| کد مطلب: ۱۰۷۸۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد

شرط بازگشت بازیگران بی‌حجاب به سینما

اصلاح شدند، برگردند وگرنه بمانند!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: پس از اتفاقانی که در کشور رخ داد، وضعیت حجاب برخی افراد بویژه تعدادی از بازیگران تغییر کرد که همین امر سبب محدودیت‌هایی برای آنها در عرصه فیلمسازی و حضور در فیلم‌ها شد.

اصلاح شدند، برگردند وگرنه بمانند!

روز گذشته قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برخی سلبریتی‌ها که اقدام به کشف حجاب کرده‌اند با تاکید بر اینکه حجاب، خط قرمز ماست، تاکید کرد: مادامی که رفتار اصلاحی رخ ندهد، ادامه فعالیت ناممکن خواهد بود. سیدمحمد هاشمی در «نشست مسئولین بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور» درباره مسائل اساسی کشور در سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دانشجویی که به کشف حجاب برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها اشاره کرد و از او در خصوص برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این افراد پرسید، اظهار داشت: در زمان کرونا برخی از هنرمندان به اصطلاح به سازفروشی افتاده بودند. در فتنه اخیر هم جریان‌های خارج از کشور مواجهه را سمت هنرمندان بردند. اما همدلی‌ها کار را به سمت تعطیلی ها نبرد و در این شرایط تعامل‌هایی برقرار و منجر به اتفاق‌های خوب شد. وی تصریح کرد: ما درباره کسانی که هنجارشکنی کردند بر اساس منطق کار را پیگیری کردیم. کشف حجاب را یک بی‌حرمتی دینی و اسلامی می‌بینیم و برخورد می‌کنیم. حجاب، خط قرمز ماست.

*نه وزیرو معاون به فعالیت برخی بازیگران

 وزارت ارشاد برعدم همکاری با بازیگرانی که حجاب ا رعایت نمی‌کنند مصر است. وزیر ارشاد درصدر آنهاست چنانکه دوم مهر گفت: «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشد. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند.» محمد مهدی اسماعیلی افزود:« وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره حاکمیت قانون است؛ ما در خدمت تمامی اهالی فرهنگ و هنر هستیم و چتر دولت و نظام همه اهالی فرهنگ و هنر را در برمی‌گیرد مگر کسانی که خودشان مصر هستند که زیر این چتر نباشند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر کسی اصرار دارد که از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند. وی ادامه داد: بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشد. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به قانون هستیم، از تمامی اهالی فرهنگ و هنر حمایت و دفاع می‌کنیم اما کسانی که دوست ندارند در این حوزه باشند و با ما همکاری کنند، این انتخاب خودشان است. دوم آبان  وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ممنوع‌کار شدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند هم گفت: «ما قبلاً هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان‌پذیر نیست.»  معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم هم‌نظر با وزیر ارشاد است و  با اشاره به بازیگرانی که کشف حجاب کردند گفته بود: آنها به دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد نمی‌توانند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند. آثار قبلی‌شان به تدریج منتشر می‌شود که مالکان فیلم‌ها متضرر نشوند. چون سرمایه زیادی خرج شده است. ولی از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند. ایل‌بیگی درباره بازیگران و فیلمسازانی که در حوادث سال گذشته موضع گیری سیاسی نامتعارف داشته‌اند اظهار داشت: تک و توک مواردی هست که تلاش می‌شود با گفت‌وگو و همراه کردن آنها حل شود. این هنرمندان اگر اسناد یا تحلیل درستی دارند، ما هم می‌شنویم. در یک سال گذشته با بیش از چند صد نفر از عوامل سینما در جلسات اینجا گفت‌وگو شده است. حرفشان شنیده شده است. تلاش شده که با یک فضای مفاهمه‌آمیز کمترین مشکل را داشته باشیم. حداقل افراد را داریم که به مشکل خورده باشند. تلاش می‌کنیم که مشکل‌شان برطرف شود و بتوانند کار کنند.

*کدام بازیگران ممنوع شدند

بعد از مصاحبه‌های پراکنده و ضد و نقیض ماه‌های گذشته مقامات سازمان سینمایی مدیر اداره نظارت این سازمان دیروز رسما از ممنوع‌الکاری بازیگران زن کشف حجاب کرده خبر داد و اعلام کرد این بازیگران دیگر در فیلم تازه‌ای بازی نخواهند کرد. به این ترتیب فهرستی شامل چندین بازیگر زن مطرح سینمای ایران ممنوع‌الکار خواهند شد؛ بازیگرانی چون باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، شقایق دهقان، افسانه بایگان … . در این فهرست قرار دارند که از این جمع افسانه بایگان و هنگامه قاضیانی از بازیگری خداحافظی کرده‌اند و پگاه آهنگرانی و ویشکا آسایش هم خارج از ایران هستند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار