| کد مطلب: ۱۰۸۵۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

فضای مجازی عامل نزدیکی مهدی به منافقین شد؟

آشنایی میرسلیم با تلگراف بیشتر از اینترنت!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: مصطفی میرسلیم آخرین روزهای حضورش در مجلس را می‌گذراند و تلاش دارد موضوعاتی را مطرح کند که نامش در اذهان بماند اما نامش به سبب اظهارات و اقدامات پسر و خودش ماندگار شده است و نیازی به تکرار ادعاهای گذشته‌اش نیست. او 76 سال دارد و طبیعی است آشنایی و نیازش به فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی کمتر از جوان 20 ساله یا حتی افراد کمتر از 50 سال باشد که شاید به همین دلیل هرازچندگاهی به انتقاد از فضای مجازی می‌پردازد.

آشنایی میرسلیم  با تلگراف بیشتر از اینترنت!

 اظهارات اخیرش نشان داد تسلط بهتری بر وسایط ارتباطی قدیمی مانند تلگراف دارد و شناخت زیادی به اینترنت ندارد چنانکه وقتی از او سوال شد «از موافقان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی (طرح صیانت) بودید؛ چرا با وجود مخالفت‌هایی که با این طرح شد، این طرح از نظر شما همچنان اهمیت دارد؟» گفت: «هنر همیشه سهم مهمی در کیفیت و کمیت آگاهی رسانی داشته است: بکارگیری نظم و نثر مسجع و انواع نقاشی‌ها و مجسمه سازی‌ها در ترکیب با خط، به تثبیت تاریخی آگاهی‌های بشری کمک شایانی نموده است؛ با استخدام فناوری چاپ و بعدها چاپ رنگی تحول اساسی دوم در آگاهی رسانی رخ داد. صنعت مخابرات با انتقال پیام‌های رمزی (تلگراف) و به دنبال آن تلفن، تحول عظیمی ایجاد کرد. بعد از آن رادیو و تلویزیون و فناوری ضبط و ثبت و پخش صوت و فیلم کمک بی‌نظیری به عمومیت بخشی به آگاهی رسانی نمود؛ امروزه اطلاع‌رسانی با استفاده از فناوری ماهواره و شبکه بین‌المللی (اینترنت) و سپس فضای مجازی چند ویژگی را به صورت تصاعدی گسترش داده است: سرعت انتقال اطلاعات، وسعت جغرافیایی (تقریباً جهانی) اطلاع‌رسان و ترکیب تنوع فنون و هنرها در اطلاع‌رسانی، تسهیل دسترسی به اطلاعات و جست‌وجوی آن، همگانی کردن اطلاع‌رسانی. وی افزود: انحراف در اطلاع‌رسانی از ابتدا وجود داشته است: دروغ و غیبت و فریب و خدعه که در واقع ضد آگاهی است و باعث گمراهی و تشویش و انفعال مخاطب می‌شود. بر اینها باید عناوین مجرمانه‌ای را افزود همچون افترا و توهین و بهتان و هتاکی و نیز جعل سند و تحریف حقیقت یا تقطیع آن با نیت قلب حقیقت و ایجاد انحراف در افکار عمومی با چینش خاص مطالب برای القاء نظریه‌ای خاص در ورای مطالبی تکه پاره و جورچین شده. همه اینها نشان دهنده اهمیت قانونمند کردن فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی است.»

*دلیل تخلف پسر میرسلیم اینترنت بود؟

تیرماه سال جاری بود که مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص ماجرای بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین گفت: «مهدی را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدید نظر و قطعی شدن حکم در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد.  هنگام دستگیری او، با اطلاعاتی که مأموران امنیتی به من دادند متوجه مسائلی که او را گرفتار کرده بود شدم و فکر می‌کنم که اگر زودتر متوجه این مسائل شده بودم، با تنبیه مختصری می‌توانستم او را از این وضعیت نجات دهم.» این اظهارات نشان از آن دارد که مصطفی میرسلیم در تربیت فرزندش کوتاهی کرده و نتوانسته او را از خطرات نزدیکی به منافقین آگاه کند. در این شرایط او دیروز فضای مجازی را عامل فساد و خلاف معرفی می‌کند و می‌گوید: «قطعا قانونمندی موجب گسترش فعالیت‌های سازنده و مفید موجود و پشتیبانی از حقوق حقه آنها خواهد شد و متقابلاً حتماً جلو اقدامات ناشایست اخلاقی و مفاسد اقتصادی و سقوط اجتماعی و تضعیف امنیتی را خواهد گرفت و باید بگیرد و دولت را از رخوت به ارث رسیده از گذشته خارج خواهد کرد. در این زمینه، برخلاف سایر کشورها، جمهوری اسلامی دچار عقب ماندگی و تأخیر شده که آثار مخربی داشته از جمله تضعیف و فروپاشی نهاد خانواده و شیوع انواع فساد و رخنه برنامه‌ریزی شده دشمنان. انشاءا... بر مبنای قوانین و احکام موجود و با ابتکار عمل دستگاه قضائی و دولت و تصویب آیین‌نامه دقیق و استفاده از نظریات کارشناسان و تجربیات مفید دیگر کشورها هرچه کامل‌تر جبران مافات شود.»

*آشنایی حزب بازار با کسب و کار اینترنتی

از سوی دیگر او از سران حزب موتلفه است و این حزب یک حزب بازاری شناخته می‌شود بنابراین زمانی که بحث نعطیلی کسب و کارها با ایجاد محدودیت در فضای مجازی مطرح می‌شود، راحت‌تر پاسخ می‌دهد: «موضوع اشتغال طبیتاً با اطلاع‌رسانی گره خورده است و اطلاع‌رسانی صحیح و سریع بسیار به برآورده شدن نیازهای مردم کمک می‌کند و در آینده این بخش حتماً تقویت و نظارت بر فعالیت‌های آن دقیق‌تر خواهد شد تا منجر به پول‌شویی و کلاهبرداری و انحراف و تقلب نشود. بعلاوه برخی از فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در هیچ حال مجاز نیست چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی مانند مبادله اجناس قاچاق و واردات کالاهای غیر مجاز نظیر مشروبات و خوراکی‌های حرام و مواد مخدر و ادوات و وسائل غیر مجاز که دربرگیرنده گردش مالی هنگفتی است و طبیعتاً در مقابل متوقف کردن آنها مقاومت بسیار زیادی صورت می‌گیرد: این قبیل موارد متأسفانه با توجه به بی‌انگیزگی به ارث رسیده از دولت قبل و عدم دقت لازم دولت کنونی، عملاً گسترش یافته به طوری که مبادرت کنندگان به آن، امروز حق خود می‌پندارند بتوانند با سوءاستفاده از ابهامات موجود و بی‌قانونی، به فعالیت‌های نامشروع و شیطانی و مخرب ولی پرسود خود در فضای مجازی ادامه دهند. قانونمند کردن فضای مجازی البته موجب خواهد شد که فعالان فضای مجازی شناسایی و دارای پروانه کسب و کار شوند و در نتیجه امکان تخلف و سوءاستفاده تقلیل یابد و انحرافات و شکایات نیز قابل پیگیری باشد. در حال حاضر متخلفان فضای مجازی که نمی‌توانستند در فضای حقیقی علناً فعالیت‌های نامشروع و فسادآفرین خود را انجام دهند و به ثروت‌های بادآورده و ایجاد انحرافات مخرب از نوع ۲۰۳۰برسند، جنجال به پا می‌کنند تا مانع قانونمندی شوند و نیز دیگران را که مشکلی برای کسب جواز ندارند و نخواهند داشت مضطرب می‌کنند تا با بهره‌برداری از ناآگاهی آنها و التهاب آفرینی، با خود هم‌صدایشان کنند.»

 

 

 

نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار