| کد مطلب: ۱۰۶۵۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

شکایت از رئیس‌جمهور سابق، خبری که تأئید نشد | تحریف سیاسی سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره حسن روحانی

«سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش اعلام شد پرونده‌ای در خصوص تخلفات رئیس‌جمهور سابق کشور به دلیل مداخلات ارزی وی و همچنین مداخلات در حوزه بورس به قوه قضائیه ارجاع شد، گفت: با توجه به اینکه وی در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای برای وی تشکیل شده باشد در مرجعی به نام دادستانی ویژه روحانیت تشکیل شده است و مرجع مورد نظر می‌تواند در خصوص این موضوع اظهار نظر کند.»

شکایت از رئیس‌جمهور سابق، خبری که تأئید نشد | تحریف سیاسی سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره حسن روحانی

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از سال 92 تا 1400 بود و اصولگرایان دلواپس در این سال‌ها از تلاشی برای تخریب دولت او فروگذار نبودند. از جمله اینکه هر از گاهی مدعی تشکیل پرونده قضائی برای او و دولتمردانش می‌شدند به عنوان نمونه خرداد سال جاری حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر نماینده دلواپس مجلس درباره ترک فعل‌های دولت سابق، اظهار داشت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکنون پرونده‌های زیادی را از تخلفات دولت روحانی به قوه قضائیه ارسال کرده است. وی بیان کرد: دو پرونده درباره تخلفات حسن روحانی به قوه قضائیه ارسال شده که یک مورد درباره مداخلات وی در حوزه بورس است که خسارت‌های زیادی را به کشور وارد کرد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین پرونده دیگر درباره مداخلات ارزی رئیس‌جمهور سابق است که این موضوع هم به قوه قضائیه ارجاع شده است. تقاضای ما از رئیس قوه قضائیه آن است که با توجه به اینکه چند سال است این دو شکایت به دستگاه قضا ارسال شده است، هر چه زودتر به این پرونده‌ها رسیدگی شود. او پیش از آن هم ادعا کرده بود: «2پرونده با ۷۰۰هزار شکایت مردمی از رئیس‌جمهور سابق (شکایاتی در خصوص مشکلات بورس و مداخلات ارزی) به دادستانی ارسال شده است.»

بخشی از ادعاها درباره پرونده‌های روحانی

 دی ماه سال گذشته هم حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره بررسی تخلفات حسن روحانی در قوه قضائیه، اظهار داشت: اخیراً شنیدم که پرونده‌ تخلفات حسن روحانی که از مجلس به قوه قضائی ارجاع شده قرار است در دادگاه ویژه روحانیت بررسی شود؛ دادگاه ویژه روحانیت خیلی محکم و جدی با تخلفات برخورد می‌کند و نباید نگران بود. وی افزود: اینکه قضات دادگاه ویژه روحانیت توان و قابلیت بررسی پرونده تخلفات حسن روحانی رئیس‌جمهور را داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالبه مردم از قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت، برخورد قاطع و بدون تبعیض با رئیس‌جمهور سابق به دلیل تخلفات متعدد و شکایت‌های متعدد مجلس یازدهم از اوست. عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوه قضائیه معتقد است که در بررسی پرونده تخلفات حسن روحانی سمت مهم نیست بلکه معمم بودن وی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. 30 آبان سال گذشته نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به بررسی پرونده شکایت از رئیس‌جمهور سابق در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ۲ مورد از این شکایات یعنی مداخلات ارزی و موضوع بورس به دستگاه قضائی واصل شده است. 

تحریف برای پنهان کردن واقعیت

آنچه  تا به امروز به عنوان شکایت و رسیدگی به تخلفات حسن روحانی منتشر شد، با اظهارات سخنگوی قوه قضائیه کمرنگ می‌شود. نکته قابل تامل آنجاست که برخی برای پنهان کردن ادعاهای نادرست خود، اقدام به تحریف اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره محاکمه روحانی کردند. خبرآنلاین با تیتر «رسانه‌های اصولگرا تیتر «پرونده روحانی» زدند! / تحریف سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره رئیس‌جمهور سابق» نوشت: «نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه صبح دیروز در حالی برگزار شد که برخی خبرگزاری‌های اصولگرا یک جناح با تحریف سخنان وی درباره رئیس‌جمهور پیشین ایران، تیتر خلاف‌واقع زدند. در این نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در رابطه با تخلفات حسن روحانی در مداخلات ارزی و همچنین مداخلات در حوزه بورس، پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر؟ پاسخ داد: «با توجه به اینکه ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای هم برای ایشان تشکیل شده باشد یا پرونده‌هایی که اشاره می‌فرمایید تشکیل شده، در مرجعی تحت عنوان دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضائی مربوطه تشکیل شده، صرف‌نظر از صحت و سقم قضیه، مرجع مورد نظر باید پاسخگوی مطالبه شما باشد. اگر نکته یا مطلبی دارید بایستی از مرجع صالح استعلام کنید، آنها در مقام اظهارنظر نسبت به موضوع هستند.»

درواقع، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ خود، تاکید دارد «صرف نظر از صحت و سقم قضیه»، بنابراین، تشکیل پرونده قضائی برای رئیس‌جمهور سابق را تایید نکرده و افزود، «چنانچه» چنین اتهامی مطرح باشد باید در دادستانی ویژه روحانیت بررسی شود و پاسخ این سوال را «استعلام» و پیگیری از این دادستانی ارجاع داد اما برخی خبرگزاری‌های با تحریف سخنان ستایشی، خبر را با تیترهایی مانند «تشکیل پرونده برای حسن روحانی» و «تشکیل پرونده برای حسن روحانی در دادستانی ویژه روحانیت» منتشر و اطلاع‌رسانی کردند.»

دفتر حوزه سخنگویی قوه قضائیه هم جهت تنویر افکار عمومی، اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: «سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی اظهار نظرها پیرامون وجود پرونده برای حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق اعلام داشت: مرجع صالح اظهار نظر در مورد افراد برخوردار از کسوت روحانیت، دادسرای ویژه روحانیت است و لذا صرف نظر از صحت و سقم این موضوع، چنانچه پرونده‌ای برای وی تشکیل شده باشد، مرجع مذکور باید در این رابطه اظهار نظر نماید بر این اساس سخنگوی قوه قضائیه اظهار نظری در خصوص تشکیل یا عدم تشکیل پرونده قضائی برای رئیس‌جمهور سابق نداشته است.»

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار