| کد مطلب: ۱۰۷۲۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرما‌ن‌ملی» پیغام پسغام‌های آمریکا به ایران را بررسی می‌کند

دوئل پیام‌ها

این روزها سر وزیر امورخارجه ایران شلوغ است.

دوئل پیام‌ها

بعد از طوفان الاقصی دستگاه دیپلماسی ایران سرا پا فعال شده و وزیر امور خارجه ایران به بسیاری از کشورهای اسلامی سفرکرده و در ارتباط با غزه، فلسطین و تحولات خاورمیانه به رایزنی با همتایان خود می‌پردازد. اما پنجشنبه گذشته بدون هیچ‌گونه خبر قبلی، اعلام شد که وزیر امورخارجه ایران در نیویورک است و او در یک اجلاس بین‌المللی به سخنرانی پرداخت. همزمان با سفر امیرعبداللهیان به آمریکا واکنش‌های مختلفی به این سفر صورت گرفت و رسانه‌های مختلف با توجه به فعالیت دیپلمات‌های ایران در ارتباط با جنگ غزه و تلاش‌های تهران برای پایان دادن به بمباران این باریکه واکنش‌هایی به این سفر به واشنگتن انجام دادند. جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، با انتشار پستی در شبکه اکس از اعطای روادید به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد. او در پیام خود نوشت: «نیروهای مورد حمایت ایران به نیروهای نظامی ما حمله کرده‌اند و آمریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند. اما دولت بایدن به یک مقام ارشد ایرانی روادید اعطا کرده و از او با آغوش باز استقبال کرده است. چنین مماشاتی باید پایان گیرد.» همزمان با این انتقادها سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما موظفیم به مقامات ایرانی و سایر دولت‌های خارجی اجازه دهیم برای حضور در سازمان ملل به نیویورک سفر کنند اما تعهدی نداریم که به آن‌ها اجازه دهیم به واشنگتن‌دی‌سی سفر کنند.

*عدم صدور مجوز برای سفر به واشنگتن

مشخص نیست که آیا هیات همراه وزیر امور خارجه ایران درخواستی در مورد سفر به واشنگتن داشته‌اند یا نه با این وجود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به وزیر امور خارجه ایران مجوز سفر به واشنگتن برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن را نداده‌اند. به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این موضوع گفت، واشنگتن به درخواست هیات ایرانی برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن، جواب رد داده است.

*پیام آمریکا به ایران

خبرهای مختلفی از چند روز قبل با بالاگرفتن درگیری‌ها در منطقه در ارتباط با ارسال پیام از سوی آمریکا به ایران شنیده شد. در خبرها آمده بود که برخی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار گرفته و برخی از تجهیزات آمریکایی خسارت دیده و به تعدادی از سربازان آمریکا نیز آسیب رسیده است. واشنگتن به این خبرها واکنش نشان داد و اعلام کرد که آمریکا همواره به چنین حملاتی واکنش نشان داده است. از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گذشته اعلام کرده بود که به دنبال درگیری نیستیم. با این وجود در خبرها آمد که آمریکایی‌ها به چند پایگاه در سوریه حمله کرده‌اند عصر ایران به نقل از رویترز نوشت در حملات دو هفته اخیر علیه نظامیان آمریکایی در منطقه (سوریه و عراق)، در مجموع 21 نیروی آمریکایی دچار آسیب شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت در واکنش به حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، به دو مرکز در شرق سوریه حمله کرده است. به نوشته رویترز، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که کشورش این حملات را با اسرائیل هماهنگ نکرده است. با بالا گرفتن تنش در پایگاه‌های آمریکایی رسانه‌ها در ارتباط با ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا خبر دادند. برخی نیز تلاش کردند ارسال این خبر را به سفر وزیر امور خارجه ایران به آمریکا مربوط کنند که اصل این خبر در تهران با واکنشی کوبنده روبه‌رو شد. جمشیدی معاون رئیس‌جمهور خبر داد پیام‌های آمریکا خطاب به رهبرمعظم انقلاب نبوده و حتی به تقاضا و برخی درخواست‌ها از ایران محدود بوده است. جمشیدی اعلام کرد: پیام‌های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر می‌کند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام‌ها را به وی نشان دهند.

*آمریکا در امان نخواهد بود

با وجود تمامی این حاشیه‌ها وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل تلاش کرد از مواضع ملت مظلوم فلسطین حمایت کند و به آمریکایی‌ها هشدار دهدکه اگر منطقه با بحرانی بیشتر روبه‌رو شود آنها نیز در امان نخواهند ماند. وزیرخارجه ایران در نشست اضطراری سازمان ملل گفت: به آمریکایی‌‌ها می‌گویم چه کسی امروز دنبال جنگ است؟ جنایت غزه باید فورا متوقف شود. حماس آماده آزادی اسرای غیرنظامی است. دنیا باید به اسرائیل فشار بیاورد که ۶۰۰۰ نفر فلسطینی آزاد شوند. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ملت فلسطین دارای حق تعیین سرنوشت است، اظهار کرد: به آمریکا هشدار می‌دهم، اگر دامنه درگیری کنترل نشود، آن‌ها در امان نخواهند بود. وی با بیان اینکه اینجا خانه ماست و غرب آسیا منطقه ماست، گفت: ما با هیچ طرف و کشوری کنار نمی‌آییم اگر امنیت منطقه را به خطر بیندازند. بی‌خانمان کردن مردم غزه باید فوراً متوقف شود. مردم غزه چشم به راه کمک‌های انسان دوستانه هستند. وی بیان داشت: مسخره است که رژیم صهیونیستی خود را قربانی نشان دهد. طوفان الاقصی فورانی از غم و خشم مردم فلسطین علیه ۷۵ سال اشغالگری و جنایات گسترده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار