| کد مطلب: ۱۰۹۵۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد

توصیه‌ای دلسوزانه تا قطار انتخابات از ایستگاه شورای نگهبان خارج نشده

همبستگی ملی و مشارکت انتخاباتی

آرمان ملی- حمید شجاعی: شرایط جامعه طی سال‌‌های اخیر به‌واسطه اتفاقات مختلفی که در حوزه‌های متفاوت به‌ویژه حوزه اقتصادی و معیشتی رخ داده چندان بسامان نبوده و همواره شاهد برخی نارضایتی‌ها به انحای مختلف بوده‌ایم، اما در این میان برخی رویدادهایی نیز رخ داده که به نوبه خود در جامعه تاثیرگذار بوده یا به عبارتی در قالب نوعی مُسکن عمل کرده تا جامعه برای مدتی از شرایط عادی که همراه با دشواری است، خارج شود.

همبستگی ملی و مشارکت انتخاباتی

با این حال به تجربه ثابت شده تاثیراتی که رویدادهای ورزشی بر جامعه می‌گذارد دیگر رویدادها در سایر حوزه‌ها از چنین تاثیری برخوردار نیستند. در میان رویدادهای ورزشی نیز شاید فوتبال به جهت جذابیت و هیجانات خود را از سایر رشته‌های ورزشی جامعه متمایز کرده است. هر چند که ورزش‌هایی مثل کشتی، والیبال یا... نیز به وقت موفقیت در آوردگاه‌های جهانی در حد و اندازه‌های خود تاثیرگذاری داشتند؛ اما هیچیک به اندازه فوتبال نمی‌توانند بر روی جامعه تاثیر‌گذار باشند. برای درک بهتر این مهم کافی است نگاهی به ادوار مختلف حضور ایران در جام جهانی فوتبال یا جام‌ملت‌های آسیا بیندازیم تا مشخص شود که این رویدادها چه تاثیراتی برجامعه در راستای همبستگی ملی می‌گذارد. اصلا در حوزه ملی هم نه در حوزه باشگاهی وقتی نمایندگان کشورمان در مسابقات حاضر می‌شوند روحیه همبستگی و اتحاد ایرانیان در حمایت از نمایندگانشان بیدار می‌شود. با این حال اتفاقات شش ماهه دوم سال گذشته باعث شد تا نوعی شکاف و گسست در جامعه به وجود آید و بخشی از جامعه با دلسردی نسبت به روندهای موجود و پیش‌رو مواجه شوند. از همین رو نیز بود که در مسابقات جام جهانی نیز که باید همه ایران یکدل به حمایت از تیم ملی می‌پرداختند؛ اما روند امور به‌جایی رسید که در بازی‌های ایران شاهد حمایت بخشی از جامعه نبودیم. اما آنچه مهم است نه ورزش فوتبال که پس از 90 دقیقه با هر نتیجه‌ای به اتمام می‌رسد بلکه آن اتحاد، همدلی و حمیتی است که در بین مردم در راستای حمایت از یک تیم به نام ایران ایجاد می‌شود. اتفاقی که تجلی و تبلور آن را در مسابقه ایران مقابل ژاپن دیدیم. چنانکه حتی آنهایی‌که به هر نحوی منتقد بودند نیز روز شنبه در مقام حمایت قرار گرفتند و خواستار پیروزی ایران شدند و پس از آن بعد از برد ایران به شادی پرداختند. حال نکته اینجاست که چرا وقتی می‌توان از این ظرفیت عظیم جامعه در یک رویداد ورزشی که اینگونه یکدل، متحد و منسجم می‌شوند در سایر حوزه‌ها و رویدادها بهره نبرد و فضا را برای آنها در جهت کسب این مهم فراهم نکرد. به نظر می‌رسد مسئولان به‌ویژه در دولت و سایر نهادها و دستگاه‌ها باید مواجهه جامعه با این رویداد ورزشی را به‌عنوان سرلوحه‌ای در جهت انسجام، یکدلی و وحدت در نظر بگیرند و شرایطی فراهم کنند تا جامعه در سایر حوزه‌ها نیز این چنین وحدت آفرین ، یکدل و منسجم حاضر شوند.

* لوازم رقابت و مشارکت

 انتخابات از فرآیندهایی است که بارها از آن به‌عنوان یک جشن ملی در ساحت سیاسی یاد شده است. جشنی که در آن همه افکار، عقاید و جریانات بدون محدودیت شرکت کرده و به رقابت می‌پردازند تا مردم به تناسب شناخت، برنامه‌ها  و کارآمدی آنها را انتخاب و به نهادهای انتخابی چون مجلس بفرستند. حال اینکه هر چه در این میان فضای رقابت بازتر و گسترده‌تر باشد این حضور و مشارکت بیشتر خواهد شد و مردم کاندیداهای متنوع‌تری را با سلایق و برنامه‌های مختلف خواهند دید انتخاب می‌کنند. اما بلعکس اگر شرایط برای حضور همه دیدگاه‌ها و سلایق فراهم نباشد قطعا آن انتخابات پرشور و رقابتی صورت نخواهد گرفت و شاهد انتخاباتی حداقلی با گرایشات سیاسی محدود خواهیم بود. اساسا تاکیدات مکرر رهبری بر مولفه‌های مشارکت و رقابت نیز بر همین مبنا استوار است که دستگاه‌های مسئول اجرایی و نظارتی نیز نهایت تلاش خود را برای افزایش جنبه رقابتی و مشارکتی بودن بودن انتخابات به‌کار بگیرند. لذا از طرفی دولت باید در کمتر از یکماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات اقداماتی امیدبخش در جهت حل مشکلات جامعه انجام دهد تا مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کند و از طرف دیگر نیز شورای نگهبان با دید بازتر و نگرش وسیع‌تری به تایید صلاحیت چهره‌های تاثیرگذار و شاخص از جریان‌های مختلف سیاسی بپردازد تا هم شاهد انتخاباتی رقابتی باشیم و منتظر میزانی از مشارکت خوب مردم در انتخابات. چرا که به تجربه ثابت شده اگر نیازها و مطالبات مردم مرتفع شوند قطعا در صحنه حاضر خواهند شد. وقتی یک مسابقه ورزشی اینگونه مردم را یکدل و یک زبان می‌کند و از آن یک جشن می‌سازد چرا مقوله‌ای سیاسی مثل انتخابات نتواند موجبات مشارکت مردم و رقابتی شدن آن را فراهم نکند.

* مسئولان کاری کنند همبستگی ملی ادامه یابد

یک جامعه‌شناس در خصوص همدلی و اتحاد جامعه در فرآیندهای ورزشی و استفاده از این ظرفیت در سایر حوزه‌ها اظهار داشت: آنچه مورد توجه است نیازی است که ملت قهرمان و بزرگی مثل ایران دارد. اما متاسفانه فرصت‌هایی که باید برایمان فراهم می‌شد متاسفانه فراهم نکردند و وضعیت طوری است که آنقدر مردم دچار و سختی‌های زندگی روزمره شده‌اند دنبال این هستند که بتوانند فرصتی را برای رهایی از مشکلات به‌دست آورده‌اند و چه چیزی بهتر از ورزش و  موفقیت‌های هنری.  امیرمحمود حریرچی به «آرمان ملی» گفت: این بار واقعا نیاز مبرمی داشتیم به این شادی حاصل از پیروزی تیم فوتبال ایران که اتفاقا اگر  مسئولان کشور حواسشان باشد مردم به این شادی نیاز دارند و باید در حوزه‌های مختلف شرایط آن را فراهم کنند. به نظر من این هشدار و گوشزدی به مسئولان است که مردم در زمانش این مقدار  خوشحال می‌شوند و کنار هم قرار می‌گیرند.  وی افزود: اتفاقا بازیکنان تیم ملی هم در بازی با ژاپن خیلی هماهنگ‌تر بودند چون می‌دانستند که یک ایران چشم انتظار موفقیت آنها هستند و از آنها باواژه‌هایی چون «یوزهای ایرانی» یاد می‌کنند. این همبستگی که در این قضیه نشان دادیم ادامه‌دار خواهد بود و اگر مسئولان در حوزه‌های مختلف به نیازهای مردم رسیدگی کنند بازهم شاهد اینگونه همبستگی‌ها خواهیم بود. این جامعه‌شناس در خصوص انتقال این از ظرفیت همبستگی مردم در سایر حوزه‌ها مثل بحث انتخابات بیان کرد: باید به واژه‌هایی مثل ملت و ایرانی توجه شود و یکی از مشکلاتی که داریم این است که به واژه‌های ایران و ایرانی توجه نمی‌شود. حریرچی تصریح کرد: شادی ملت این نکته را به رخ کشید که ما یک ملتیم و  مسئولان باید بیشتر ما را ملت بشناسند و شرایطی فراهم کنند که این همبستگی همیشگی باشد. تنها کسانی از این همبستگی ضرر خواهند دید که خودشان را در خدمت ملت ندانند. مردم‌سالاری در پی خود شایسته‌سالاری دارد. وی تاکید کرد:  الان نیز به اشکال مختلف باید نشان داده شود که مسئولان در خدمت مردم هستند و در این مناسبت‌ها مثل انتخابات باید رویه به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند برای قدرت انتخابات برگزار نمی‌شود بلکه برای اینکه حقوق مردم تامین شود، نیازهایشان برطرف شود و به نفع مردم قانونگذاری می‌شود و این مردم هستند که تصمیم اصلی را می‌گیرند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار