| کد مطلب: ۱۰۸۵۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

عضو پایداری: اختلاف جدی با قالیباف نداریم!

قالیباف رقیب یا هم‌پیمان؟

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: برنامه انتخاباتی جبهه پایداری چیست؟ آیا به‌دنیال ائتلاف هستند؟

قالیباف رقیب یا هم‌پیمان؟

بارها گمانه تلاش پایداری برای کاهش آرای قالیباف و خداحافظی او با کرسی ریاست مجلس شنیده شد، اما  برخی اوقات نشانه‌هایی از نزدیکی این جریان با قالیباف مشاهده شد، مانند سال 92 که زهره طیب‌زاده،  عضو جبهه پایداری با اشاره به موضوع انتخاب شهردار گفت: «گزینه‌های جبهه پایداری برای شهرداری تهران آقای فتاح و نیکزاد بودند که مطرح نشدند ولی در حال حاضر جبهه پایداری بین آقای محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی‌قطعا از آقای قالیباف حمایت خواهد کرد.» همچنین امیرحسین قاضی‌زاده، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی‌در خصوص موضع این جبهه برای انتخاب شهردار تهران، اظهارداشت: جبهه پایداری در میان گزینه‌های موجود قالیباف را اصلح می‌داند.

*چشم  امید پایداری‌ها به قالیباف؟

17 آذر سال‌جاری هم محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال ائتلاف انتخاباتی پایداری و قالیباف گفت: «آقای قالیباف در حال انجام فعالیت گسترده انتخاباتی است. نمایندگان ادوار را دعوت می‌کند، مجموعه مبنا را راه انداخت و آن را جلو می‌برد و یکسری فعالیت‌های دیگر را نیز در حوزه‌های دیگر انجام می‌دهد.» وی افزود: «آقای قالیباف همه آن کارها را انجام می‌دهد تا بدون نیاز به سایر گروه‌ها و جریانات اکثریت مجلس آینده را از آن خود کند. اگر او از کسب دو سوم کرسی‌های مجلس آینده مطمئن باشد دیگر وارد ائتلاف با هیچ گروهی نمی‌شود، اما اگر از تحقق این هدف، دلواپسی داشته باشد حتی با جبهه پایداری ائتلاف خواهد کرد.» مهاجری یادآور شد: «جریان پایداری کاملا کاسب کار سیاسی و اقتصادی است. هر وقت احساس کند منافع مادی و سیاسی‌اش بدون ائتلاف با سایر بازیگران می‌تواند به نتیجه برسد سعی می‌کند تا آخر تنهایی پیش برود اما اگر چنین برآوردی نداشته باشد پای میز ائتلاف می‌نشیند اتفاقی که در انتخابات مجلس سال ۹۸ افتاد و منجر به ائتلاف شب آخری با آقای قالیباف شد.»

*پایداری: مشکلی با قالیباف نداریم

روزگذشته مهدی باقری، نماینده زنجان و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، در خصوص حملاتی که به جبهه پایداری می‌شود، به «منیبان» گفت: اولا باید بگویم اینکه عده‌ای گفتند جبهه پایداری صحنه‌گردان هیات‌های اجرایی بودند حرفی نادرست و بدون پشتوانه است. دوما باید بگویم واقعا جبهه پایداری اختلاف جدی با قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، نداشت و خیلی از کارهای این مجلس با وحدت و به خوبی پیش رفته است. او افزود: جبهه پایداری حتما برای انتخابات مجلس دوازدهم برنامه دارد و از مدت‌ها پیش تلاش‌های خود را شروع کرده‌ایم. در طول سه سال گذشته به‌صورت منظم جلسات شورای مرکزی برگزار شده است و بنا داریم در همه شهرها افراد موردنظرمان را پیدا و حمایت کنیم. عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تصریح کرد: ما در انتخابات دوره گذشته مجلس، روی به وحدت و ارائه یک لیست از سوی اصولگرایان آوردیم. طبیعی هم بود چون فارغ از اینکه رقیب ما اصلاح‌طلبان باشد یا مستقلین ما دنبال افزایش رای‌آوری نامزدهای خود بودیم. اکنون هم این موضوع مطرح نیست که اگر اصلاح‌طلبان در صحنه رقابت نباشند ما موضوع وحدت را از دستور کارمان خارج کنیم. پیش از این در سال 98 هم حجت‌الاسلام مرتضی‌آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در صفحه شخصی خود نسبت به برخی شایعات درباره درخواست جبهه پایداری برای حذف محمدباقر قالیباف از لیست نهایی اصولگرایان، گفت: ‌اینکه می‌گویند آقای قالیباف خط قرمز پایداری است، واقعا درست نیست. ما گفتیم ضابطه قرار دهید، آقای قالیباف یا هرکس دیگر اگر اصلح است و اگر نمره لازم را کسب کرد، به روی چشم باید باشد. وی افزود: ما گفتیم نباید فرقی بین افراد باشد؛ تفاوتی بین آقاتهرانی یا قالیباف و یامین‌پور نیست باید درباره همه شاخص‌ها بررسی شود و اینطور نباشد که بر اساس شرکت سهامی‌ و بدون درنظر گرفتن شاخص‌ها افراد در لیست باشد، حتما آقای قالیباف هم اینطور نگاهی را قبول ندارند.

*بده بستان‌های یواشکی؟

آنچه باقری می‌گوید با گزارش‌های دیگر در تناقض است. لازم به ذکر است برخی اوقات سهم‌خواهی پایداری از قالیباف مخفی است، مانند در آستانه دومین اجلاسیه مجلس و انتخابات هیات رئیسه در بهار ۱۴۰۰ و مهمتر از آن، انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس مدعی دستکاری بودجه پس از تصویب از سوی قالیباف و نزدیکانش شد. این ماجرا در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. نهایتا پس از چند هفته و با گذشتن از زمان ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری، نماینده‌ای که مدعی دستکاری بودجه شده بود، اعلام کرد که با قالیباف جلسه‌ای داشته و به‌خوبی و خوشی مساله حل و فصل شده است. این اعلام چند روز بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس و مدتی بعد از پایان ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری بود. نهایتا قالیباف رئیس ماند و جبهه پایداری سهم خود از هیات رئیسه را گرفت. اما این بده بستان دوام نداشت چرا که با ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی و قوت گرفتن جبهه پایداری در لوای حضور در دولت سیزدهم، دیگر قالیباف برای جبهه پایداری تنها به معنای رقیب بود و نه هم‌پیمان اسفند ۹۸. از همین رو نزدیک به انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه سوم، برگ دیگری علیه قالیباف رو شد؛ این بار «سیسمونی‌گیت» ماجرای سفر خانواده رئیس مجلس به استانبول ترکیه برای خرید سیسمونی نوه‌ قالیباف. این هم تبدیل به یک  حاشیه بزرگ شد. جالب اینکه افشاکننده این سفر، از افراد جریان موسوم به عدالتخواه بود که قرابت فکری نزدیکی با جبهه پایداری دارند.

*در نهایت..

در عالم سیاست هر لحظه باید منتظر اقدام عجیب و غیرمنتظره بود حتی ائتلاف قالیباف با جبهه پایداری در انتخابات مجلس دوازدهم که اسفندماه برگزار  می‌شود.  شاید همان ائتلاف شامگاه که مهاجری به آن اشاره داشت، تکرار شود.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار