| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نوسانات باز ارز و طلای روزهای اخیر را بررسی می‌کند

انتظار برای پایان پس لرزه های سیاسی

آرمان ملی - صدیقه بهزادپور: پس‌لرزه حادثه تروریستی هفته گذشته کرمان، بازار طلا و دلار را نیز به لرزه انداخت و موتور خاموش این بازار را بعد از چندین ماه ثبات نسبی به حرکت انداخت.

انتظار برای پایان پس لرزه های سیاسی

هر چند برخی از کارشناسان دلیل اصلی، افزایش قیمت طلا را مربوط به افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها می دانند اما اغلب صاحبنظران دلایل دیگری را نیز در تلاطم بازار طلا که همواره از نوسانات قیمت ارز تاثیر می پذیرد دخیل می‌دانند. اعلام خبر بدهکاری دولت به صندوق توسعه ملی، آغاز سال میلادی، مناسبت هایی چون روز زن و ... از جمله دلایلی است که همزمان با انفجار تروریستی کرمان، بازار ارز و طلا را نیز منفجر کرد و با وجود پیش بینی‌ها مبنی بر پایان هیجانات و گرانی ها، همچنان بازار دلار و طلا روند افزایشی را طی می کنند.

به گزارش «آرمان ملی»، قیمت طلا و سکه در هفته گذشته با روند افزایشی به کار خود پایان داد و همگان در انتظار کاهش قیمت ها در آغاز هفته جدید شدند، اما بازار طلا و سکه با وجود پیش بینی های صورت گرفته همچنان روند افزایشی خود را ادامه می دهد. این در حالی است که برخی از کارشناسان نوسان بازار طلا و ارز را التهابی ناشی از عوامل داخلی و خارجی می‌دانستند که چند روز بیشتر تداوم نخواهد یاقت و مجدداً این بازار آرام خواهد شد. این گروه از صاحبنظران بر این باور هستند که نبود تقاضا و کاهش قدرت خرید مردم همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا مجدداً این بازار را کاهشی خواهد کرد و گرانی طلا در روزهای گذشته نیز بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت ارز به وقوع پیوست و چنانچه نرخ ارز نیز توسط بانک همان روش کنترلی قبلی را در پیش بگیرد، تغییر چندانی را تا پایان سال نخواهیم داشت.

بدهی 100 میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی

به گفته کارشناسان؛ خبر بدهی 100 میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی که امیدی به بازپرداخت آن نیز وجود ندارد نیز نشان از دست خالی دولت و وضعیت بحرانی منابع ارزی کشور دارد که باعث خیز دلالان برای برهم زدن بازار شد. این در حالی است که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی در بودجه سال آینده نیز کاهشی شده است و به گفته کارشناسان امیدی نیز برای بازگشت بدهی های وجود ندارد. از سوی دیگر بانک مرکزی عراق نیز محدودیت هایی برای برقراری مبادلات دلاری با ایران برقرار کرد که وضعیت بازار ارز کشور را بیش از پیش بحرانی کرد و فروشنده در بازار بسیار کاهش یافت. با تصویب قانون محدودیت معاملات دلاری با ایران، تقاضا برای دلار در کشور افزایشی شده است و به این ترتیب به نظر می رسد بهار بازار ارز کشور که ناشی از آزادسازی اموال بلوکه شده و تزریق آن به بازار بود، پایان یافته است . علاوه بر موارد مذکور انفجار تروریستی کرمان نیز از دلایل دیگری به شمار می آید که به همراه اظهارنظر برخی از کارشناسان داخلی و خارجی باعث افزایش قیمت نرخ ارز و به تبع آن، طلا شد که البته این گروه معتقد بر کاهشی شدن قیمت طلا و ارز بعد از گذر از هیجانات ناشی از عوامل هستند.

مردم به گران شدن طلا دامن نزنند

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و ارز در این باره به «آرمان ملی» گفت: همزمانی چند رویداد باعث افزایش قیمت طلا در بازار کشور شد، افزایش قیمت جهانی طلا در آستانه سال نو میلادی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و نزدیک شدن به ماه‌های رجب و شعبانیه تقاضا در بازار را افزایش داد و باعث افزایش نسبی قیمت طلا در کشور شد، هر چند پیش از این نیز قیمت این فلز گرانبها به دلیل افزایش قیمت جهانی از افزایش نسبی برخوردار شده بود اما دلایل مذکور نیز بر گران‌تر شدن طلا در بازار موثر بود. او افزود: واردات شمش طلا در ماه‌های گذشته از روند مطلوبی نیز برخوردار بود که البته بانک مرکزی به منظور مقابله با قاچاق تصمیم بر ساماندهی آن گرفت که این اقدام باعث ایجاد موج نگرانی در واردکنندگان شد و به این ترتیب شمش در بازار نایاب شد و قیمت آن نیز تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت. این کارشناس اضافه کرد: البته افزایش قیمت طلا همواره تحت تاثیر قیمت دلار بوده است که با افزایش قیمت دلار پس از انفجار تروریستی کرمان و برخی از عوامل دیگر، قیمت طلا نیز دچار نوسان شد و با افزیاش قیمت نسبی همراه گردید. البته این امر را باید در نظر گرفت که نوسان قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه در بازار ایران اغلب کمتر به دلیل اقتصادی به وقوع می پیوند و تحت تاثیر عوامل سیاسی داخلی و خارجی رخ می دهد و در نتیجه به نظر نمی رسد که ماندگار باشد و به زودی بازار به آرامش می رسد البته مشروط به اینکه مردم با کنترل رفتارهای هیجانی خود به افزایش قیمت بیشتر طلا و سکه و ارز در بازار دامن نزنند.

طلا را نوسان ارز گران کرد

این گزارش می‌افزاید؛ نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا در داخل نیز گفت: پس از یک دور کوتاه رونق بازار طلا به مناسبت ایام ولادت حضرت زهرا(س) مجدداً با رکود در این بازار مواجه شدیم که البته با افزایش قیمت ناگهانی این فلز گرانبها همراه بود. این رکود بر بازار سکه و طلا که از ابتدای سال بر این صنعت و بازار آن سایه افکنده است، جای سوال و بحث دارد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در طول این هفته، علی‌رغم کاهش میانگین ١٢ دلاری اونس جهانی طلا و در حال حاضر ٢٠٣٣ دلار است، در بازارهای داخلی باتوجه به نوسانات و افزایش نرخ ارز روند صعودی قابل توجهی را شاهد بودیم؛ باتوجه به اینکه تقاضایی در بازار حالت رکود داشت، تنها علت این افزایش قیمت سکه و طلا را نوسان افزایشی نرخ ارز بدانیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مجدد تاکید کرد: هفته گذشته کمی رونق به بازار برگشت اما از ابتدای این هفته، همان شرایط رکود و کاهش شدید تقاضا بر بازار حاکم بود و علیرغم اینکه افزایش قیمت‌ها را داشتیم اما هیچگونه التهابی در بازار نداشتیم و منجر به تشدید تقاضا نشد. شرایط بازار سکه و طلا و صنعت طلا، شرایط نامطلوبی را طی می‌کند و مردم از معاملات فاصله جدی گرفته‌اند و منتظر آینده بازار هستند که این شرایط ادامه‌دار خواهد شد یا با کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز، قیمت‌ها کاهشی خواهند شد. در هفته آینده نیز به‌نظر می‌رسد که باتوجه به نبود تقاضا و بازارهای جهانی نیز در مسیر کاهش هستند، این افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی در حقیقت غیرمنطقی و صرفاً تحت تأثیر نوسان نرخ ارز بوده است. به اعتقاد بنده چنانچه تغییر خاصی در بازار جهانی نداشته باشیم و نرخ ارز نیز توسط بانک مرکزی کنترل شود، تغییر خاصی نخواهیم داشت و احتمالا بازار سکه و طلا کاهشی هم خواهد شد.

در انتظار حذف هیجانات بازار

این گزارش حاکی است؛ برخی از کارشناسان معتقدند؛ انتظارات یکی از مولفه های موثر در حوزه اقتصادی است که به همراه جو روانی ایجاد شده به دنبال حوادث مختلف باعث ایجاد تحولات و هیجاناتی کاذب در بازار طلا و ارز شد، این در حالی است که پیش از این دولت و برخی ازکارشناسان مدعی این بودند که مدیریت و مهار بازار ارز و طلا به طور کامل دردست بانک مرکزی است به نحوی که حتی همزمان با وقوع جنگ غزه، تاثیرپذیری طولانی و زیادی متوجه آن نشد. گرچه مدیریت چند ماهه گذشته دولت بر بازار ارز رویکردی مثبت تلقی می شود که امید است این بار نیز با سیاست گذاری های صحیح بتوانیم این خیز برداشتن بازار ارز و طلا را به سلامت پشت سرگذاریم .

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار