| کد مطلب: ۱۰۶۵۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

واقعیت حذف رشته‌های سینما و مجسمه‌سازی از دفترچه کنکور چه بود؟ | دانشگاه هنر دوباره زیر تیغ

این روزها، روزهای داغ کنکوری‌ها و خانواده‌های آنهاست. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند فارغ از رتبه در تکاپوی انتخاب رشته هستند و شاید فارغ از علاقه‌مندی خود، تنها می‌خواهند به دانشگاه راه پیدا کنند. اینکه سیستم ورود به دانشگاه در کشور ما تا چه حد می‌تواند افراد را در یکی از حساس‌ترین مقاطع زندگی‌شان از علاقه‌مندی‌ها و شاید توانمندی‌های بعدی آن‌ها دور کند و آینده‌های بسیاری را تحت‌الشعاع قرار دهد بحث امروز ما نیست.

واقعیت حذف رشته‌های سینما و مجسمه‌سازی از دفترچه کنکور چه بود؟ | دانشگاه هنر دوباره زیر تیغ

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در میان داوطلبان هستند افرادی که برای رشته مورد نظر خود تمام تلاش‌شان را به خرج می‌دهند یا اینکه اصولا توانمندی بالایی به لحاظ اطلاعات در آن رشته خاص دارند و تنها هدفشان از کنکور دادن، تحصیل در رشته‌های مورد نظرشان است و لاغیر و بعد از اعلام نتایج، منتظر دفترچه‌های انتخاب رشته می‌نشینند تا بلافاصله آن رشته را برگزیند. اما با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، شوکه شدند. چه داوطلبانی شوکه شدند؟

آن‌ها که برای آزمون عملی رشته‌های هنر شرکت کرده بودند وقتی دیدند رشته‌های «مجسمه سازی» و «سینما» کلا حذف شده‌اند؛ آن‌ها چند بار دفترچه را زیر و رو کردند اما اثری از این دو رشته نیافتند. دلیلش را کسی نمی‌دانست. گمانه زنی‌هایی در این رابطه در خصوص ایجاد محدودیت‌هایی به گونه‌ای دیگر در دانشگاه هنر و برای دانشجویان جدید این رشته مطرح شد. دانشگاه‌های هنر به ویژه دانشگاه هنر تهران، پیشتر و در ماه‌های اخیر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود. از آن جمله صحبت‌های محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر تهران که تیر ماه سال جاری گفت که پوشیدن مقنعه در دانشگاه هنر اجباری است. او توضیح داده بود که الزام به پوشیدن مقنعه بخشی از نظم است؛ مانند کراوات زدن غربی‌ها در ادارات. او به قانونی بودن این پوشش برای زنان در دانشگاه اشاره کرده و گفته بود بعد از ۱۰ سال به قانون برگردیم. ناگفته نماند که این اظهارات، انتقادات بسیاری از سوی دانشجویان و کارشناسان به دنبال داشت. 

برمی‌گردند نگران نباشید

اما همان‌طور که گفتیم، حذف رشته‌های سینما و مجسمه سازی در دفترچه‌های انتخاب رشته کنکور 1402 موجب نگرانی متقاضیان این دو رشته پرمخاطب گروه آزمایشی هنر شد. همه منتظر ماندند تا روز گذشته، سعید سید احمدی زاویه، معاون آموزشی دانشگاه هنر توضیحاتی داد که شاید کمی از نگرانی متقاضیان کاسته شود. او گفت که حذف این دو رشته «از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان، اشتباه بوده البته اشتباه سیستمی که از سوی سازمان سنجش اتفاق افتاده و به زودی در اصلاحیه دفترچه رفع خواهد شد.»

سید احمدی زاویه، به تاریخچه رشته سینما اشاره کرد و گفت که این رشته از دهه ۴۰ در دانشگاه هنر دایر بوده و حدود ۵۰ سال است که ما به عنوان تنها دانشگاه دولتی در این رشته دانشجو پذیرش می‌کنیم و به هیمن دلیل، سینما یکی از رشته‌های اصلی و قدیمی دانشگاه هنر است و هیچ دلیلی برای حذف این رشته وجود ندارد. 

اما مسئولان دانشگاه هنر می‌گویند که مثل سایر دانشگاه‌ها از چند ماه پیش درخواست و مستندات خود را برای پذیرش دانشجو در رشته سینما و مجسمه سازی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کردند و اشتباه این سازمان بود که رشته‌ها را در دفترچه ذکر نکرده‌اند. آن‌ها توضیح داده‌اند که اگر هم درخواست‌شان برای پذیرش در رشته‌ای از نظر سازمان سنجش با مشکل مواجه بوده، باید اطلاع می‌دادند اگر چه خودشان (به عنوان دانشگاه ارائه دهنده این رشته‌ها) هیچ مشکلی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های فوق ندارند. 

با همه این‌ها، معاون آموزشی دانشگاه هنر وعده داده که رشته‌های سینما و مجسمه سازی طی روزهای آتی در اصلاحیه دفترچه کنکور به دفترچه باز می‌گردند و با توجه به اینکه هنوز انتخاب رشته داوطلبان شروع نشده، بنابراین هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. 

این مسئول دانشگاه هنر به این نکته هم اشاره کرده که مشکل حذف یک سری از رشته‌ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور فقط به دو رشته ما یعنی سینما و مجسمه سازی محدود نمی‌شود و این مشکل برای رشته‌های دیگر هم اتفاق افتاده است. 

گفتنی است رشته‌هایی که در کنار سینما و مجسمه سازی، حذف شده‌اند، تعداد و نامشان اعلام نشده. باید دید که آیا بنا به گفته‌های مسئولان دانشگاه هنر، دو رشته‌ای که متقاضیانی جدی و منتظر بیرون درهای دانشگاه دارد، به دفترچه‌ها برمی‌گردند یا خیر؟! در هر صورت ایجاد چالش‌های جدید برای رشته‌های هنری، حکایت از زیر توجه بودن دانشگاه‌های هنر و ایضا دانشجویان این دانشکده دارد به گونه‌ای که اشتباه‌های حذفی و سیستمی سنجش هم دامن این رشته‌ها و این دانشگاه را می‌گیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار