| کد مطلب: ۱۰۷۲۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

حذف چهره‌ها به بهانه‌های متفاوت؛ از ناطق نوری تا بازیگران

تجربه شکست خورده را تکرار نکنید!

ممنوع‌الکارکردن بازیگران موضوع بحث روزهای اخیر است.

تجربه شکست خورده  را تکرار نکنید!

حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به بازیگرانی که کشف حجاب کردند، گفت: آنها به‌دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد، نمی‌توانند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند. آثار قبلی‌شان به تدریج منتشر می‌شود که مالکان فیلم‌ها متضرر نشوند چون سرمایه زیادی خرج شده است. ولی از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند. پس از آن در 3 آبان، وزیر کشور در واکنش به ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران تاکید کرد: «درباره ممنوع‌الکارشدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی‌که قانون را اجرا نمی‌کنند، امکان‌پذیر نیست.» در همان روز خبرگزاری «فارس» با استناد به اظهارات وزیر ارشاد نوشت: «به این ترتیب فهرستی شامل چندین بازیگر زن مطرح سینمای ایران ممنوع‌الکار خواهند شد. بازیگرانی چون باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، شقایق دهقان، افسانه بایگان، آبان عسکری و... در این فهرست قرار دارند.» برخی معتقد هستند تصمیم وزارت ارشاد درباره ممنوع‌الکاری بازیگرانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، صحیح است و تاثیرات خوبی در جامعه دارد اما برخی دیگر بر این باورند که این اقدامات حذفی نتیجه مثبتی ندارد و سبب ضربه به بخش هنر می‌شود.

 

*واکنش مطهری به ممنوع‌الکاری بازیگران زن

 

این موضوع با واکنش‌های زیادی همراه بود. علی مطهری، نماینده سابق مجلس از آن جمله است که دیروز نوشت: «منع فعالیت تعدادی از بازیگران زن به‌دلیل کشف حجاب در فضای پاییز ۱۴۰۱ تکرار اشتباهات گذشته در برخورد با هنرمندان و یادآور برخورد اشتباه با مرحوم شجریان است که به‌خاطر اظهارنظری در فضای سال ۸۸ مغضوب واقع شد.» وی همچنین نوشت: «اگر این بازیگران حاضرند با پوشش اسلامی فعالیت کنند چرا باید مانع شویم؟ ضمن اینکه سن برخی از این افراد در حدی است که حجاب بر آنها واجب نیست. بسیاری از اینها با گفت‌وگو و محبت و نادیده گرفتن خطاها جذب می‌شوند. سیاست حذف به مجرد یک ناهماهنگی با نظام مانع توسعه کشور بوده است.» گفتنی است علی مطهری چندی پیش هم درباره حجاب گفته بود: «خیلی از این بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها، طرفدار بدن‌نمایی و عریانی و این چیزها نیستند. آنطور نیست که اگر آزادی کامل باشد، درصد زیادی از خانم‌ها بی‌حجاب بشوند. ولی به‌نظرم با همین وضعیت باید با تدبیر برخورد بشود. البته بخشی از این ماجرا ریشه اقتصادی و معیشتی دارد که واقعا زندگی برای مردم سخت شده است و عده‌ای از این راه می‌خواهند عکس‌العمل نشان بدهند. به‌شخصه معتقدم در ادارات و اماکن دولتی باید حجاب کامل رعایت بشود، در دانشگاه‌ها همین‌طور، در دبیرستان‌ها همین‌طور، اماکنی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند همین‌طور.»

 

*از ناطق نوری و لاریجانی تا پزشکیان

فارغ از موضوع حذف بازیگرانی که حجاب را رعایت نکردند، اقشار دیگر که دارای جایگاه و حامیانی در کشور هستند هم به نوعی حذف شدند، مانند شجریان. علی مطهری پیش از این گفته بود: «در یک برنامه صداوسیما نام شجریان را حذف کرد. اگر ما به یک موضع سیاسی آقای شجریان انتقاد داریم، نباید آن را به همه عرصه‌ها سرایت دهیم. اینها سخت‌گیری‌ بی‌جاست. چند روز پیش این مطلب را به رئیس صداوسیما، گفتم؛ او گفت این کار را درست نمی‌دانم.» یا عادل فردوسی‌پور که کنارگذاشتن او سبب کاهش مخاطبان برنامه‌های ورزشی شد. البته این حذف‌ها تنها در عرصه هنر و ورزش نبوده است. جریاناتی برای رسیدن به قدرت تلاش زیادی برای خالص‌سازی کردند و در این مسیر اقداماتی انجام دادند که منجر به حذف یا کناررفتن چهره‌های موثر شدند، مانند علی‌اکبر ناطق نوری که مشی میانه او بارها سبب جلوگیری از اختلاف در کشور شد. او سال‌ها نماینده و رئیس مجلس، وزیر کشور، عضو مجمع تشخیص مصلحت و مشاور مقام معظم رهبری بود اما سعی کردند با اتهامات مالی وجهه او را تخریب کنند و محمود احمدی‌نژاد که درباره زندگی فرزندان او شبهاتی را مطرح کرد. همین موضوعات سبب شد تا ناطق نوری از عرصه علنی سیاست خداحافظی کند. علی لاریجانی هم مانند ناطق‌نوری نقش پررنگی درهدایت نیروهای سیاسی به سمت اعتدال داشت اما ردصلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری و طرح حضور دخترش در خارج ایران سبب شد صحنه را ترک کند. حتی این خالص‌سازان به آنانی که دلسوزانه برای پیشرفت کشور و آسایش مردم تلاش می‌کنند، نقد دارند مانند آنچه کیهان اخیرا درباره مسعود پزشکیان نوشت. «نماینده تبریز که جراح قلب است، چندی پیش به انتقاد از حقوق پایین پزشکان در ایران پرداخت و گفت: «آن طرف مرز ۴۰ برابر این‌جا پول می‌دهند» و «در خارج پول دستشویی 5/1دلار است.» کیهان ظاهرا از مهاجرات پزشکان راضی است و خطاب به پزشکیان نوشت: «خب بزرگوار! اگر به ادعای شما چهل برابر بیشتر در آن طرف مرز می‌دهند، برای یک دستشویی رفتن هم چهل برابر بلکه بیشتر پول دستشویی می‌گیرند و این، غیر از هزینه‌های هنگفت زندگی عادی و مسکن و تغذیه و... است. حافظ می‌گوید «... می‌با دیگران خورده است و با ما سر گران دارد.» آقای پزشکیان از جمله طرفداران دولت سابق است که اصرار بر تصویب و اجرای هر چه زودتر برجام داشت و ضمنا اذعان کرد که برجام را نخوانده و از آن سر هم در نمی‌آورد. خروجی آن روند هیجان‌سالارانه، عوامانه و ضد امنیت ملی در حوزه اقتصادی، جهش تورم به نرخ ۶۰ درصد بود که با همت دولت فعلی ۱۴ درصد کم شده اما همچنان رقم بالا و آزاردهنده‌ای است. منتها آقای پزشکیان هنگامی‌که این چالش جدی شکل می‌گرفت، با اذعان به بی‌اطلاعی، در حال کف و سوت و هورا کشیدن برای بانیان تورم فعلی بود. به قول معروف؛ «گفتا ز که نالیم؟ که از ماست که بر ماست.»

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار