| کد مطلب: ۱۰۷۷۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اظهارات صادق محصولی در مورد انتخابات را بررسی می‌کند؛

خالص‌سازی به سبک پایداری

آرمان ملی- حمید شجاعی: جریان‌های سیاسی مختلف به فراخور کارکرد و جایگاه خود در جامعه و فضای سیاسی کشور همواره از برخی افراد بهره‌مند هستند که تاثیرگذاری خاصی در آن جریان و حتی جامعه دارند و وجه تمایزشان نیز با سایر افراد در نوع نگاهشان به تحولات و اتفاقات جامعه است.

خالص‌سازی به سبک پایداری

هر چند که در شرایط حاضر کمتر شاهد فعالیت‌های اجرایی یا سیاسی این افراد  هستیم؛ اما به جهت ترسیم شرایط و اینکه در آینده روند امور جامعه به‌ویژه در حوزه سیاسی به کدام سمت سو خواهد رفت آنها را همواره مرکز توجه نگاه می‌دارد. علی لاریجانی مرد کهنه‌کار سیاسی در ایران که اغلب مناصب کلیدی را تجربه کرده از این دست افراد است که با وجود عدم کنش عملی در فضای سیاسی اما تاثیر خود را به وضوح بر فضای سیاسی می‌گذارد. به همین جهت اگر نگاهی به صحبت‌های رئیس سابق مجلس در ماه‌های ابتدایی سالجاری در خصوص احتمال ثبت‌نام در انتخابات بیندازیم می‌بینیم که لاریجانی با درک آنچه در فضای سیاسی کشور می‌گذرد و تجربه روند ردصلاحیت خود در انتخابات ریاست جمهور 1400 به ترسیم آنچه در ماه‌های پیش رو در راستای ثبت‌نام‌های انتخاباتی رخ خواهد داد می‌‌پردازد و 2 واژه کلیدی خالص‌سازی و انقلابیون کاسب کار را به ادبیات سیاسی ایران می‌افزاید. چنانکه منظور از خالص‌ساز جریان حداقلی تندرویی است که به جز خود هیچ حریان دیگر را به رسمیت نمی‌شناسد و در راستای حذف آنها تلاش می‌کند. لاریجانی از همان زمان هشدار داده بود که خالص‌سازان حد یقفی ندارند  و سعی می‌کنند در همه حوزه‌ها رویکرد و منویات خود را پیاده کنند. روند هم بر این مبنا استوار بوده که هرکه با ما نیست بر ماست. چه اینکه اینها در دولت نیز نفوذ کرده‌اند و در بسیاری از تصمیمات نیز نظر می‌دهند. اوج این اتفاق را نیز می‌توان در ماجرای عملکرد هیأت‌های اجرایی و ردصلاحیت‌ها دید. جایی‌که جدای از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، صدای برخی اصولگرایان نیز از این روند عملکردی هیأت‌های اجرایی در جهت خالص‌سازی بلند شد. جالب اینکه نه تنها هیچ انتقادی را برنمی‌تابند بلکه منتقدان را هم منکوب می‌کنند. چه اینکه تمام تلاش‌هایشان نیز در جهت تصرف کرسی‌های مجلس آینده برای پیش بردن رویکردهای حداقلی خودشان است.

 

* خالص‌سازی به‌نام انتخاب اصلح

گرچه اصولگرایان به هر دری می‌زنند که در آستانه چند ماه مانده به انتخابات وحدت حاصل کنند؛ اما مشخصا جبهه پایداری و جریان همراهشان شریان ابایی از این ندارند که صحبت از حضور مستقل در انتخابات کنند. اگر هم تن به ائتلاف دهند حتما سهم خود را مطالبه کنند. این موضوع را می‌توان در نشست اخیر مجمع عمومی جبهه پایداری دید که در آن مواضع این جبهه به وضوح روشن شد. همایش‌های انتخاباتی اخیر اصولگرایان که در یک سو حدادعادل یاران خود از جمله قالیباف و زاکانی را در کنار خود داشت در سوی دیگر نیز محصولی یارانش را گردهم آورد تا هم به بهانه حمایت از  دولت برای دیگر اصولگرایان خط و نشان بکشد. اما نکته مهم جایی بود که صادق محصولی در مقام دبیر کل جبهه پایداری سخنانی مطرح کرد تا رسما مهر تاییدی بر خالص‌سازی جبهه پایداری بزند. جایی‌که به انتقادات از ردصلاحیت‌ها واکنش نشان داد و گفت: « از دولت انتظار داریم و مطالبه می‌کنیم هرچه سریع‌تر نیروهای کارآمد انقلابی را جایگزین چنین افرادی کند و اسیر شانتاژهایی چون اتهام خالص‌سازی نشود. متاسفانه امروز تکرار واژه خالص‌سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده است.  نباید از برچسب‌هایی مثل خالص‌سازی و امثال آن بترسیم. افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند، دچار تناقض هستند. گاهی می‌گویند پایداری یک اتوبوس بیشتر نیست، گاهی می‌گویند آنان تمام کشور را گرفته‌اند.» این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شاید این سوال مطرح شود چرا برخی از شایسته‌سالاری و انتخاب فرد اصلح و شایسته‌تر می‌ترسند؟ جالب اینکه پایداریون خود به خالص‌سازیشان آگاهند، اما با وارونه جلوه دادن حقیقت امر سر و شکل دیگر به آن می‌دهند و نامش را شایسته‌سالاری می‌گذارند. اما به واقع خالص‌سازان نه در پی شایسته‌سالاری که بیشتر به‌دنبال شایسته‌سازی هستند. نام دیگر « انتخاب اصلح» که شاگردان مصباح طی سال‌های گذشته آن را  مطرح می‌کردند. چنانکه امروز در کنار خالص‌سازی یا همان شایسته‌سالاری محصولی که از عملکرد دولت دفاع می‌کند مرتضی آقاتهرانی هم در پی انتخاب اصلح در انتخابات مجلس است و می‌گوید: «افراد صالح را انتخاب کنید؛ ممکن است این افراد جزو پایداری هم نباشند، اشکالی ندارد. همین‌که صالح باشند، کافی است. »

 

*واکنش‌ها به نشست انتخاباتی پایداری

 

مشاور حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری در توئیتی به اظهارات محصولی، دبیرکل جبهه پایداری درباره خالص‌سازی واکنش نشان داد. حسام‌الدین آشنا در توئیتی در واکنش به اظهارات محصولی، دبیرکل جبهه پایداری مبنی بر اینکه «خالص‌سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده» واکنش نشان داد. وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خالص‌سازی یا شایسته‌سالاری؟ هیچکدام صادق محصولی‌ سالاری!» همچنین محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به صحبت‌های محصولی در ایکس نوشت: « اگر نظام جمهوری اسلامی از ‎صادق محصولی حساب‌کشی می‌کرد که این همه ‎ثروت را از کجا آورده و چگونه به ابرسرمایه‌دار تبدیل شده، الان، از مملکت طلبکار نمی‌شد.»

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار