| کد مطلب: ۱۰۷۴۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحولات غزه را بررسی می‌کند؛

اسرائیل بدون دستاورد؛ غزه در خون و آتش

تحولات غزه که چند هفته‌ای است به جنگ غزه تبدیل شده روز گذشته سی‌امین روز خود را پشت‌سر گذاشت که از قضا بی‌اتفاق هم نبود و رژیم صهیونیستی مثل روزهای گذشته به بمباران مناطق مسکونی و کشتار مردم بی‌دفاع پرداخت.

اسرائیل بدون دستاورد؛ غزه در خون و آتش

 چنانکه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی کمتر از یک ساعت ۱۰۰ مرتبه شهر غزه را بمباران کردند. آن‌طور که رسانه‌های فلسطینی روایت می‌کنند در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه الزواید در مرکز غزه ۱۰ نفر به شهادت رسیدند. همچنین روز گذشته در بمباران محله تل‌السلطان واقع در غرب شهر رفح در جنوب غزه نیز ۱۵ فلسطینی شهید شدند. این در حالی است که صهیونیست‌هایی که اساسا به کوچک‌ترین قواعد و قوانین بین‌المللی پایبند نیستند و حتی قوانین شرایط جنگی را زیر پا گذاشته‌اند در ادامه حملات وحشیانه خود به بیمارستان‌ها طبقه سوم بیمارستان کودکان رنتیسی در غزه را نیز هدف قرار دادند و خانه‌ای در مرکز جبالیا در شمال نوار غزه را هم بمباران کردند. در شرایطی که غزه در خون و آتش می‌سوزد هیچ صدایی از غربی‌ها بر نمی‌خیزد و بر خلاف ملت‌ها که در شهرهای مختلف کشورهای اروپایی و آمریکایی به راهپیمایی و تظاهرات ضداسرائیلی در محکوم کردن اقدامات سبوعانه صهیونیست‌ها مشغول هستند برخی دولت‌‌های اروپایی و آمریکا نه تنها مخالفتی با اسرائیل نمی‌کنند بلکه در عین تعجب از  این وحشی‌گری صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند. آنچه مسلم است شاید در شرایط فعلی آتش‌بس تنها نقطه مشترک میان همه باشد که البته در این موضوع نیز هر طرفی تعریف خاص خود را از آتش‌بس دارد، اما رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی نه تنها تن به آتش‌بس کامل نمی‌دهند بلکه دنبال وقفه در جنگ هستند. این در حالی است که طبق آنچه رسانه‌ها مخابره می‌کنند تنش‌های بسیاری در کابینه نتانیاهو وجود دارد و هر لحظه ممکن است که دولت ائتلاف ملی او با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون  از هم بپاشد. حال اینکه در چنین شرایطی  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز برای دومین‌بار در چند وقت گذشته به خاورمیانه سفر کرده و به سرزمین‌های اشغالی وارد شده تا مدل آمریکایی آتش‌بس یا تغییر رویکرد اسرائیل به جنگ را ارائه کند. با این حال آنچه مسلم است کشورهای منطقه نیز در جریان جنگ غزه چیزی جز آتش‌بس بی‌قید و شرط را مطرح نمی‌کنند و آمریکا و اسرائیل نیز خود به خوبی می‌دانند که مانند این یکماه بدون دستاورد در ادامه جنگ نیز چیزی به جز نسل‌کشی  و کشتار مردم بی‌دفاع به‌دست نخواهند آورد پس چه بهتر که دست از این حملات بردارند و تن به آتش‌بس و راه‌حل سیاسی بدهند.

*از آتش‌بس تا پیام به ایران

پس از آنکه تحولات غزه با طوفان‌الاقصی آغاز شد و اسرائیل و آمریکا را به شوک بزرگی فرو برد، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نوک پیکان اتهامات خود را متوجه ایران کردند و از نقش ایران در  این حمله صحبت کردند. اما چندی طول نکشید که خودشان علنا اذعان کردند که مدارکی دال بر نقش و تاثیر ایران در جنگ وجود ندارد. سخنرانی اخیر سیدحسن نصرا... ، دبیر کل حزب‌ا... لبنان نیز این امر را تایید کرد. البته در این میان شاهد برخی سویه‌گیری‌ها و اظهار نظرات مختلفی از سوی مقامات آمریکایی از جو بایدن رئیس‌جمهور گرفته تا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و سایر مقامات آمریکایی در خصوص ایران بودیم که با پاسخ مقامات کشورمان همراه بود. اما نکته جالب لحن تهدید‌آمیز مقامات آمریکایی در ابتدا بود که طی چند وقت گذشته تغییر کرده و با لحنی میانه‌تر از لزوم آتش‌بس و دیپلماسی صحبت می‌کنند، پیام رد و بدل می‌کنند و نامه می‌نویسند.  چه اینکه روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه دیدار نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور در کاخ سعدآباد در مورد سفر یکشنبه شب وزیر خارجه آمریکا به بغداد با جلیقه ضدگلوله گفت: «این واقعیت نقش آمریکا در منطقه است.» حسین امیر عبداللهیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها در سه روز گذشته از  طرفی به ما پیام داده‌اند که ما به‌دنبال آتش‌بس هستیم و اقداماتی را در این ارتباط انجام داده‌ایم اما در عمل آنها فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند. وی تاکید کرد: «ما امیدواریم آمریکا هر چه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.» به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ها نیز راهی جز آتش‌بس نمی‌شناسند و به همین دلیل نیز از طرق مختلف پیام‌هایی برای ایران ارسال کرده‌اند.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار