| کد مطلب: ۱۰۷۱۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

حذف‌ نام ایران از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت

آمریکا درمیانه بحران غزه و مذاکره هسته‌ای قرار‌می‌گیرد؟

سرخط خبرها پیرامون تحولات فلسطین اشغالی به سمت تلاش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب یک قطعنامه برای پایان دادن به جنگ در غزه است.

آمریکا درمیانه بحران غزه و مذاکره هسته‌ای قرار‌می‌گیرد؟

هر چند در روی زمین نیز دیگر خبری از تلاش‌های اسرائیل برای ورود زمینی به غزه شنیده نمی‌شود اما صهیونیست‌ها به حملات ویرانگر هوایی خود ادامه می‌دهند. آنچه بیش از همه در روزگذشته برجسته شد، حمله برخی نیروهای شبه نظامی به پایگاه‌های آمریکا در منطقه خصوصا حمله‌ به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق است.

*مدارا با تهران در شورای امنیت

هرچند رسانه‌های مختلف تلاش کردند حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را به ایران نسبت دهند اما واقعیت آن است که نیروهای شبه نظامی  در عراق از قبل پیام داده بودند که در صورت ورود آمریکا به جنگ غزه پایگاه‌های این کشور را هدف قرار می‌دهند. از سوی دیگر هیچ‌ گروه شبه نظامی که نزدیک به ایران باشد نیز به پایگاه‌‌های آمریکا حمله نکرده است. تنها گروه مقاومت اسلامی عراق در این ارتباط از قبل هشدار داده بود که حتی مشخص نیست این گروه به پایگاه آمریکایی‌ها حمله کرده باشد. البته این نکته هم جای تامل دارد که آمریکایی‌ها درسطح وزیرخارجه و وزیردفاع در روزهای ابتدایی جنگ ضمن اینکه اعلام کرده بودند ردی از حضور ایران در غزه و عملیات جهاد اسلامی نیافته‌اند. از سوی دیگر همان طور که شاهد بودیم امیرعبداللهیان در طول روزهای گذشته ضمن رایزنی با همتایان خود درکشورهای منطقه و حضور در کشورهای عربی بر عدم ورود آمریکایی‌ها به نبرد غزه تاکید کرده بود. تمامی این موارد باعث شده که بلینکن وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز به گونه‌ای در ارتباط با نقش ایران در غزه سخن بگوید که نشان می‌دهد آمریکا نیز تمایل ندارد در این زمینه به تهران فشار آورد. البته بلینکن که در ارتباط با حمله‌ها به پایگاه‌های نظامی آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل حاضر شده بود، با تکرار برخی ادعاها گفت که کشورش به دنبال درگیری با ایران نیست اما چنانچه تهران یا گروه‌های تحت امر آن به پرسنل نظامی آمریکا در هر کجا حمله کنند، به آن پاسخ خواهد داد.  در همین حال شبکه فاکس نیوز گزارش داده ۲ نسخه پیش‌نویس موجود از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه را رویت کرده که نام ایران به درخواست روسیه در بحث تلاش برای ممانعت از تامین مالی و تسلیحاتی حماس و همچنین متوقف کردن حملات حزب‌الله لبنان به مرزهای شمالی اراضی اشغالی از نسخه پایانی حذف شده است. فاکس نیوز در این باره گزارش داد، نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواست «تامین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند». یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل دلیل حذف شدن ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را روسیه عنوان کرد. آنگونه که فاکس نیوز آورده در متن جایگزین آمده: «از تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد اقدامات فوری و ملموس‌شان را برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و کشورهای منطقه‌ای در جهت جلوگیری از گسترش خشونت در غزه، گسترش آن به دیگر کشورهای منطقه تشدید کرده و از کشورهای بانفوذ می‌خواهد که از طریق اقداماتی از جمله درخواست توقف فوری تمامی حملات حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح در راستای این هدف عمل کنند.»

 سرنوشت مذکرات برجام

هرچند ایالات متحده آمریکا بر اساس نگاه به منافع خود در منطقه با ایران سر سازگاری ندارد اما کنترل برنامه هسته‌ای ایران اولویت استراتژیک آمریکاست. از این رو به هیچ وجه مساله در فلسطین اشغالی را در ارتباط با ایران آنقدر بزرگ نخواهد کرد که مذاکراتش و حتی خطوط ارتباط‌اش با ایران تحت تاثیر غائله غزه قرارگیرد. از این منظر موافق‌ها با حذف نام ایران به عنوان حامی حماس در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت. همچنین تاکید بلینکن به دفاع از منافع آمریکا در برابر حملات گروه‌های نیابتی  با آن ادبیات خواص نشان می‌دهد ایالات متحده در دو پرونده جدا پروژه هسته‌ای ایران و  بحران در فلسطین اشغالی را در نظر دارد.

 

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار