| کد مطلب: ۱۰۸۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

سفیر ایران درسوریه:

آمریکا پیام داده خواهان حل تمامی بحران‌های منطقه‌ است

آرمان ملی- احسان اسقایی: این روزها فردی در ایالات متحده در راس قدرت قرار دارد که به رغم اینکه به دردهای عصبی دچار است و گاه مانند آدم آهنی راه می‌رود و زمین می‌خورد اما مغزش به خوبی کار می‌کند. جو بایدن مدیر پروژه امنیتی دیپلماسی هوشمند آمریکایی در زمان باراک اوباماست؛ پروژه‌ای که جایگزین دکترین اقدام پیش‌دستانه جورج بوش شد.

 آمریکا پیام داده خواهان حل تمامی بحران‌های منطقه‌ است

این فرد امروز سکان  آمریکا را در دست گرفته است و در نظر دارد آنچه را که در ارتباط با ایران در پرونده هسته‌ای در دولت اوباما به منصه ظهور رسانده بود را مجددا در مورد تهران و پرونده هسته‌ای اجرا کند.  برجام اگر چه از منظر تحلیلگران پروژه‌ای برای ایجاد آرامش در پرونده هسته‌ای ایران بود اما نظر برخی  دیگر طرح اقدام مشترک آغاز یک پروژه برای حل گام به گام سایر پرونده‌های  آمریکا و ایران بود.

*آمریکا مذاکره می‌خواهد

 تحولات قبل از طوفان الاقصی در پرونده هسته‌ای یعنی در دسترس قرارگرفتن دارایی‌های ایران و آزادی  زندانیان ایران و آمریکا به واسطه کشورهای عربی نشان آشکاری بود که هم تهران و هم واشنگتن راه‌حل دیپلماتیک را برای حل مسائل برگزیده‌اند. در تهران صراحتا دستور مذاکره صادر شده بود اما در آمریکا اعلام می‌شد که فعلا خبری از پیشرفت مذاکرات نیست اما به یک باره مشخص شد ایران و آمریکا در هتل‌هایی جداگانه در دوحه با واسطه برخی دیپلمات‌های عربی برخی مسائل را با هم حل کرده‌اند که منجر به دو تصمیم فوق شده بود. بعدها مقامات عربی اعلام کردند که قرار است موارد باقی مانده بین ایران و آمریکا در پرونده‌های کوچکتر مورد مذاکره قرار گیرد تا مسائل باقی مانده هسته‌ای حل شود. تمام این موارد نشان می‌داد که یک بازی جدی برای رسیدن به تفاهم در ایران و آمریکا شروع شده است که به یک باره طوفان الاقصی وزیدن گرفت و همه نگاه‌ها به فلسطین و جنایات اسرائیل دوخته شد و بنا بر شواهد مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا تعطیل شد.

* پیغام دوباره آمریکا به ایران

 اما ظاهرا در بعدی دیگر و در مسائل امنیتی منطقه آمریکا شروع به ارسال سیگنال‌های مذاکره به  ایران کرده است و خواستار حل تمامی مسائل بحرانی منطقه شده است. به گزارش ایسنا حسین اکبری سفیر ایران در سوریه گفت: آمریکا هیات‌هایی به  منطقه فرستاد و خواستار عدم گسترش دایره جنگ شد؛ تقریبا 10 روز پیش پیامی از سوی یکی از کشورهای عربی خلیج فارس دریافت کردیم که هیات خود را به تهران فرستاده بود و حامل پیام آمریکایی‌ها بود، آن‌ها در این پیام خواستار حل بحران تمام منطقه شده بودند. وی تاکید کرد: پاسخ ایران این بود که هم‌پیمانان تهران حق تعیین سرنوشت خود و آزادی مردم و استقلال سیاسی خود را دارند و ما جایگزین آن‌ها در این امر نیستیم. وی گفت اگر ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش برای منع ترورها و اقدامات دیگر درست باشد این امر برای توقف خونریزی‌ها نیست، بلکه برای این است که رژیم صهیونیستی مرتکب حماقت نشود و دایره جنگ را گسترش ندهد و آمریکا و طرف‌های دیگر را وارد جنگ نکند.

*  حل مسائل یا کاهش تنش

 به نظر می‌رسد آنچه ایالات متحده در پی آن است ،  مدیریت تنش در منطقه به نفع اسرائیل است چرا که باور دارد همانند موارد مشابه تهران در پی انتقامی سخت و البته در زمین بازی دیگر است. انتقامی که ممکن است باعث شود اسرائیل دست به شورش علیه امنیت منطقه بزند و هزینه‌های آمریکا در منطقه را افزایش دهد. از این رو آمریکا درنظر دارد با  امتیاز به ایران در حل برخی پرونده‌های تهران به نوعی انتقام تهران را با تاخیر روبرو کند. از این روست که آمریکا به ایران پیام داده است که خواهان حل مسائل مختلف در منطقه است. البته تهران یک مبنای واقعی و اصلی در ارتباط با امنیت منطقه دارد و آن سپردن امنیت منطقه به ملت‌های مسلمان و در راس آن خروج نیروهای فرامنطقه‌ای‌هاست.  اساس حضور فرامنطقه‌ای‌ها از نظردکترین امنیت ملی ایران عامل تنش در منطقه است. ضمن اینکه رفتار اسرائیل  علیه فلسطینی‌ها نیز خود مزید بر ناایمن شدن منطقه است. تهران و واشنگتن شاید نگاه‌های نزدیک به هم در برخی مسائل  امنیتی بر اساس منافع خود داشته باشند اما نگاه آنها هیچ‌گاه  با یکدیگر همخوانی ندارد. از این رو حل مسائل منطقه و گفت‌وگوی ایران و آمریکا در مورد آن باید از کانالی غیر از طرح‌های آمریکایی برای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط اعراب بگذرد.

 

 

نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار