| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد

«نه» وزیر ارتباطات به حسین شریعتمداری | خیلی جدی نگیرید

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان، در یادداشتی نوشته است: «اگر وجود پلتفرم‌های خدمت‌رسان ضروری است، که هست، چرا از سکوهای قانون‌گریز سلب صلاحیت نمی‌شود و مدیریت آن‌ها به افراد صاحب صلاحیت و تحت نظارت مستقیم مراکز ذی‌ربط واگذار نمی‌شود؟! مگر امکانات و ظرفیت‌های مورد استفاده آن‌ها متعلق به نظام نیست؟! بنابراین چرا مالکیت و مدیریت آن‌ها در اختیار نظام نباشد؟! می‌فرمایند به نیروی کارآزموده نیاز است. بسم‌الله! مگر مدیران کنونی این پلتفرم‌ها شق‌القمر می‌کنند؟! توان و هوشمندی نیروهای متعهد و پا به رکاب ایران اسلامی را دست‌کم نگیرید.خوشبختانه زمزمه‌هایی برای تحقق این خواسته در میان مسئولان شنیده می‌شود.»

«نه» وزیر ارتباطات به حسین شریعتمداری | خیلی جدی نگیرید

به گزارش آرمان ملی آنلاین، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات تغییر مدیریت یا مالکیت پلتفرم‌های داخلی را حرف رسانه‌ها دانست و گفت «خیلی جدی نگیرید». به گفته زارع‌پور دولت تمام قد حامی کسب‌وکارهای بومی است چراکه آنان کشور را از حضور پلتفرم‌های آمریکایی اوبر، آمازون و ای‌بی بی‌نیاز کردند. به گزارش دیجیاتو، او هفته گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به یادداشتی در روزنامه کیهان مبنی بر لزوم تغییر مدیریت و مالکیت برخی استارتاپ‌ها گفت: «قرار نیست هر مطلبی که در یک روزنامه منتشر شد، شما به عنوان اصل بگیرید و پیگیری کنید. یک نفر نظر شخصی خود را بیان کرده است. به هیچ وجه اظهار نظر افراد موضع دولت نیست. اگر چیزی نظر دولت باشد در مصوباتش یا لوایحی که به مجلس ارائه می‌کند، بیان می‌شود.»

او مالکین و نخبه‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند را سرمایه‌های کشور دانست و گفت: «آنها ما را از حضور سکوهای خارجی که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند، بی‌نیاز کردند. اگر سکوهای جابجایی مسافر که توسط جوانان خودمان توسعه پیدا کردند، نبود آن وقت اوبر آمریکایی در کشور ما فعالیت می‌کرد یا پلتفرم‌های خرید و فروش کالا نباشند، آمازون و ebay جای آنها را می‌گیرند.» زارع‌پور با تأکید بر اینکه دولت تمام قد حامی کسب‌وکارهای بومی است، از کسب‌وکارها خواست پایبند به قوانین باشند تا دلیلی برای برخورد با آن‌ها به وجود نیاید: «این خواسته ما از اکوسیستم است که به قوانین پایبند باشند و حتی در رعایت قانون پیش قدم باشند، وظیفه ما هم این است حمایت کنیم.» او بار دیگر در پاسخ به این سؤال که آیا بحث تغییر مدیریت برخی استارتاپ‌ها وجود ندارد، گفت: «این‌ها حرف‌هایی است که در رسانه‌ها زده می‌شود، خیلی جدی نگیرید.»

واکنش‌ها به ادعای شریعتمداری

آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به یادداشت مدیرمسئول کیهان نوشت: «مالکیت بخش قابل توجه سهام برخی از سکو‌هایی که ایشان نامبرده‌اند، با نهاد‌های انقلابی است!» همچنین رضا الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و  فعال اقتصادی دیجیتال در واکنش به توصیه شریعتمداری نوشت: «این دومین پیام صریحی است که در ده روز اخیر به اکوسیستم نوآوری مخابره شده است. اولی توسط معاون علمی رییس جمهور و امروز … اما اصل چهل و ششم قانون اساسی می‌گوید: «هر کس مالک حاصل کسب و کار مشروع خویش است.»

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با انتقاد نسبت به عملکرد برخی از استارتاپ‌ها خواستار حمایت از جریان‌های اصیل و انقلابی برای ایجاد رقابت جدی با آنان شده بود. با توجه به اینکه توقف روند فعالیت‌های استارتاپ‌ها نه‌تنها در سیستم بزرگ این شرکت‌ها اخلال ایجاد می‌کند، بلکه در زندگی روزمره مردم نیز تاثیرگذار خواهد بود. سلب صلاحیت، توقیف و تعلیق این شرکت‌ها به مردم احساس ناامنی می‌دهد، تاثیرات اجتماعی  همچنین وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به گفته‌های شریعتمداری به «فراز» گفت: من نیت و دلیل پشت پرده‌ای آقای شریعتمداری را نمی‌دانم شاید ایشان دلیل یا یک منطقی در پس ذهن خود دارد.

او ادامه داد: باید یادآور شد، امروزه جهان از موج دوم یعنی عصر صنعت عبور کرده است و وارد موج سوم، عصر دانایی یعنی اقتصاد مجازی، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد هوشمند شده است. او گفت: امروزه در دنیا شرکت‌هایی که در موج سوم فعالیت می‌کنند یک ثروت‌های افسانه‌ای برای خود و کشور ایجاد می‌کنند. نظمی در دنیا به نام نظم دیجیتال و نظم سازمان‌های مردم نهاد ایجاد شده است. جهان دیگر مبتنی بر قدرت سخت نیست، و بر دو نظم جدید روی آورده است. او تصریح کرد: وقتی جهان وارد موج سوم شده است، طبیعتا برای هر کشوری که نتواند وارد این موج شود، شکاف تمدنی رخ خواهد داد و تبدیل به یک کشور عقب افتاده خواهد شد. به همین دلیل کشورهای همسایه‌ ما مثل امارات، عربستان و ترکیه تمرین موج سوم می‌کنند. بنابراین باید از آقای شریعتمداری پرسید «بر چه اساسی قرار است سلب مالکیت انجام داده شود؟»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار