بتواند کارآفرین و شاغل شود، نرخ بازگشت زندانیان به زندان به حداقل می‌رسد و‌ در آن زمان است که ما موفق عمل کرده‌ایم.  وی تاکید کرد: بر اساس سند تحول و تعالی قوه قضائیه، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان نیاز به برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد که بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها این کار را انجام می‌دهند.  حجت الاسلام والمسلمین مصدق با تاکید بر ضرورت افزایش اشتغال زندانیان گفت: برای تعیین دستمزد زندانیان جلسات زیادی برگزار شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان دستمزد زندانیان افزایش یافته است.  وی افزود: اگر بتوانیم بر اساس یک برنامه دقیق و منسجم، سالانه بین ۲۰تا ۳۰ درصد اشتغال زندانیان را افزایش دهیم، به موفقیت زیادی در عرصه اشتغال زندانیان دست پیدا خواهیم کرد که البته همکاران سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون در این مسیر در حال حرکت هستند. معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: امیدواریم برنامه مدونی در زمینه اشتغال زندانیان، برای سال آینده تدوین و از فرودین ماه اجرایی شود و هر سه ماه یکبار پس از اجرا، آسیب شناسی شود تا شاخص‌های موفقیت در این زمینه افزایش یابد. وی تصریح کرد: اطلاع رسانی قطعا به اعتماد سازی و جلب مشارکت مردم و خیران در حوزه اشتغال زندانیان کمک می‌کند. بازدید دوره‌ای اصحاب رسانه از اقدامات بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها، مهم است و موجب انعکاس کار‌های انجام گرفته در این حوزه می‌شود.

* دنبال اجرای راهبرد خوابگاه- کارگاه در ندامتگاه‌های کشور هستیم

رئیس سازمان زندان‌ها در این مراسم گفت: مهمترین رسالت سازمان اصلاح و تربیت زندانیان است و اشتغال بهترین بستر برای تحقق این هدف و باز اجتماعی کردن زندانیان است. غلامعلی محمدی افزود: طی دو سال اخیر، توسعه اشتغال به عنوان رویکردی اساسی در سازمان زندان‌ها مطرح بوده و برنامه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است.  وی بیان کرد: افتتاح این کارخانه بزرگ دوچرخه سازی در زندان قزلحصار برای ما موضوعیت دارد چرا که زندانی پرجمعیت و محل نگهداری مجرمان مواد مخدر است که یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی است و اشتغال راهکار مناسبی برای مبارزه با این آسیب اجتماعی است. محمدی یادآور شد: این سوله با مساحت ۷ هزار متر سال‌ها متروکه بود، اما با همت سازمان و ادارات کل زندان‌های استان البرز و تهران برای اشتغال زندانیان افتتاح شد.  محمدی با بیان اینکه امروزه ایجاد اشتغال صنعت محور رویکرد سازمان زندان‌هاست، اظهار کرد: چراکه پایدارتر است و افزایش درآمد سرانه فرد شاغل و امکان ظرفیت بالای بکارگیری نیروی کار را در بردارد. دست همه فعالان و کارآفرینان حوزه تولید و صنعت برای ورود به این عرصه را برای می‌فشاریم.  رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید براینکه به دنبال اجرای راهبرد خوابگاه- کارگاه هستیم، افزود: برای تحقق این مهم در نظر داریم، ابتدا در زندان‌های مرکزی هر استان این راهبرد شکل بگیرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار