| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس:

آمار خودکشی در ایران بالا رفته اما دولت‌ها آمار دقیق ارائه نمی‌دهند | خیلی از جوان‌ها زنده‌ی مرده‌اند!

چند روز پیش ایلنا خبری کار کرد با این تیتر: خودکشی 13 رزیدنت طی یک سال یعنی از 1400 تا 1401، زمانی که کرونا در کشور جولان می داد و از طرفی خبرهایی از مهاجرت کادر درمان به سایر کشورها هم به گوشمان می رسید. ایلنا این خبر را از زبان علی سلحشور، نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی، مطرح کرد با این توضیح که «مسئله‌ی اصلیِ ما مشکلاتِ معیشتی است. یک کلام بگویم که حقوقِ یک پزشکِ متخصصِ شاغل در بیمارستان دولتی، کفافِ نیازهای اولیه‌ی زندگی‌اش را هم نمی‌دهد...»

آمار خودکشی در ایران بالا رفته اما دولت‌ها آمار دقیق ارائه نمی‌دهند | خیلی از جوان‌ها زنده‌ی مرده‌اند!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، از طرف دیگر همین خبرگزاری یکی دو روز قبل، از خودکشی چهار کارگرِ «پتروشیمی چوار» ظرف مدت یکسال خبر داده بود؛‌ این خبرگزاری نوشته بود: «این کنار نیامدن و رفتن، حکایتِ جانسوزِ حیدر محسنی است، متاهل و پدر دو فرزند که با ۱۸ سال سابقه کار در روزهای آخر هفته گذشته، در پتروشیمی چوار ایلام، حکم اخراج را دستش دادند و دیگر جایی برای ماندن و راهی برای زیستن پیدا نکرد، او پنج شنبه شب پنجم مردادماه، در خانه خود را حلق‌آویز کرد.»

خودکشی در هر کشور و جامعه ای وجود دارد اما گاه آمارها کم و زیاد و جابه جا می شوند و به همه اقشار جامعه هم می رسند و این پرسش را در ذهن ما ایجاد می کند که آیا فشارهای اجتماعی و اقتصادی به طبقه متوسط به بالای جامعه هم رسیده در حدی که ان ها را به خودکشی وادار کند و آیا از روی همین دو خبر می توان به شرایط و کلیتی از اوضاع خانواده و جامعه ای که افراد آسیب پذیر را احاطه کرده پی برد. با مصطفی اقلیما، جامعه شناس در خصوص خبر خودکشی 13 رزیدنت، طی یک سال و 4 کارگر پتروشیمی یک منطقه صحبت کرده ایم.

دیگرکشی هم زیاد می شود

مصطفی اقلیما می گوید که خودکشی معلولی از علت هاست. به گفته این کارشناس آسیب های اجتماعی، کشورهایی که فقر، تورم و عدم آسایش را تجربه می کنند نه تنها دست به خودکشی که دست به دیگر کشی هم می زنند و هر دوی این پدیده ها در ان ها افزایش پیدا می کند.

او به از دست دادن امید و هدف در زندگی اشاره می کند و به برخی عادات و روش های نادرست و غیر منطقی در زندگی روزمره اشاره می کند مثل اینکه در جامعه جهان سومی که همه به هم کار دارند و برخی سرخوردگی های تقویت شده در خانواده ها که در جامعه هم ضعیف و آسیب پذیرتر شده اند می تواند منجر به خودکشی شوند.  

به گفته این جامعه شناس، هرچه دامنه آسیب های اجتماعی ما افزایش خودکشی هم افزایش می یابد؛ او می گوید وقتی خانواده دچار مشکل می شود،  فرزندان آسیب می بینند و این آسیب ها را تا بزرگسالی با خ.د حمل می کنند. 

او به شرایط اجتماعی و فشارهای جامعه مثل بیکاری هم نقبی می زند؛ همه آنچه خشونت را نسبت به خود و دیگری در جامعه افزایش می دهد. 

خب دزدی کن!

اقلیما یک نقل قول از کودکی را به ما می گوید که هرچند در ظاهر ساده است اما جاب تعمق دارد؛ بچه ای را دیدم که پدرش گفت چرا تو اینقدر بی عرضه ای و فلان ماشین را با فلان مدل نداری؟ پدرش گفت که پول خرید آن مدل ماشین را ندارد و وضعیت شغلی اش این اجازه و امکان را نمی دهد. بچه رو به او کرد و گفت:  بابا خب دزدی کن!

این جامعه شناس با ذکر ایم مثال می خواهد به ما بفهماند که به دست آوردن بدون تلاش تا حد در جامعه الگو شده و از طرفی تبعیض و فاصله طبقاتی و خواسته هایی که بی پاسخ می مانند تا چه حد می تواند بر روحیه والدین تاثیر منفی بگذارد که آن ها را وادار به هر کاری کند حتی خودکشی!

از نظر این کارشناس مسائل اجتماعی،‌ تبعیض در جامعه ریشه دوانده. او به فشارهایی که به افراد جامعه وارد می شود اشاره می کندغ افرادی که تحصیلات عالیه دارند اما نمی توانند مطابق سواد و توانمندی خود فعالیت کنند و کسب درآمد و جایگاه داشته باشند  در واقع، سطح توقعات افراد،‌ آینده ای نیست که برایشان رقم می خورد و از طرفی  همه هم توان خارج شدن از کشور را ندارند.

یک آدم چقدر گنجایش دارد؟

او در خصوص کارگران پتروشیمی و خودکشی ان ها به سفر خود به عسلویه اشاره می کند و می گوید که وضعیت ان ها از کمپ های نازی ها هم بدتر بود؛ اتاقک های کوچک مه با پرده جدا شده بودن دو گرمای شدیدی و فشار کاری بالا و حقوق کم و وضعیت استخدامی پا در هوا و نا توانی در رسیدگی به خانواده؛ شما فکر کردید چقدر یک آدم گنجایش دارد؟

اقلیما می گوید که «من هم بودم این کار را می کردم و خودمم را راحت می کردم!»

آمار نامعلوم خودکشی

به گفته او خودکشی در ایران آمارش بالا رفته اما آمار دقیق دولت نمی دهد  و از طرفی به علت قبحی که این مساله برای خانواده ها دارد، خیلی خودکشی ها اعلام نمی شوند. 

او بار دیگر به  فشارهای اجتماعی، تورم و فقر اشاره می کند؛ گرسنگی و فقری که به دزدی از یخچال های خانه ها هم کشیده شده و درخواست مواد غذایی و تعویض ان در سایت ها و اپلیکیشن هایی مثل دیوار. 

اقلیما می گوید که با افرادی که دست به خودکشی زده اند صحبت کرده؛ آنها می گویند وقتی فشارهایی به ما می آید باعث می شود یا بقیه را بکشیم یا خودمان را! 

این کارشناس به از دست رفتن امید، اعتماد و هدف زندگی اشاره می کند و می گوید متاسفانه خیلی از جوان های ما زنده مرده اند و مجبورند زنده باشند؛ الان استاد دانشگاه با اسنپ کار می کند! خبرنگار بیمه ندارد و حقوق کارگر را دریافت می کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار