| کد مطلب: ۱۰۹۹۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» درباره دلایل پیروزی اخیر روسیه بر اوکراین

روزهای تلخ آقای کمدین

آرمان ملی- احسان اسقایی: با حمله روسیه به اوکراین و پیشروی روس‌ها در برخی شهرها؛ اروپا و آمریکا تمام قد پشت زلنیسکی درآمدند و در پارلمان‌های خود مصوباتی را به منظور کمک به اوکراین به تصویب رساندند.

روزهای تلخ آقای کمدین

از سوی دیگر تحریم‌های وحشتناکی از سوی اروپایی‌ها علیه روسیه وضع شد و در برابر، روس‌ها تلاش کردند از سلاح گاز در برابر اروپا استفاده کنند. تمام فشارها بر روسیه از سوی اروپا و آمریکا و حمایت‌های مالی و نظامی از رئیس‌جمهور زلنیسکی موجب شد بالاخره پیشروی روسیه در اوکراین و موضوع الحاق برخی شهرهای تسخیر شده به خاک روسیه متوقف شود تا جایی که در یک بازه زمانی روس‌ها تصمیم به عقب‌نشینی از برخی سرزمین‌های تسخیر شده در اوکراین گرفتند. تمام این موارد نشان می‌داد که روسیه کوتاه آمده است و برخی نیز البته معتقد بودند روسیه فهمیده است که با حمله به اوکراین در دامی از پیش طراحی شده برای روس‌ها از سوی آمریکا افتاده‌اند. دامی که غربی‌ها برای پوتین طراحی کرده بودند تا روسیه را وارد دوران تحریم‌های شکننده کرده و رفته رفته با افزایش فشار اقتصادی عملا س ترمز پوتین را بکشند و به عبارت بهتر مطابق آنچه در اسناد راهبردی ایالات متحده آمده است، روسیه پس از جنگ اوکراین به کشوری فاقد اثر‌گذاری در معادلات امنیتی جهان تبدیل شود.

*وقتی زمین بازی تغییر می‌کند

 واقعیت آن است که ایالات متحده آمریکا و اروپا بعد از بهانه‌ای که پوتین به دست آنها داد یک روند فرسایشی را برای روسیه کلید زدند اما روس‌ها دست خالی نبودند. به طوری که با عربستان در یک هماهنگی برق آسا تصمیم به اثرگذاری بر قیمت انرژی گرفته و با کاهش تولید نفت خام آثار تحریم غرب عملا تا حدود زیادی علیه روسیه از بین رفت. همچنین روس‌ها شیرگاز خود را بر کشورهایی مانند چین باز کردند تا از این طریق بتوانند بازار انرژی را که در اروپا از دست داده بودند به نوعی جبران کنند. از سوی دیگر به مهمانی‌های شبانه و امنیتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رفتند و از این طریق و با توسعه رابطه با اعراب تلاش کردند از دامنه فشارها علیه خود بکاهند. تمام این تلاش‌ها در یک نقطه به اوج خود رسید و آن طوفان‌الاقصی بود. طوفانی که خواب از چشم بسیاری ربود و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را راهی تل‌آویو کرد و تمام معادلات امنیتی جهان به سمت غزه و اسرائیل چرخید به طوری که آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که ما هم توجه ویژه‌ای به اوکراین داریم و هم اینکه موشک‌های گنبد آهنین اسرائیل را تامین خواهیم کرد اما اینگونه نبود به طوری که هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها از توجه به اوکراین پرهیز کردند و روسیه توانست در این بازه زمانی بعد از 7 اکتبر رفته رفته زلنسکی را به عقب براند. موضوع مهم آن است که برخی معتقدند حجم کمک‌های قبلی اروپا به اوکراین به شدت باعث تخلیه انبارهای نظامی این کشور‌ها شده است موضوعی که می‌تواند بر امنیت اروپایی‌ها در صورت تغییر معادلات امنیتی در اوکراین اثر بگذارد اخیرا مدودف اعلام کرده است که اگر شرایط پیچیده شود روسیه پایتخت کشورهای اروپایی از جمله لندن، پاریس و برلین را می‌زند. به نظر البته معادلات بد جوری پیچیده شده است هراس اروپا از در قدرت قرار گرفتن ترامپ در آمریکا به شدت جدی است چرا که اگر ترامپ به قدرت برسد معادلات نظامی ناتو را بر اساس بودجه ریزی کم‌کم تغییر خواهد داد و این مورد موجب می‌شود پوتین رسما کل اروپا را یک لقمه کند. برخی معتقدند سران امنیتی اروپا این موضوع را آنقدر جدی گرفته‌اند که احتمالا هر کاری خواهند کرد تا ترامپ از صندوق رای در آمریکا خارج نشود.

*احتمال پذیرش شکست توسط زلنیسکی

همان طور که در سطور بالای این گزارش آمده است پوتین توانسته است با تسخیر یک شهر در اوکراین دروازه‌های اروپا را تهدید کند موضوعی که حتی از سوی آمریکایی‌ها نیز به چشم خطر نگریسته شده و بایدن هم در مورد عملیات اخیر پوتین در اوکراین و تسخیر این شهر توسط روس‌ها هشدار داده است. ولادیمیر پوتین سه‌شنبه گفت نیروهای روسی برای پیشروی بیشتر به داخل اوکراین فشار خواهند آورد تا بر موفقیت خود در میدان نبرد، به‌ویژه پس از سقوط شهر «آودیوکا»، جایی که به گفته او نیروهای اوکراینی مجبور به فرار در هرج و مرج شدند، بیفزایند. به گزارش ایسنا، این شهر که زمانی ۳۲ هزار نفر جمعیت داشت، روز شنبه به دست روسیه افتاد و این بزرگ‌ترین پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در میدان جنگ از زمان تصرف شهر «باخموت» توسط نیروهای روسی در ماه مه ۲۰۲۳ بود. تصاویر تلویزیونی منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهند که تقریبا هر خانه‌ای در آودیوکا دچار خسارت‌های ناشی از جنگ شده است.

*کنگره کمک نکرد، شکست خوردیم

پیشتر دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت اگر کی‌یف سلاح‌هایی را دریافت می‌کرد که به دلیل تصویب نشدن بسته بزرگ کمکی توسط کنگره آمریکا متوقف شده است، آودیوکا سقوط نمی‌کرد. کولبا گفت: «اگر تمام مهمات توپخانه‌ای را که برای دفاع از شهر نیاز داشتیم، به دستمان رسیده بود، آودیوکا را از دست نمی‌دادیم. روسیه قصد توقف یا عقب‌نشینی ندارد. هنگامی که آودیوکا تحت کنترل آنها قرار گرفت، بدون شک شهر دیگری را انتخاب کرده و شروع به حمله به آن خواهند کرد.» به نظر می‌رسد همان طور که وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده عدم توجه به خالی بودن انبارهای مهمات از اوکراین باعث این شکست شده که خود بیان کننده آن است که غربی‌ها در طول دو ماه گذشته کاملا به سمت اسرائیل چرخیده‌اند و توجهی به اوکراین نداشته‌اند. به نظر می‌رسد پیشروی اخیرا پوتین در اوکراین در نهایت می‌تواند بر تصمیم غربی‌ها برای حرکت به سمت یک آتش بس در غزه مهر تایید بزند چرا که به نظر دستان پوتین و نظامیان روس آنگونه که غربی‌ها فکر می‌کردند خالی نیست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار