| کد مطلب: ۱۰۹۹۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی» راه‌های مقابله با کمبودی بنزین را بررسی می‌کند

سناریوهای گمشده رفع ناترازی بنزین

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: کاهش سهمیه بنزین، افزایش قیمت، واردات بنزین و... همه راهکارهایی است که مسئولان در مواجهه با کمبود بنزین هر از چندگاهی اعلام می‌کنند که اکثراً یا به مرحله اجرا نمی‌رسد یا اینکه پس از مدت کوتاهی از اجرای آن متوقف می‌شود.

سناریوهای گمشده رفع ناترازی بنزین

این در حالی است که دوگانه‌سوز کردن خودروها علاوه بر اینکه باعث کاهش مصرف بنزین مزایایی مانند بهره‌وری بالاتر در سوخت‌سوزی و کاهش انتشار گازهای آلوده کننده هوا، صرفه‌جویی مصرف سوخت و فرصت‌سازی برای صادرات بنزین و درآمدزایی و... ایجاد می‌کند. کارشناسان بر این باور هستند؛ تنوع سبد سوخت خودروها از جمله دوگانه‌سوز کردن خودروها در صورت همراهی مسئولان و تقویت زیرساخت‌های آن می‌تواند به خوبی کشور را از چالش ناترازی بنزین رهایی بخشد.

تهدید افزایش انفجاری قیمت بنزین

به گزارش «آرمان ملی»، تاکید مسئولین بر ضرورت مصرف بهینه بنزین و چالش‌های موجود بر سر تامین بنزین مورد نیاز خودروها، یکی از مسائلی به‌شمار می‌آید که هربار به ارائه راهکار کاهش سهمیه سوخت، ضرورت افزایش قیمت بنزین و مخالفت‌ها و موافقت‌هایی می‌شود که حکایت از تشدید چالش‌ها در این زمینه دارد و چه بسا که ناگهان شنبه‌ای خبر افزایش قیمت انفجاری بنزین، بعد از یک وقفه طولانی مدت از عدم گران شدن بنزین را بشنویم! در حالی که اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها که مدتی به صورت همه گیر و با درنظر گرفتن تسهیلات تشویقی در کشور اجرایی می‌شد، راهکار خوبی در مواجهه با معضلات کمبود بنزین به‌شمار می‌آمد که به ناگهان کند و حتی می‌توان گفت متوقف شد. در حالی که با گازسوز شدن خودروها علاوه بر فراهم آمدن بستر مناسب برای بهینه‌سازی مصرف بنزین، کاهش آلودگی هوا، ارزان بودن گاز در مقایسه با بنزین و صرفه اقتصادی آن و همچنین باز شدن راهی برای صادرات بنزین و تامین درآمدهای ارزی برای کشور نیز فراهم می‌آید. احتمال واردات در کشور سخن گفته می‌شود و واکنش جامعه همواره به مسأله افزایش قیمت بنزین منفی بوده، رویکرد بسیار مطلوبی است که البته کاهش آلودگی و ارزان بودن سوخت و صرفه اقتصادی بیشتری را نیز به همراه دارد، در صورت تداوم اجرای گازسوز کردن خودروها و یا ساخت خودروی از پایه گازسوز می‌توان با صرفه‌جویی در مصرف بنزین، راه جدیدی برای کسب درآمدهای ارزی با صادرات بنزین به کشورهای همسایه می‌گشاید.

ایمنی استفاده از خودروهای گازسوز

 حسن مرادی کارشناس انرژی درباره چالش‌های ایمنی استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز به «آرمان ملی» گفت: گازسوز کردن خودروها صرفه‌جویی ریالی بسیاری را برای کشور به ویژه در شرایط کنونی به دنبال خواهد داشت، اجرای این طرح به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی را به دنبال داشته باشد، از سوی دیگر اجرای این طرح که پیش از این با حمایت‌های مالی و اداری خوبی نیز همراه بود، چنانچه با نظارت‌های مسئولین ذیربط نیز همراه باشد، خطری خودرو و راکبان آن را تهدید نمی‌کند، از سوی دیگر در حال حاضر که امکان و شرایط صادرات گاز سی ان جی مناسبی برای کشور وجود ندارد، می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش مصرف بنزین باشد و در عین حال به تثبیت هوای پاک نیز کمک کند و همچنین این تکنولوژی می‌تواند در کاهش وابستگی به واردات بنزین و افزایش صادرات اقتصادی باشد.

ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها

این کارشناس اضافه کرد: از سوی دیگر راه‌اندازی خط دوگانه‌سوز کردن خودروها تحت نظارت مسئولان ذیربط توسط بخش خصوصی، فرصت خوبی برای اشتغالزایی در این حوزه را نیز فراهم می‌سازد. به این ترتیب می‌توان با رفع نقص در زیرساخت‌ها و نظام فنی کشور این مشکل را حل کرد. با این وجود، موفقیت در اجرای این طرح نیاز به زیرساخت‌های مناسب، تأمین گاز CNG، و ترویج فناوری‌های پاک و کارآمد است. او همچنین معتقد است: استفاده از گاز ال ان جی همچنین یکی از گزینه‌های دیگری به شمار می‌آید که به مراتب خطرات کمتری را در مقایسه با سوخت بنزین دارد و مناسب است دولت در شهرهایی مانند اراک، قم و شهرهایی که شرایط مطلوبی برای تولید و توزیع دارند از گاز ال پی جی استفاده کند چون این سوخت امتحان خود را در اکثر کشورها مانند آمریکا با پوشش‌دهی 90 درصدی در ناوگان حمل و نقل پس داده و ایران نیز با توجه به برخورداری از منابع موجود در گاز ال ان جی علاوه بر صرفه‌جویی ریالی، امکان سرد کردن و تبدیل کردن آن به مایع شرایط مناسب‌تری برای صادرات آن را فراهم کرده و جایگزین خوبی برای مصرف داخلی و صادرات فراهم کند. مرادی با تاکید بر توسعه جایگاه‌های سوختگیری CNG در کشور گفت: صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت‌گیری موضوعی است که صاحبان خودروهای گازسوز از آن ابزار ناراحتی می‌کنند این درحالی است که ایران دومین رتبه بعد از کشور چین در دنیا را در بخش گازسوز بودن خودروها دارد البته مقامات مسئول عنوان کرده‌اند که قرار است جایگاه‌ها افزایش یافته اما این اقدام نیاز به ایجاد مشوق‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به توسعه خط گازسوز کردن خودروها و ترسیم چشم‌انداز روشن آن اشاره کرد و روند کاهشی گازسوز شدن خودروها را تسهیل و تسریع کرد.

حل مشکل ناترازی بنزین با خودروهای دوگانه‌سوز

علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره معضل ناترازی بنزین که هم اکنون کشور با آن درگیر است گفت: ما هم اکنون از نظر مصرف بنزین به صورت بی‌سابقه‌ای مصرف داریم که در سطح دنیا بی‌مانند است. تولید خودروهای کم مصرف منجر به کاهش مصرف بنزین می‌شود. مصرف بنزین ما از خیلی از کشورهایی که دو تا سه برابر ما جمعیت دارند بیشتر است. این کشورها 3 برابر ما جمعیت دارند ولی مصرف بنزین آنها کمتر از ماست که این مسأله اصلا منطقی نیست. این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر مگر ما چقدر تولید بنزین داریم؟ چقدر ذخیره داریم؟ چقدر معادن داریم؟ چقدر می‌توانیم واردات داشته باشیم؟ آیا در این شرایط نباید به فکر 100 سال آینده باشیم. عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: وارد کردن بنزین از خارج در ابتدا باعث می‌شود که مشکلات حل نشود و از سوی دیگر باعث خروج ارز از کشور می‌شود. باید اقداماتی به صورت یک بسته کامل اجرا شود تا بتوان به این وسیله جلوی ناترازی بنزین را گرفت.

ضرورت تنوع سبد سوخت خودروها

عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: وقتی خودرویی با حداقل سوخت حرکت می‌کند چرا در کشور ما نباید این خودروها وجود داشته باشد تولید شود و یا واردات شود. وقتی خودرویی حداقل مصرف را داشته باشد، قطعا منجر به کاهش مصرف می‌شود. خانی خاطرنشان کرد: برای رفع ناترازی بنزین باید به سمت متنوع کردن سبد سوخت حرکت کنیم مثل استفاده از خودروهای هیبریدی، البته خودروی هیبری هم بنزین مصرف می‌کند ولی جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی رفته است. دولت باید در این مسئله با اعتقاد ورود کند و اقدام به متنوع سازی سبد سوخت کنیم. در بحث استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی دولت باید کمک کند و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند وگرنه واردات بنزین سال به سال بالا و بالاتر خواهد رفت و شرایط را برای ما بحرانی‌تر خواهد کرد. این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: برای رفع ناترازی بنزین ابتدا باید به سمت واردات خودرو و تولید خودروهای بهینه و با مصرف سوخت پایین برویم و از سوی دیگر باید جلوی واردات بنزین را بگیریم تا مشکلات در کشور لاجرم حل و فصل شود نه اینکه صورت مسأله پاک شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار