| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»: ردصلاحیت نمایندگان پیام به مجلس آینده است

آرمان ملی- احسان انصاری: نمایندگان منتقد و تأثیرگذار مجلس یازدهم طبق نظر هیات نظارت اجازه حضور در انتخابات مجلس دوازدهم را نخواهند داشت.

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»: ردصلاحیت نمایندگان پیام به مجلس آینده است

از بین نماینده‌های مجلس یازدهم جلال محمودزاده، رجب رحمانی، مسعود پزشکیان، سمیه محمودی، مصطفی نخعی، احمد رسولی‌نژاد، احمد علیرضابیگی، غلامرضا نوری‌قزلجه، علیرضا منادی‌سفیدان، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، سیدناصر موسوی لارگانی، رحمت‌ا... فیروزی‌پور و محمد خدابخشی ردصلاحیت شده‌اند و البته این لیست می‌تواند طولانی‌تر هم باشد؛ چرا که برخی نمایندگان می‌گویند هنوز پاسخی از فرمانداری‌ها دریافت نکرده‌اند. هر چند براساس اعلام وزارت کشور، ۴ روز برای اعتراض به ردصلاحیت‌ها زمان داده شده است، اما با موج آغاز شده در ارتباط با ردصلاحیت‌ها، سوال اینجاست که این نوع رفتار چه نسبتی با تلاش برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو دارد و آیا این روند گامی در ادامه خالص‌سازی و به‌عبارت دیگر تلاش برای تشکیل مجلس انقلابی‌تر خواهد بود؟«آرمان ملی» برای بررسی شرایط انتخابات آینده و پاسخ به این سوالات با احمد علیرضا بیگی یکی از نمایندگان تأثیرگذار و رد صلاحیت شده مجلس یازدهم گفت‌وگو کرده است. وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم یک تلاش سازمان یافته در این زمینه وجود دارد که نمایندگانی که از جایگاه نمایندگی حفاظت می‌کنند کنار گذاشته شوند. البته من هنوز اطلاع دقیقی از دلایل رد صلاحیت‌های دیگر ندارم و خود نمایندگان باید در این زمینه صحبت کنند. هنگامی که یک نماینده شفاف سازی می‌کند و براساس وظایف قانونی خود با فساد مبارزه می‌کند هیأت نظارت بر رفتار نمایندگآنکه باید مدافع حقوق نمایندگان باشد وی را مواخذه می‌کند و عنوان می‌کند که این اقدامات در راستای چارچوب نمایندگی نبوده جا سوال دارد. این نماینده به دادگاه معرفی شده و مصونیت نمایندگی از وی برداشته می‌شود. البته این موضوع تنها مختص به مجلس یازدهم نیست و در مجلس دهم نیز شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم. انتظار این است که با جامعیت و دوراندیشی بیشتری برای حفظ جایگاه نمایندگی مجلس برخورد شود” در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*دلیل رد صلاحیت شما برای انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟

واقعیت این است که این موضوع برای من قابل پیش‌بینی بود. پس از ماجرای افشای اهدای ماشین‌های شاسی بلند به برخی نمایندگان مجلس که به صورت غیر قانونی اتفاق افتاده بود بنده نسبت به این موضوع معترض شدم که پیامدهای سنگینی داشت و بنده را دادگاهی کردند. پس از اعلام رأی دادگاه نیز قابل پیش بینی بود که در موضوع رد صلاحیت‌ها با چالش مواجه شوم و صلاحیتم رد شود که در نهایت نیز چنین اتفاقی رخ داد. امروز مردم با این سوال مواجه هستند که چرا نماینده‌ای که به وظایف قانون خود عمل کرده و پشت پرده فساد را افشا کرده باید ردصلاحیت شود. من بارها پشت تریبون مجلس خطاب به هیأت رئیسه، رئیس مجلس و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عنوان کردم که شما سامانه یکی از نمایندگان ملت را به صورت غیرقانونی بسته‌اید. چه کسی به شما چنین اجازه داده است؟ پس از شش ماه که از این ماجرا گذشت و مدارک لازم ارائه شد نیز هنوز مشخص نکرده‌اید که پشت پرده چه اتفاقی رخ داده است. تنها اتفاقی که رخ داده این است که فردی که تخلف کرده بود را برکنار کردید. این وضعیت به مدیریت مجلس باز می‌گردد و مسئولیت آن برعهده مدیریت مجلس است. مجلسی که مدعی شفافیت بود هنوز پس از شش ماه نتوانسته واقعیت این ماجرا را برای مردم مشخص کند.

*اگر به فهرست ردصلاحیت شدگان مجلس یازدهم توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که برخی نمایندگانی که در مجلس یازدهم تأثیرگذار بودند ردصلاحیت شده‌اند.آیا این رویکرد در راستای خالص‌سازی تعبیر نمی‌شود؟

از این موضوع تعابیر و تفسیرهای متعددی می‌توان داشت. من فکر می‌کنم یک تلاش سازمان یافته در این زمینه وجود دارد که نمایندگانی که از جایگاه نمایندگی حفاظت می‌کنند کنار گذاشته شوند. البته من هنوز اطلاع دقیقی از دلایل رصد صلاحیت‌های دیگر ندارم و خود نمایندگان باید در این زمینه صحبت کنند. هنگامی که یک نماینده شفاف سازی می‌کند و براساس وظایف قانونی خود با فساد مبارزه می‌کند هیأت نظارت بر رفتار نمایندگآنکه باید مدافع حقوق نمایندگان باشد وی را مواخذه می‌کند و عنوان می‌کند که این اقدامات در راستای چارچوب نمایندگی نبوده جا سوال دارد. این نماینده به دادگاه معرفی شده و مصونیت نمایندگی از وی برداشته می‌شود. البته این موضوع تنها مختص به مجلس یازدهم نیست و در مجلس دهم نیز شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم.انتظار این است که با جامعیت و دور اندیشی بیشتری برای حفظ جایگاه نمایندگی مجلس برخورد شود و مردم نیز در جریان امور قرار بگیرند. به هر حال کسی که در قامت نمایندگی مردم خود را معرفی می‌کند با چنین مخاطراتی مواجه می‌شود و این موضوع طبیعی است اما انتظار این است که شرایط ایفای نمایندگی مجلس برای یک نماینده فراهم شود و وی بتواند به خوبی از حقوق موکلان خود حمایت کند.

مخاطب من در این ماجرا شخص آقای قالیباف بوده است. من خطاب به ایشان عنوان کردم موضوع واگذاری ماشین‌های شاسی بلند به نمایندگان و ارتباط آن با استیضاح وزیر صمت در سال1401 را برای مردم توضیح بدهید تا افکار عمومی در جریان این ماجرا قرار بگیرد. من با این گذشته و سابقه حتمامی‌دانم که باید چه کلماتی را بر زبان جاری کنم. به همین دلیل من از رئیس مجلس سوال کردم که ارتباط واگذاری ماشین‌های شاسی بلند به برخی نمایندگان و استیضاح وزیر صمت را برای مردم مشخص کنید

*فکر می‌کنید در ماجرای ردصلاحیت شما پافشاری وجود داشته‌ است؟

مخاطب من در این ماجرا شخص آقای قالیباف بوده است. من خطاب به ایشان عنوان کردم موضوع واگذاری ماشین‌های شاسی بلند به نمایندگان و ارتباط آن با استیضاح وزیر صمت در سال1401 را برای مردم توضیح بدهید تا افکار عمومی در جریان این ماجرا قرار بگیرد. من با این گذشته و سابقه حتمامی‌دانم که باید چه کلماتی را بر زبان جاری کنم. به همین دلیل من از رئیس مجلس سوال کردم که ارتباط واگذاری ماشین‌های شاسی بلند به برخی نمایندگان و استیضاح وزیر صمت را برای مردم مشخص کنید. من حتی در یک نامه به رئیس مجلس یا استناد به قانون اساسی به صراحت موارد قانونی در این زمینه را به رئیس مجلس خاطرنشان کردم. این در حالی است که تنها موضع آقای قالیباف در این زمینه سکوت بوده است. نتیجه این وضعیت نیز رد صلاحیت من بوده که فکر می‌کنم به دلیل لابی بوده که رئیس مجلس با وزیر کشور داشته است. من درباره ارتباط وزیر کشور و رئیس مجلس نیز به صورت دقیق اطلاع‌رسانی کردم که عدم استیضاح وزیر کشور به واسطه لابی صورت گرفت که بین رئیس مجلس و وزیر کشور رخ داد.

*شائبه‌ای مطرح شده که نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر کشور بودند توسط وزارت کشور ردصلاحیت شده‌اند.آیا این موضوع صحت دارد؟

این موضوع درباره من صدق می‌کند اما من اطلاع دقیقی ندارم که چه کسانی خواستار استیضاح وزیر کشور بوده‌اند که در شرایط کنونی ردصلاحیت شده‌اند.این نمایندگان باید در این زمینه شفاف سازی کنند و من نمی‌توانم از طرف آنها صحبت کنم. آنچه مشخص است. ما به عنوان استیضاح کننده و نماینده مردم ایران به دنبال این نبودیم که آقای غلامرضا برکنار شود. موضوع اصلی این بود که کاستی‌هایی در انجام وظایف وزیر کشور دیده می‌شود که آسیب‌هایی به اعتماد مردم وارد شود. ما روی این موضوع پافشاری و اصرار داشتیم که وزیر کشور باید استیضاح شود. با این وجود مانند برخی دیگر از لابی‌هایی که در مجلس صورت می‌گیرد وزیر کشور نیز با همین رویکرد موفق شد خود را از این مسأله خلاص کند. هنوز هم من روی استیضاح وزیر کشور پافشاری دارم که ایشان باید پاسخگوی کاستی‌هایی که باعث آسیب به کشور شده باشد.

*سخنان شما به این معناست که آقای قالیباف را مسئول رد صلاحیت خود می‌دانید؟

خطاب من نسبت به آقای قالیباف بوده و ایشان نیز هنوز نتوانسته به این شائبه پاسخ بدهد. رئیس مجلس باید در این زمینه پاسخ بدهد که چه اتفاقی در این زمینه رخ داده و چرا وی پاسخ نماینده مجلس را نداده است. ایشان باید مشخص کند که چه اتفاقی رخ داده که سامانه نماینده مردم را به مدت چهل روز ببندند و سپس آن را به خاطر اقداماتی که در چارچوب نمایندگی اش بوده روانه دادگاه کنند. بنده در این زمینه هیچ نفع شخصی نداشتم و نه منفعت شخصی برای من داشته و نه با آن بیزنس کرده‌ام.هر کاری من انجام داده‌ام در راستای قانون اساسی بوده اما به جای اینکه از چنین نماینده‌ای که وظیفه قانون خود را انجام داده حمایت کنند وی را روانه دادگاه می‌کنند و برای وی حکم یک سال زندان می‌دهند. به هر حال این وضعیت یک هشدار و پیام به مجلس آینده است.

*نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که سه نماینده تبریز که هر سه نیز افراد شناسنامه داری بودند و سوابق اجرایی زیادی داشتند به صورت همزمان رد صلاحیت شده‌اند.این اتفاق چه معنایی دارد؟

کسانی که ادعای تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های مشارکت مردم در انتخابات دارند به شکلی عمل می‌کنند که برخلاف ادعای آنهاست. مقام معظم رهبری به موضوع رقابت، امنیت و مشارکت در انتخابات تأکید داشتند که کسانی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند برخلاف منویات رهبری این کار را انجام می‌دهند. امروز کسانی رد صلاحیت شده‌اند که می‌توانستند با حضور خود در انتخابات تنور انتخابات را گرم کنند.

*شما برای احراز صلاحیت خود برای حضور در انتخابات آینده تلاش خواهید کرد؟

به هر حال این اتفاقات برای من قابل پیش بینی بود و من می‌دانستم با چنین شرایطی مواجه خواهم بود. من به وظایف نمایندگی خود عمل کرده و افتخار می‌کنم نماینده ملت ایران باشم اما حاضر نیستم به هر قیمتی و به هر شکلی به عنوان نماینده در مجلس حضور داشته باشم. برخی از دوستان هنگامی که من برخی مسائل را در مجلس مطرح می‌کردم به من می‌گفتند این گونه اقدامات ممکن است در نهایت به ردصلاحیت شما منجر شود. من در جواب این دوستان عنوان می‌کردم من نماینده مردم هستم و باید رسالت خود را در مقابل مردم انجام بدهم.

اینکه چه تصمیمی درباره من گرفته خواهد شد در اولویت بعدی قرار دارد و به همین دلیل به دنبال حضور در مجلس به هر قیمتی نیستم. البته که موضوع ردصلاحیت خود را به صورت قانونی پیگیری می‌کنم و تلاش خواهم کرد استدلال خود را نسبت به مراجع مربوطه بیان کنم.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار