| کد مطلب: ۱۰۹۵۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش‌«آرمان‌ملی» از حمله آمریکا به عراق و سوریه؛

حمله به پایگاه‌های مقاومت در منطقه

آرمان ملی- احسان اسقایی: شب موعد رسید و جنگ شد اما همانطور که پیش بینی می‌شد در آسمان ایران نه خانی آمد و نه خانی رفت.

حمله به پایگاه‌های مقاومت در منطقه

نه اف16 ای قدرت نمایی کرد و نه موشک کروزی نعره کشید. دولت حاکم بر ایالات متحده آمریکا که در برابر فشار افکار عمومی و جمهوری‌خواهان اعلام کرده انتقام کشته شدن 3 سرباز خود در پایگاه اردن را خواهد گرفت و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در طول روزهای گذشته به منطقه گسیل کرده بود، بالاخره ساعات آغازین شنبه شب عملیات خود را در سوریه و عراق آغازکرد تا ثابت کند که از آمادگی لازم برای برخورد با گروه‌های  مقاومت در منطقه برخوردار است. هرچند براساس آنچه در رسانه‌ها اعلام شده  عموما این پایگاه‌ها خالی از تجهیزات نظامی و سرباز بوده است.

*هدف تنها نمایش بود

 در بین اعلام آمریکا مبنی بر انجام عملیات علیه گروه‌های محور مقاومت در عراق و سوریه تا انجام آن یکی دو روزی فاصله افتاد. در این زمان البته گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند که پایگاه‌های آمریکا را نخواهند زد. در طول این یکی دو روز البته شرایط نسبتا  آرامی هم ایجاد شده بود اما ایالات متحده آمریکا ترجیح داد برای جبران شکستی که جایگاهش در نزد افکار عمومی خورده است،  بار دیگر بر آتش افروزی در منطقه بیفزاید و بر اساس برخی اخبار اعلام شده همزمان با حملات جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا به منطقه برخی از گروه‌های محور مقاومت اقدام به راکت پراکنی به سمت پایگاه‌های آمریکا کردند. مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با پهپاد و موشک، پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در التنف و روستای الخضرا واقع در سوریه را هدف قرار دادیم. این بیانیه افزود: پایگاه عین‌الاسد مقر نظامیان اشغالگر آمریکایی واقع در غرب عراق را با موشک هدف قرار دادیم. با این وجود این سوال به وجود می‌آید که چرا ایالات متحده همان زمان که رسانه‌ها از پرواز جنگنده‌های آمریکایی بر فراز منطقه گزارش می‌دادند، تصمیم به بمباران برخی مواضع گروه‌های مقاومت نگرفتند آیا ایالات متحده با وجود داشتن پایگاه در عراق و سوریه  از رصد نیروهای مقاومت در منطقه غافل بوده است، ناخودآگاه این گزاره به ذهن‌ها متبادر می‌شود که شاید آمریکا به دنبال ایجاد یک نمایش قدرت در منطقه به منظور نشان دادن سر نیزه به گروه‌های مقاومت بوده. همچنین بیش از آنچه مد نظرش بوده بر روی زمین به مقاومت در عراق فشار نیاورد تا مقاومت از لاک خود خارج نشده و به حملات خود علیه آمریکایی‌ها در منطقه و حتی اسرائیل ادامه ندهد.

*ایران برد

آنچه درحملات آمریکا به منطقه چشم نوازی می‌کند، عدم توان آمریکا برای انجام ریسک حمله به ایران بود.  البته رسانه‌ها از ساعاتی قبل از آغاز عملیات در منطقه اعلام کردند که گزینه حمله به درون خاک ایران از مسیر جنگ درآمریکا علیه مقاومت در منطقه کنارگذاشته شده است. با این وجود رسانه‌ها این احتمال را می‌دادند که آمریکا به برخی از مواضع ایران در عراق و سوریه از جمله نیروهای مستشاری تهران حمله کند. در خبرها هم آمد که آمریکا این اقدام را انجام داده است اما یک منبع مطلع در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که ایران هیچ گونه پایگاهی در  سوریه و عراق ندارد که ایالات متحده آمریکا بخواهد این پایگاه‌ها را مورد حمله قرار دهد. المیادین نوشت: اکثر مراکزی که توسط آمریکا هدف قرار گرفت، قبل از تجاوز به طورکامل تخلیه شده بود. مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اعلام کرد: احتمالا تعدادی از گروه‌های شبه نظامی در روزهای اخیر تجهیزات و نیروهای خود را جابجا کرده بودند. با این وجود: سفارت ایران در سوریه در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به حملات شب گذشته علیه مناطقی در سوریه و عراق نوشت: گروه تروریستی صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه به یک محله مسکونی در حومه دمشق حمله موشکی کرد و یک مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید. پاسخ به این جنایت قطعی است.

* اولین شب حمله چه گذشت؟

بعد از حمله یگان‌های رزمی و هوایی ایالات متحده آمریکا به عراق و سوریه رسانه‌های مختلف در جهان کوشیدند ابعاد مختلفی از این حمله را رسانه‌ای کنند. ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی از آغاز حملات ایالات متحده در سوریه در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکا در اردن خبر داد. اسکای نیوز عربی نیز نوشت: مقرگروه‌های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه مورد حمله قرار گرفته است. این خبرگزاری نوشت: حملات ایالات متحده در سوریه در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکا در اردن آغاز شده است. اسکای نیوز مدعی شد در پی حمله به ۸ مقر  ۶ نفر کشته و ۴ تن زخمی شده‌اند. اسکای نیوز عربی همچنین مدعی شد که اطلاعات حاکی از آن است که حمله به شرق سوریه توسط اسرائیل انجام شده است. این اخبار در حالی منتشر شده که الجزیره از قول رسانه‌های سوریه از حمله به اطراف شهر بوکمال، در شرق دیرالزور، نزدیک مرز سوریه و عراق خبر داده بود. ساعاتی بعد فاکس نیوز از قول یک مقام دفاعی اعلام کرد:  این حملات آغاز یک کارزار طولانی برای هدف قرار دادن شبه نظامیان در منطقه طی روزهای آینده است.رسانه سوری نیز نوشتند که ۳ تن از اعضای گروه‌های نظامی وابسته به نیروهای مسلح سوریه در حملات هوایی در حومه المیادین در دیرالزور کشته شدند. آسوشیتدپرس: حملاتی علیه اهداف مربوط به حوثی‌ها دریمن خبر داد. همزمان با این حملات آسوشیتدپرس از قول یک مقام نظامی آمریکایی اعلام کرد: حملاتی علیه اهداف مربوط به حوثی‌ها در داخل یمن انجام شد. از سوی دیگر رسانه‌های سوری نوشتند: آمریکا ۱۲ نقطه را در سوریه هدف حمله قرار داد  و پایگاه های مشترک نیروهای سوری و شبه نظامیان، هدف این حملات بوده‌اند. این رسانه‌ها گفتند: در نتیجه حمله آمریکا به مناطق مرزی سوریه و عراق، تاکنون ۱۰ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند. اسکای نیوز عربی نوشت: حملات هوایی به مقر شبه نظامیان در منطقه حیدریه در شرق سوریه از سر گرفته شد.

*حمله به عراق و ادعا در مورد ایران

 همچنین رسانه‌ها به نقل از مقامات پنتاگون نوشتند: حملاتی علیه شبه نظامیان در ۶ نقطه در عراق و سوریه انجام شد. وال استریت ژورنال از قول یکی از مقامات پنتاگون نیز نوشت:  گروه‌های   طرفدار ایران در سوریه و عراق هدف این حملات بوده‌اند. سنتکام مدعی شد: مواضع سپاه قدس ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه را هدف قرار دادیم. سنتکام در بیانیه‌ای درباره این حملات اعلام کرد: نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند. نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند. در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به کار گرفته شد. تاسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل عملیات فرماندهی و کنترل، مقرها، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای وسایل نقلیه بدون سرنشین (پهپادها) و تاسیسات زنجیره تامین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند. سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق درباره تجاوزات بامدادی آمریکا به مناطقی در داخل عراق از جمله مواضع حشد شعبی که یکی از یگان‌های نظامی رسمی این کشور به‌شمار می‌رود، گفت: شهر القائم و مناطق مرزی عراق هدف حملات جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. همچنین سخنگوی دولت عراق روز شنبه درباره حمله گسترده بامدادی متجاوزان آمریکایی به مناطقی در عراق اعلام کرد که تجاوزات ایالات متحده به مناطقی در غرب عراق با شهادت 16 و زخمی شدن 25 نفر همراه بود که شماری از شهدا غیرنظامی هستند.

 *هیچ حمله‌ای به داخل خاک ایران انجام نخواهیم داد

 سی‌ان‌ان از قول یکی از مقامات کاخ سفید نوشت: هیچ حمله‌ای به داخل خاک ایران انجام نخواهیم داد. بایدن در بیانیه‌ای که صادر کرد، آورد: به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده به تاسیساتی در عراق و سوریه حمله کردند.  پاسخ ما از امروز آغاز شد. در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد یافت. ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما اگر به یک آمریکایی آسیب برسانید، ما پاسخ خواهیم داد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار