| کد مطلب: ۱۰۶۵۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

اسطوره بدون حاشیه دنیای فوتبال در سیاست ایران حاشیه‌ساز شد | پولی که مسی برای تبلیغ علیه ایران گرفت

«به لیونل مسی پول دادند تا علیه ایران تبلیغ کند!» این جمله روز گذشته معاون اول رییس جمهور است. محمد مخبر گفت: « تمام خواننده‌های معروف دنیا را که هر کدام چند میلیون دنبال‌کننده داشتند یک‌جا علیه ایران جمع کردند. به سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های معروف مثل مسی پول دادند تا علیه جمهوری اسلامی توییت بزنند. ۴۰۰ میلیون دلار برای مدیریت ناآرامی‌های سال گذشته هزینه کردند.»اما مسی کیست؟

اسطوره بدون حاشیه دنیای فوتبال در سیاست ایران حاشیه‌ساز شد | پولی که مسی برای تبلیغ علیه ایران گرفت

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مسی بازیکن مهاجم تیم فوتبال آرژانتین است که نبوغ و هوش حرکتی وی باعث شده که علاوه بر کسب مقام و جوایز ارزشمند زیاد، تیم آرژانتین را در سال 2022 به مقام قهرمانی جهان برساند. او به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال دانسته می‌شود و تنها بازیکنی است که هفت بار برندهٔ توپ طلا و شش بار برنده کفش طلای دنیا شده ‌است. او در طول دوران حرفه‌ای‌اش، بیش از ۸۰۰ گل و ۳۵۰ پاس گل برای باشگاه و کشورش به ثمر رسانده و رکورد بیشترین تعداد گل (۶۷۲) را به عنوان بازیکن برای یک باشگاه (بارسلونا) دارد. او در جام جهانی 2014 به تیم ایران گل زد. 

فرار مسی از سیاست

 مسی فوتبالیستی است که از حاشیه و سیاست دوری می‌کند و سعی دارد وارد چالش‌هایی نشود که با حرفه ومهارت او بی ارتباط است. 17 مرداد 2019 یکی از خبرگزاری‌های خارجی نوشت: «لیونل مسی، مهاجم بارسلونا که در مراسم دریافت جایزه کریست سنت جوردی، یکی از بالاترین جوایز دولت کاتالان حضور داشت پس از شنیدن یک شعار سیاسی در مراسم از تحسین کردن دست کشید. قبل از آن، مسی با دست زدن حاضرین را همراهی می کرد، اما پس از شنیدن اولین شعار، این کار را متوقف کرد.»

ارتباط با عربستان ایراد دارد؟

در 29 خرداد سال جاری «لیونل مسی»، فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال، ۲۵ میلیون دلار برای تبلیغ گردشگری عربستان دریافت می‌کند، اما این قرارداد پیش‌شرط‌هایی دارد.جزئیات این قرارداد که اخیرا منتشر شده و توسط مجله تایمز بررسی شده است نشان می‌دهد که این بازیکن فوتبال آرژانتینی می‌تواند تا ۲۵ میلیون دلار در مدت سه سال دریافت کند تا به عنوان سفیر برای صنعت گردشگری در حال رشد عربستان سعودی عمل کند. بخشی از این قرارداد مستلزم این است که مسی سفرهای خود به عربستان سعودی را در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود که در حال حاضر ۴۷۲ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، منتشر کند. برخی از اولین پست‌های اینستاگرام او در این کشور به می ۲۰۲۲ بازمی‌گردد. البته این سفر برای مسی به خوبی تمام نشد چرا که او از تعطیلات چند روزه خود استفاده کرده و به عربستان رفته بود. زمانی که بازگشت، باشگاه فرانسوی او را به دلیل غیبت غیرمجاز از تمرینات محروم کرد. شاید ایراد معاون اول رئیس جمهور به این بند از قرارداد باشد که آمده :« 2 میلیون دلار برای تبلیغ عربستان سعودی در رسانه‌های اجتماعی خود برای ۱۰ بار در سال، جدا از تبلیغ سفر به عربستان.» البته بخشی از عربستانی هم از این قرارداد راضی نیستند چنانکه در سال ۲۰۲۱، در میان گزارش‌های خبری مبنی بر همکاری مسی و عربستان سعودی، مخالفان سعودی از این بازیکن خواستند تا پیشنهاد همکاری با عربستان را رد کند. آنها در نامه‌ای سرگشاده از وی چنین درخواستی کردند و نوشتند: «رژیم سعودی می‌خواهد از شما برای  کسب آبروی خود استفاده کند.» البته روابط ایران وعربستان در این مقطع دوستانه است و سفارتخانه‌هایشان افتتاح شد بنابراین بعید به نظر می‌رسد که منظور مخبر ارتباطات مسی با عربستان باشد.

دلجویی مردم و مقامات از مسی

سال 92 پس از همگروهی آرژانتین با ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل عده‌ای از هواداران ایرانی در اقدامی ناپسند با حمله به صفحه شخصی لیونل مسی در شبکه فیس بوک اقدام به توهین به فوق ستاره فوتبال جهان کردند. این حرکت ناپسند بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. روزنامه‌ «الموندو» یکی از روزنامه‌های معتبر اسپانیایی در گزارشی اعلام کرد که «مس در زبان فارسی نام یک فلز است که ارزش زیادی ندارد و به همین خاطر هواداران ایرانی با استفاده از تشابه نام مسی با یک فلز به توهین به این بازیکن پرداختند.» ایرانی‌ها بار دیگر به سراغ صفحات منتسب به لیونل مسی رفته‌اند اما این بار هدف آنها عذرخواهی از این بازیکن بزرگ است تا ذهنیت بدی نسبت به ایرانی‌ها پیدا نکند.

مسی در واکنش به بداخلاقی نوشت:«برای این عده واقعا متاسفم. تمام کلماتی که آنها به کار بردند دوستانه نبود.» فدراسیون فوتبال از رفتار برخی از کاربران ایرانی سایت فیسبوک و هجوم به صفحه این بازیکن ابراز تاسف کرد. 28 آذر سال گذشته هم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «قهرمانی تیم ملی فوتبال ‎آرژانتین در جام جهانی فوتبال در ‎قطر را به مردم این کشور و اعضای تیم و کادر فنی آن تبریک می گویم.بازی جذاب و دیدنی و البته سخت بود، اما ‎لیونل مسی و یارانش خوش درخشیدند.»

در نهایت باید به خاطره کامران نجف زاده در سال 92 اشاره کرد که نشان از بی اطلاعی مسی از ایران دارد. این گزارشگر صداوسیما می‌نویسد:« چهارسال پیش تا مسی از ماشین پیاده شد پریدم جلو و از میان چندین سوالی که در ذهنم بود و آن همه خبرنگاری که مبهوت نگاه می کردند پرسیدم :«درباره فوتبال ایران چه می دانید؟ اصلا شناختی داری؟» گفت: «هیچی.شناختی ندارم».

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار