| کد مطلب: ۱۰۹۴۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به جاده‌های برفی مسدود شده، ضرورت امدادرسانی به شهروندان در مواقع ضروری

برف شادی بر سر ایران

آرمان ملی: همانطور که باراش بارانی حتی اندک می تواند موجبات بسته شدن خیابان ها و ترافیک شدید را به همراه داشته باشد در ایران بارش برف هم می تواند جاده ها را مسدود کرده، راه ها را ببندد و ارتباطات را مختل کند و از سوی دیگر زمینه مخاطراتی برای شهروندان و رانندگان جاده ای را فراهم کرده، تصادفات را افزایش داده و چون مسیرهای ارتباطی بسته شده اند، امکان امداد رسانی به افرادی که در روستاها یا مناطق گرفتار شده و به کمک نیاز دارند را به کلی از بین ببرد. تجربه نشان داده است که در اینگونه موارد نمی توان روی کمک بالگردها هم حساب کرد؛ کمبود و نبود آن ها از جمله مشکلات همیشگی است.

برف شادی بر سر ایران

در این گزارش با نگاهی به جاده های مسدودشده این سوال را مطرح کرده ایم که چرا بسته شدن جاده ها و مسیرها بر اثر بارندگی برف در کشور باید سالیان سال به مشکلی همیشگی بدل شده و تداوم داشته باشد ضمن اشاره به این موضوع که بارندگی های امسال نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر بوده اند.

همچنین یکی از معضلاتی که بارش برف در کشور ایجاد کرده، قطع شدن گاز و کمبود انرژی است؛ مشکلی که سال گذشته به صورت جدی تر با آن مواجه بودیم و شاید به علت اینکه بارندگی ها بیشتر بود اما باید به این نکته هم اشاره کرد که به علت گاهش قطعی ها در کشسور و نیز تعطیلی ادارت و توصیه های مکرر به شهروندان برای صرفه جویی، مسئولان همچنان با این مشکل مواجه اند و البته شهروندان در کنار سایر مشکلاتی که بارندگی برف و باران برایشان ایجاد می کندٰ بارندگی هایی که می بایست آن ها را خوشحال کرده و نعمت و روزی برایشان محسوب شود.

کدام راه ها مسدود شدند؟

بر اساس گزارش هایی که از نقاطی از ایران که سفیدپوش شده اند، بارش برف، مسیرهای بین شهری زیادی را مسدود کرده است.

محورهای سمنان به فیروزکوه و شهمیرزاد به کیاسر یکی از این مسیرهای مسدود شده به علت بارش برف است.

جاده سمنان همچنین به سمت دامغان و آزادراه ایزدخواست به سپیدان هم مسدود شده است.

بارش برف در مسیر تهران به مشهد هم در گردنه آهوان سمنان با برف بسته شده. مسدودی ها و بسته شدن های منتهی به سمنان را تسنیم گزارش داد و فارس هم در خصوص اینکه کدام جاده ها بر اثر بارش و ریزش برف مسدود شده اند، با این تیتر که بارش برف و باران در جاده‌ها؛ کدام محورها مسدود شد، از قول رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ضمن اعلام خبر ادامه دار بودن بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران ، زنجان ، سمنان، فارس ، قزوین ، قم ، لرستان ، مازندران ، مرکزی ، همدان، چهارمحال و بختیاری ، گلستان ، خراسان جنوبی ، کرمانشاه ، ایلام ،کهگیلویه و بویراحمد ، کردستان، کرمان و کرمان جنوب، همچنین برخی محورهای استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و گیلان، نوشت که محورهای شمالی دارای بارش برف و باران و مه گرفتگی در ارتفاعات هستند.

سرهنگ احمد شیرانی  از مسدود بودن محور خرم آباد – پلدختر به علت عملیات عمرانی تا اطلاع بعدی خبر داد و گفت که  تردد از محور جایگزین خرم آباد – کوهدشت و آزادراه خرم آباد – پل زال انجام می‌شود.

از دیگر محورهای مسدود شده کشور بر اثر بارندگی های اخیر می توان به محورهای پونل – خلخال، هشتگرد – طالقان، محور فرعی نیکویه -آب ترش-ضیاءآباد، سروآباد - پاوه، سی سخت - پادنا، گنجنامه – تویسرکان و وازک – بلده  اشاره کرد.

همچنین روز گذشته، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با اشاره به بارش برف در محور‌های مواصلاتی البرز، از ریزش بهمن در جاده کرج به چالوس خبر داد.

علی زندی فر با اشاره به بارش برف در همه محورهای مواصلاتی استان، از شهروندان خواست که  از تردد غیرضروری در محورهای استان به خصوص محورهای کوهستانی خودداری کنند و اگر هم سفرشان ضروری بود از تجهیزات ایمنی به ویژه زنجیرچرخ استفاده کنند.

در خصوص جزئیات مسدودی و بسته شدن راه ها در برخی جاده های لرستان هم مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان  با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای سه شهرستان این استان، خبر داد که گردنه گله‌بادوش الیگودرز مسدود شده.

مرتضی شیروانی به بارش سنگین برف در محور‌های شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و بروجرد، اشاره کرد او هم مثل سایر مدیران راهداری و مسئولان مربوطه از رانندگان خواست که از سفر‌های غیرضروری در این محور‌ها به‌شدت خودداری کنند.

این مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه رانندگان از تردد در گردنه‌های و ارتفاعات  لرستان بدون زنجیرچرخ خودداری کنند، گفت  بارش باران در محور‌های کوهدشت، رومشکان و پلدختر همچنان ادامه دارد. شیروانی به آماده‌باش راهداران در محور‌های مواصلاتی لرستان هم اشاره کرد.

 از طرفی بارش برف در برخی استانها و شهرها به قدری بود که مسئولان با پیش بینی هوای امروز یعنی شنبه و یخبندان برخی ادارت و مدارس را پیشاپیش تعطیل اعلام کردند. مدیر توسعه منابع و مدیریت استاندار خراسان شمالی خبر داد که ادارات و مراکز آموزشی خراسان شمالی روز شنبه به دلیل برودت هوا تعطیل است.

عبدالصمد صفرنژاد توضیح داد که مدارس و مراکز آموزشی و آموزش عالی نیز به صورت غیر حضوری در بستر مجازی فعالیت خواهند داشت.

او ضمن تاکید بر اینکه کلیه دستگاه‌ها موظف هستند وسایل گرمایشی خود را خاموش کنند و بازرسی شرکت گاز نظارت‌های لازم بر حسن انجام این مصوبه را خواهند داشت، افزود که  «نظر به هشدارهای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر در پیش بودن افزایش بارش‌ها و برودت هوا و بنا بر درخواست شرکت گاز خراسان شمالی در خصوص احتمال افت فشار گاز در استان به دلیل واقع شدن بخش زیادی از مناطق استان در انتهای خط انتقال گاز و نگرانی از بروز مشکل برای مردم عزیز استان و همچنین تصمیم ستاد بحران و کارگروه مدیریت انرژی استان، با هدف مدیریت مصرف گاز، تمام ادارات و سازمان‌های دولتی استان در روز شنبه ۱۴ بهمن ماه تعطیل هستند.»

این مسئول در خراسان همچنین لازم دانست که تاکید شود تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و ادارات، صرفاً برای تأمین رفاه عموم مردم و عدم بروز مشکل در مصارف خانگی اتخاذ شده است، لذا از همه هم استانی‌های عزیز نیز تقاضا داریم در مصرف گاز صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

بارش ها شدت بیشتری خواهند گرفت؟

اما پیشی بینی ها از افزایش بارندگی هم بر ف و هم باران در روزهای آینده در کشور خبر می دهند. با این حال برخی رسانه ها و خبرگزاری ها از جمله فارس از روان شدن ترددها در مسیرها و جاده‌‌های کشور خبر داده و گفته اند که روان شده.

بنا به اخبار اعلام شده بارش برف در استانهای البرز و تهران ادامه خواهد داشت. تهرانی که بارش برف شرق استانش را سفیدپوش کرد. در برخی مناطق شمالی و حاشیه های آن هم تصاویری از جمع شدن برف مخابره شده.

روز گذشته ۲۵ استان گرفتار برف و باران بودند؛ سامانه‌های بارشی که در برخی مناطق فعال باقی خواهند ماند. یکشنبه آینده در برخی مناطق شمال غرب بارش برف و وزش باد پیش‌بینی شده. یشترین بارش برف طی روز دوشنبه برای آذربایجان غربی، غرب کردستان و شمال غرب کرمانشاه است. روز سه‌شنبه هم با ورود سامانه بارشی، بارش برف، باران و وزش باد در غرب، شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق آغاز می‌شود.

ضمن اینکه تا دوشنبه در نیمه غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شمالی و روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در شرق و جنوب شرق افت محسوس دما پیش‌بینی شده است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار