| کد مطلب: ۱۰۶۴۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» علت افزایش نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را بررسی می‌کند؛

​مقابله آمریکا با تهران، پیغام به پکن است | چین در زمان ترامپ قابل تعامل نبود

ناوهای آمریکایی همراه با تعداد قابل شمارشی تفنگدار آمریکایی به منطقه بازگشته‌اند. در اخبار چند هفته گذشته در رسانه‌ها آمده بود: «ناو جنگی «USS Bataan» و ۲۵۰۰ تفنگدار دریایی ۱۹تیرماه از ایالت ویرجینیا عازم خلیج فارس شدند. دوکشتی جنگی دیگر به نام‌های “USS Mesa Verde» و «USS Carter Hall» این گروه را همراهی می‌کنند. ۲۷تیر نیز اعلام شد ناو «USS Thomas Hudner» از دریای سرخ به خلیج فارس اعزام خواهد شد. پیش از این نیز ارتش آمریکا هواپیماهای جنگی را در پایگاه الظفره امارات مستقر کرد و جنگنده‌هایf16 را به منطقه فراخواند. یک گردان هوایی جنگنده‌ F- ۳۵ نیز روز چهارم مرداد به ناوگان هوایی آمریکا در غرب آسیا اضافه شد.

​مقابله آمریکا با تهران، پیغام به پکن است | چین در زمان ترامپ قابل تعامل نبود

به گزارش آرمان ملی آنلاین ائتلاف موسوم به «سازمان امنیت دریایی بین‌المللی» نیز رزمایش «سپرنگهبان» را در نزدیکی تنگه هرمز انجام داد. این رزمایش دریایی متشکل از نظامیان ١١ کشور از جمله آمریکا و انگلستان بود که روز چهارم مرداد به پایان رسید.» این داده‌ها به گونه‌ای در رسانه‌ها بازتاب داده شد که گویا آمریکا قصد دارد شرایط شبهه جنگی‌ای را در منطقه ایجاد کند. بهانه این حضور هم به مساله توقیف متقابل کشتی‌های ایرانی توسط آمریکا و برخی کشتی‌های توقیف شده توسط ایران اعلام شد اما به نظر می‌رسد راهبرد آمریکا برای حضور یکباره ناوهای نظامی و تفنگدارانش غیر مساله ایران است. 

چرا آمریکا به منطقه بازگشت‌؟

 واقعیت آن است که ایالات متحده آمریکا بجز اینکه نیروهایش را از افغانستان خارج کرده بود و از تعداد نیروهای زمینی کاسته بود؛ هیچ‌گاه پایگاه‌های خود در کشورهای منطقه را خالی نکرد. با این وجود نگاه آمریکا به شرق و مساله کنترل چین خصوصا در ارتباط با حمله احتمالی پکن به تایوان موجب شده بود که بسیاری از تحلیلگران اعلام کننده که اولویت آمریکا چین است و دیگر نیازی به حضور در خاورمیانه ندارد! از این رو آمریکا خاورمیانه را ترک خواهد کرد. اما نگاهی به پایگاه‌های آمریکا در منطقه نشان می‌دهد این تحلیل تخیلی بیش نیست و تنها از تعداد تفنگداران و ناو‌های آمریکایی در منطقه کاسته شده است. از این منظر باید گفت آمریکا هیچ‌گاه از منطقه نرفته بود که اکنون قصد بازگشت به خاورمیانه داشته باشد. اخیرا اندیشکده موسوم به موسسه صلح ایالات متحده (USIP) نقشه‌ای منتشر کرده که طبق آن تخمین زده می‌شود ارتش آمریکا ۲۵۰۰ نیرو در ترکیه، ۲۵۰۰ نیرو در عراق، ۵۰۰ نیرو در سوریه، ۳۰۰۰ نیرو در اردن، ۱۳۵۰۰ نیرو در کویت، ۵۰۰۰ نیرو در بحرین، ۸۰۰۰ نیرو در قطر، ۲۷۰۰ نیرو در عربستان سعودی، ۶۰۰ نیرو در عمان و ۳۵۰۰ نیرو در خاک امارات متحده عربی مستقر کرده است. این داده‌ها و افزایش حضور ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس نشان دهنده یک آرایش جدید نظامی از سوی ایالات متحده آمریکا در دستور کار است. 

از تفاهم با چین تا تشکیل بازوهای ناتو 

یکی از دلایلی که آمریکا در حال بازسازی ناوگان دریایی خود در منطقه است، ایجاد برخی تفاهمات با چین است آن هم چینی که از دیدگاه آمریکای ترامپ قابل تعامل نبود. با این وجود با روی کار آمدن دولت بایدن به نظر قدرت هوشمندتر آمریکایی برای چین به اجرا در آمده است. چرا که بلینکن در ارتباط با تفاهمات با پکن اعلام کرد این تفاهمات می‌تواند به نمونه‌ای در عرصه دیپلماسی در جهان تبدل شود. با این وجود آمریکا همچنان که تلاش دارد بکوشد تا روسیه از جنگ اوکراین خارج نشود تا بتواند رفته رفته مسکو به کشوری غیر اثرگذار درمعادلات ژئوپلیتیکی جهان تبدل شود، هنوز هم به دنبال بهانه‌هایی است که پکن را به سمت دست‌اندازی به سوی تایوان وسوسه کند تا بتواند فرمولی که برای روس‌ها از قبل نوشته بود را این بار در پازلی دیگر که توسط اندیشکده‌های آمریکایی آماده کرده در ارتباط با چین اجرایی کند.

از سوی دیگر آمریکا با تشکیل یک ائتلاف نظامی نانوشته با کره جنوبی و ژاپن عملا قصد دارد نئوناتویی را در کنار چین ایجادکند تا اگر نتوانست تئوری‌های خود برای انداختن پکن در چاله تایوان را اجرایی کند؛ از مسلح کردن ژاپن و کره، چین را از منظر دیگر در همان منطقه شرق آسیا کنترل کند. از سوی دیگر آمریکا که قدرت اقتصادی چین در خاورمیانه را روز افزون می‌بیند، با گسیل نیروهایش به خاورمیانه عملا این هشدار را به پکن ارسال کرده که تمام سرمایه‌گذاری‌هایش در خاورمیانه زیر چتر ناوهای آمریکاست. در نتیجه افزایش حضور ناوهای آمریکایی در منطقه می‌تواند پیامی به چین هم باشد. 

بحران اسرائیل و ائتلاف آمریکا با ارتش تل‌آویو

یکی دیگر از دلایل حضور نظامی آمریکا در منطقه و حتی انجام مانورهای نظامی مشترک با رژیم اسرائیل نه افزایش سطح آمادگی تل‌آویو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بلکه تلاش واشنگتن برای جلوگیری از هم پاشیدن ارتش رژیم صهیونیستی است چرا که این روزها شرایط سیاسی در اسرائیل آنقدر نگران کننده است که یا شاهد کناره گیری نظامیان از ارتش این رژیم و یا حتی خودکشی برخی نظامیان راستگرا در نیروهای نظامی تل‌آویو هستیم. از این رو آمریکا تمایل دارد به مثابه یک رهبر عملا کنترل و هماهنگی با نیروهای نظامی اسرائیل را در دست داشته باشد تا شرایط در تل‌آویو در صورت بحرانی‌تر شدن و عمیق‌تر شدن؛ به سمت از هم پاشیده شدن رژیم اسرائیل که متحد آمریکاست پیش نرود. 

با وجود تمام تحلیل‌هایی که در مورد افزایش سطح حضور نظامی آمریکا در منطقه وجود دارد که بخش‌هایی از آن در سطور فوق آورده شد اما رسانه‌ها حضور برخی تفنگداران آمریکایی بر روی کشتی‌های تجاری در حال عبور از منطقه خلیج فارس و دریای عمان را در ارتباط با اقدام احتمالی تهران در توقیف برخی کشتی‌های تجاری تحلیل کرده و تلاش نموده‌اند در این ارتباط قصد آمریکا افزایش نظامیانش در خلیج فارس را گرفتن سکان کشتی‌های آمریکایی به سمت ایران و رفتارهای تهران در برابر توقیف برخی نفتکش‌های ایرانی توسط آمریکا تحلیل کنند. البته سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه گفت: جمهوری اسلامی به درجه‌ای از قدرت و توان رسیده که می‌تواند در برابر هر اقدام و شیطنت آمریکایی‌ها مانند توقیف کشتی‌ها، مقابله به مثل کرده و کشتی‌های آن‌ها را توقیف کند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار