| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

«محصولی» - «لاریجانی»

جدل در دایره خالص‌سازی!

آرمان ملی– یاسمین طالقانی:18 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بود که واژه خالص‌سازان از سوی علی لاریجانی به ادبیات سیاسی ایران ورود پیدا کرد.

جدل در دایره خالص‌سازی!

دفتر رئیس اسبق مجلس در پاسخ به گزارش تسنیم نوشت:‌«رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛ ‌خبری درباره‌ انتخابات مجلس وجود ندارد.  بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»  همین چند خط کافی بود تا بخشی از اصولگرایان دچار واهمه شوند و به لاریجانی بتازند. برخی چنین تعبیر کردند که «علی لاریجانی مصمم‌تر از گذشته وارد یک کنش انتخاباتی برای شکست پروژه «خالص‌سازان یا سوپر انقلابی‌ها» شده است. این کنش از دو سو شکل گرفته است.» در آن مقطع حسین انتظامی، چهره نزدیک به علی لاریجانی نوشت:«خالص‌سازی، کشف‌ تندروهای امروز نیست. مک‌کارتیسم، تصفیه‌های استالین و نمونه‌های متعدد در اروپای شرقی. بعد از بهار پراگ نیمی از اعضای حزب کمونیست چکسلواکی پاک‌ساز‌ی شدند چون اصطلاحا نامطمئن بودند.» البته تنها خالص‌سازی نبود که سبب هراس دلواپسان شد بلکه خط آخر یعنی «ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است» هم سبب ایجاد تصوراتی درمیان دلواپسان اصولگرا که به عبارتی اعضای جبهه پایداری هستند، ایجاد شد. آنها برنامه‌های لاریجانی برای آینده را نمی‌دانند و تصور می‌کنند او به سبب جایگاه و تاثیرگذاری بالایی که دارد به نوعی با ذکر واژه خالص‌سازی و «ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است» درصد حذف آنهاست.

*محصولی چرا عصبانی است؟

 این نارضایتی در اظهارات روز گذشته صادق محصولی عیان بود. او که دبیرکل جبهه پایداری است، در نشستی با حضور بسیج اساتید 7 دانشگاه  با بیان اینکه «امیدواریم در این انتخابات به لیست واحد برسیم»، ادامه داد: «یکی از مشکلات عالم سیاست، موضوع نفوذ است و متاسفانه در انقلاب اسلامی نتوانستیم با این مساله به‌خوبی مقابله کنیم. یک نمونه همین نفوذ این است که دشمنان به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مسئولان کشور دچار اشتباه محاسباتی شوند. مثلا برجام یک اشتباه محاسباتی مسئولان آن دوره بود.» وی در ادامه با اشاره به حواشی جلسه دیدار رؤسا و دبیران احزاب با رئیس‌جمهور، گفت: در آن جلسه سیاستمدارانی از احزاب، ادعای مشارکت بالا داشتند که همیشه در مصاحبه‌ها و مقالات و رسانه‌هایشان بر سیاه‌نمایی در کشور و ندیدن نقاط پیشرفت تلاش می‌کنند که این رفتار با ادعای خواهان مشارکت بالای این آقایان در تناقض است. البته کشور در بخش‌هایی مانند وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم با ضعف مواجه است و باید برای رفع آن‌ها راهکار ارائه داد و حتما هم حل‌شدنی است؛ اما این امر بستگی به این دارد که افراد اصلح در رأس امور قرار گیرند. محصولی در پاسخ به اینکه اصلح به چه معناست، تاکید کرد: اصلح یعنی شایسته‌ترین. البته جریان مقابل می‌گوید آنان منظورشان از اصلح، خالص‌سازی است اما من می‌گویم که خالص‌سازی اسم رمزی برای حاکمیت غربگراهاست؛ همانگونه که صیانت از آرا و تقلب، اسم رمز فتنه ۸۸ بود. نکته مهم این است که در شرایط کنونی اگر کسی به‌دنبال مشارکت نباشد، یا جاهل است یا خائن. وی تصریح کرد: فارغ از تمام بحث‌ها در موضوع تأیید و ردصلاحیت‌ها، مشارکت بالا هم به نفع نظام است و هم به نفع مردم است. مشارکت بالا فارغ از اینکه کدام نامزد یا کدام لیست رأی بیاورد، موجب استحکام هرچه بیشتر ارکان کشور می‌شود. باید دقت کنیم که دشمن به‌دنبال این است با تبلیغات خود، ما را در محاسبات خویش دچار خطا و اشتباه کند. وقتی محاسبه غلط شود، برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می‌شود. محصولی با اشاره به شاخص‌های جبهه پایداری برای انتخابات مجلس، اظهار کرد: برای انتخابات مجلس حدود ۴۰ شاخص را مطرح کرده‌ایم. این شاخص‌ها مختص انتخابات مجلس و با نگاه تقنینی و نظارتی مجلس تدوین شده است و ما به‌دنبال معرفی نامزدهای اصلح بر مبنای آن شاخص‌ها هستیم؛ هرچند جریان غربگرا بدین سبب ما را مورد حمله قرار می‌دهد و می‌گویند اصلح یعنی خالص‌سازی. بدیهی است همان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان هم که ما را نقد می‌کنند به‌دنبال اصلح هستند؛ اما شاخص‌های آنها متفاوت و بیشتر بر مبنای نگاه سکولاریستی است. وی در پایان گفت: متاسفانه اغلب ما باور نداریم که در حال حاضر در وضعیت جنگی هستیم و شرایط جنگی الان سخت‌تر از شرایط جنگ تحمیلی ۸ ساله است. در جنگ نرم و ترکیبی کنونی، ترکش‌ها و گلوله‌ها دیده نمی‌شود. چشم و سر بصیرت‌بین، بریده می‌شود و قلب ایمان تیر می‌خورد اما قابل مشاهده نیست. وظیفه داریم برای مقابله با دشمن تلاش کنیم و مایه بگذاریم. اگر این کار را نکنیم دشمن با امکانات خود و جنگ رسانه‌ای و ترکیبی، فضاسازی می‌کند و موجب سستی در جبهه مقاومت می‌شود. در این زمینه باید همه برای جهاد تبیین تلاش کنیم و از وقت، جان، مال و آبروی خود مایه بگذاریم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار