| کد مطلب: ۱۰۶۴۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

شعارهای روی دیوار سفارت انگلیس پاک شد اما‌... | آیا ایران خسارت پرداخت کرد؟

«سفارت انگلیس، «لانه جاسوسی ۲» است» شاید آن زمان که امثال عبدالله گنجی در قامت عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت و در جامه یک دلواپس اصولگرا این چنین می‌نوشت، تصور نمی‌کرد اقدامات تندروها سبب حاشیه سازی در عرصه سیاست خارجی کشور می‌شود. لانه تجزیه طلبان، لانه جاسوسی تعطیل باید گردد، دشمن ابدی، جاسوس انگلیسی اخراج باید گردد، روباه پیر، BBC داعش انگلیسی، سفارت انگلیس حامی تروریست، مرگ بر انگلیس، پرورشگاه تروریست و مزدور انگلیسی ازجمله شعار‌های نوشته شده روی سفارت انگلیس در تهران بود.

شعارهای روی دیوار سفارت انگلیس پاک شد اما‌... |  آیا ایران خسارت پرداخت کرد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، شعارنویسی بر دیوارهای سفارت انگلیس بازتاب زیادی داشت  در آن مقطع جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در واکنش به شعارنویسی روی دیوار سفارت انگلستان در ایران نوشت:« از جلوی سفارت انگلیس رد می‌شدم، واقعا وضعیت نامناسبی بود. حتما اقداماتی چون دستگیری و مجازات امثال اکبری برای انگلیس(روباه‌پیر) بسیار پرهزینه‌تر و درد‌آورتر است و تاثیر بیشتری بر جامعه دارد.» نکته قابل تامل آنجا بود که سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس به همراه کارمندان سفارت و جمعی از کارکنان چند سفارت دیگر در تهران، شعارهای روی دیوار سفارت را با رنگ پاک کردند!

در همان زمان برخی به نسبت به پیامدهای این شعارنویسی هشدار دادند. ایسنا نوشت:«دیوارنویسی بر روی سفارت انگلیس و فرانسه فارغ از بی‌اخلاقی بودن آن؛ بخش اصلی آن مباحث سیاسی است. اینکه چه تاثیر سیاسی بر روی نمایندگان ما در سایر کشورهای جهان دارد و چه عواقبی ممکن است گریبان سفارتخانه‌ها و سفیران ما در راستای زیر سوال بردن امنیت‌شان و همکاری کشورهای دیگر در این خصوص دارد.

با توجه به تصویر دیپلمات‌های اروپایی در مقابل سفارت انگلیس؛ ما باید منتظر عواقب قانونی، فشارها، ادامه و تشدید تحریم‌ها باشیم. این تصاویر برای انگلیس سند بیشتر برای تشدید فشارها و بازی در زمین مدنظر خودشان است. جدای از اینکه اصلا برای این کار بدون راهبرد بوده اما طرف ما منتظر چنین واکنشی از سوی ما بودند و این تعرضات اخیر در تشدید تحریم‌های مختلف بسیار به آن‌ها کمک خواهد کرد و در نهایت به ابزاری برای تشدید تحریم تبدیل شد.»

ایران خسارتی پرداخت کرد؟

به‌تازگی برخی از دارندگان حساب‌های کاربری در فضای مجازی مدعی شده‌اند که ایران به خاطر این شعار‌ها بیش از ۵۰۰ هزار پوند به دولت انگلیس خسارت پرداخته است. خبرگزاری ایسنا به نقل از منبع آگاه نوشته است که ادعا‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به‌خاطر شعار‌هایی که در پی اعتراضات پائیز سال گذشته و در اعتراض به اقدامات بریتانیا، بر روی دیوار سفارت این کشور در تهران نوشته شده بود، خسارت پرداخته کرده را «کذب کامل» دانست. این منبع مطلع همچنین از دارندگان حساب‌های مجازی خواست در انتشار مطالب «رعایت جانب صداقت» را داشته باشند. هنوز مسئولان به صورت رسمی این ادعا را رد یا تائید نکرده‌اند.

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

از سوی دیگر انتشار یک توئیت مداخله جویانه از سوی سفیر انگلیس به بهانه روز خبرنگار سبب احضار او به وزارت خارجه شده است. در این احضار مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به مواضع خارج از عرف، آداب و مقررات دیپلماتیک به او ابلاغ شد.  مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه تاکید کرد: مطالب نسنجیده، غیرمسولانه و خارج از عرف دیپلماتیک، مصداق بارز دخالت در امور داخلی بوده و غیرقابل پذیرش است.

مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اقدامات مخرب برخی رسانه‌های مستقر در لندن علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزادی بیان اظهار داشت: انگلیس با سابقه غیرقابل دفاع در قبال مردم ایران در جایگاهی نیست که بخواهد درخصوص جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند. کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در توئیتی نوشت: «‌آیا سفیر انگلیس که بطور مزورانه در مورد خبرنگاری و آزادی بیان صحبت کرده و توییت منتشر می کند، جسارت دارد تا نسبت به وضعیت خبرنگاران در کشور خودش ابراز نگرانی کرده و به آنها ادای احترام کند؟! چه توضیحی درباره وضعیت خبرنگاران در کشورش دارد؟!»

محمد صالح جوکار نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانای خبرگزاری فارس با اشاره  به موضع گیری مداخله جویانه «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران به بهانه روز خبرنگار گفت: اظهارت مداخله جویانه انگلیس خبیث از گذشته تا به امروز وجود داشته است. در گذشته منافعشان اقتضاء می‌کرد در مسائل نفتی و غیره دخالت کنند. از زمانی که منافع قطع شده غالباً با جوسازی به دنبال تخریب وجهه ایران در سطح بین الملل هستند.

وی با بیان اینکه بی بی سی یک بنگاه سخن پراکنی است، گفت: بخش فارسی این بنگاه علیه مردم ایران و انقلاب و ارزش‌های ایران فعالیت می‌کند. اما در همین رسانه خانم‌های دست اندرکار مورد تجاوز و سوء استفاده قرار گرفته و می‌گیرند. فحشا در خبرگزاری‌های غربی به طور روشن وجود دارد. به نحوی که خودشان به این امر معترف هستند. چه طور خود را به عنوان حامی خبرنگار معرفی می‌کنند؟

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تعداد بسیاری از خبرنگاران در همین کشور‌ها به حبس محکوم شدند. متحدان این کشور‌ها بسیاری از خبرنگاران کشتند اما صدایی از این کشور‌ها که امروز علم دفاع از خبرنگار برداشتند، شنیده نشد. حقوق بشر انگلیسی در این موارد خواب است و رگ غیرت سفیر چه طور برای خبرنگاران کشورهای غربی به هیج نمی‌آید؟

گفتنی است 17 مرداد دولت انگلیس افراد و نهادهایی در ایران و ۶ کشور دیگر را با ادعای کمک به روسیه در جنگ اوکراین، تحریم کرده بود.

خبرنگار : مطهره شفیعی‌

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار