| کد مطلب: ۱۰۷۹۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

ویروس جدیدی در کار نیست

چه کنیم از دست این چینی ها!

آرمان ملی: اینقدر که مسئولان بهداشتی ما عدم شیوع ویروس تنفسی جدید در چین و انتقال آن به سایر نقاط جهان (همان اتفاقی که برای کووید 19) رخ داد را تکذیب می‌کنند،

چه کنیم از دست این چینی ها!

 خود مقام‌های چینی دست به تکذیب نزده‌اند. ویروسی که می‌گویند کودکان چینی را جدی‌تر درگیر کرده و معلوم نیست آیا هر چند سال یکبار باید منتظر باشیم خبر شیوع یک ویروس جدید از چین به همه کشورهای دنیا مخابره شود و ما به نام یک ویروس جدید مثل کرونا عادت کنیم و هر بار با تکرارش رعشه بر جانمان بیفتد!به هر صورت وزیر بهداشت گفته که جای نگرانی وجود ندارد . روز گذشته هم بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیات دولت، گفته است که گزارشی درباره شیوع یک ویروس خاص در چین منتشر نشده؛ و البته با اینکه منتشر نشده، سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است!

عین اللهی به سراغ بیماران داخل کشور هم آمده که در موج جدیدی از بیماری‌ها بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور را شلوغ کرده‌اند و گفته: ۵ درصد از بیماران بستری شده مبتلا به کرونا و ۹۵ درصد مبتلا به آنفلوآنزا هستند و توصیه هم کرده: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، حتما باید ماسک بزنند.

وزیر بهداشت همچنین صحبت‌هایی درباره آمار سزارین و اینکه ۷۰ درصد زایمان‌های طبیعی کشور، نرمال حساب می‌شوند هم مطرح کرده و علت کمبود شیرخشک در بازار را هم قاچاق دانسته.

 

خطر همه گیری در کار نیست؟

در شرایط کنونی که سد محافظتی قرنطینه‌ها و سایر نکات و رعایت‌های ایمنی در چین شکسته شده و آن‌ها هم که خودشان کرونا با همه مصائبش را برای جهانیان به یادگار گذاشته بودند، دیگر رعایت نمی‌کردند زمینه شیوع ویروس‌های تنفسی جدیدی فراهم آمد که حالا بار دیگر نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته.

هرچند به گفته برخی کارشناسان «از آنجا که نتایج آزمایش‌ها به‌طور قطع وجود ویروس جدید را رد می‌کند، لزومی ندارد که شیوع این موج بیماری در چین، باعث نگرانی دیگر کشورها شود. به گفته کارشناسان، تا به امروز هیچ پاتوژن(عامل بیماری‌زا) جدیدی در این جریان کشف و شناسایی نشده؛ از همین‌رو احتمال انتقال این موج به خارج از چین ناچیز است. بزرگ‌ترین پیامد این موج بیماری احتمالاً فشار بر کادر درمان و سیستم بیمارستانی چین خواهد بود و خطر همه‌گیری در کار نیست.»

 

خبرآنلاین در گزارشی  در مورد موج مرموز ذات‌الریه کودکان در چین نوشته با این توضیح: «در حالی که ویروس‌های شناسایی‌شده عمدتاً چین  مبدا شیوع بیماری هستند، یک باکتری به نام «مایکوپلاسما» نیز در این میان در حال انتشار است. با توجه به اوج گرفتن آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی فصلی، شیوع این باکتری در چنین وضعیتی کمی شرایط را سخت کرده است. به عبارتی، افراد در معرض عوامل بیماری‌زای بیشتری قرار می‌گیرند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهند اپیدمی‌های مایکوپلاسما هر چند سال یک بار رخ می‌دهند.

مایکوپلاسما به طور معمول باعث ذات‌الریه یا ایجاد نوعی عفونت‌ خفیف در ریه می‌شود، اما ممکن است باعث بیماری جدی‌تر در برخی گروه‌ها، به ویژه کودکان خردسال، شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. هم‌چنین این باکتری می‌تواند منجر به حملات آسم، تورم مغز یا اختلال عملکرد کلیه شود، اما کشنده نیست. عفونت‌های باکتریایی به‌شدت فرصت‌طلب هستند و در صورت بی‌احتیاطی، در پی عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شوند. اگرچه ذات‌الریه ناشی از باکتری مایکوپلاسما معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌هایی به نام ماکرولیدها درمان می‌شود، اما اتکای بیش از حد به این داروها منجر به ایجاد مقاومت در این پاتوژن شده است. مطالعات نشان می‌دهد که میزان مقاومت مایکوپلاسما به ماکرولیدها در پکن بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است. در واقع این مقاومت دارویی، علت افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان است، چرا که این باکتری می‌تواند روند بهبود عفونت را کندتر کند یا مانع از درمان فرد در خانه شود و او را راهی بیمارستان کند.»

ویروس جدیدی در کار نیست

در حالی که مقامات چینی و ایرانی در حال تکذیب شیوع یک ویروس جدید در چین هستند و همان‌طور که گفتیم مشخص نیست اصل خبر انتشار ویروس از کجا بوده و نیز با یادآوری نحوه برخورد مقامات چینی با منتشرکنندگان اخبار اولیه ویروس کرونا، نگاهی به خبری می‌اندازیم که در ششم آذر ماه توسط خبرگزاری دولتی تسنیم منتشر شد با این مضمون که «در روزهای گذشته بیمارستان‌های چین مملو از موارد ابتلای کودکان به نوعی بیماری‌های تنفسی شده‌اند که علائمی مشابه ذات‌الریه دارد.»

این رسانه از زبان شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بود که «اخیراً سازمان جهانی بهداشت به چین اعلام کرده است که افزایش موارد بیماری‌های تنفسی را باید با جزئیات به این سازمان ارائه کند. هنوز جزئیاتی از بیماری شایع‌شده تنفسی در چین منتشر نشده است و دولت چین اعلام کرده است که برآورد اولیه نشان می‌دهد که پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ویروس‌های تنفسی در کودکان شایع شده است.»

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار