| کد مطلب: ۱۰۴۶۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

جنجال کلینزمن!

آرمان ملي: يورگن کلينزمن مهاجم سال‌هاي دور تيم‌ملي آلمان‌که پس از ديدار ايران و ولز صحبت‌هاي ناشايستي در خصوص شاگردان کي روش داشت، پس از پاسخ کوبنده فوتبال ايران حرف خود را پس گرفت.

شروع ماجرا

يورگن کلينزمن در صحبت‌هايي بحث‌برانگيز عنوان کرد که بازيکنان ايراني روي داور بازي تاثير گذاشتند. ايسنا به نقل از ديلي ميل نوشت: تيم‌ملي فوتبال ايران توانست با دو گل ولز را شکست دهد و اميدوار به صعود به دور بعد بماند. يورگن کلينزمن در ارزيابي خود از تيم‌ملي ايران و بازي اين تيم با ولز به انتقاد از صحبت‌هاي مداوم کي‌روش و شاگردانش با داوري پرداخت و گفت: کارلوس واقعا به خوبي با تيم‌ملي و فرهنگ ايران سازگار است، او در آمريکاي جنوبي با کلمبيا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام‌جهاني صعود کند و درست قبل از جام‌جهاني با ايران به ميدان آمد؛ جايي که قبلا مدت زيادي با اين تيم کار کرده بود. اين تصادفي نيست، اين بخشي از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روي گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روي قضاوت آنها تاثير گذاشتند. صحنه‌هاي زيادي وجود داشت که در تصاوير تلويزيوني نديديم. اين فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازي خود خارج مي‌کنند. کلينزمن سپس سخن بحث برانگيزي مطرح کرد. او گفت: نتيجه مسابقه با داوري ديگر مي‌توانست متفاوت باشد. بازيکنان ايران پنج نفري دور داور بودند و اين به سود ولز نبود. ايران در بازي ابتدايي خود در جام‌جهاني با نتيجه 6 بر 2 مقابل انگليس شکست خورد، اما با گل‌هاي روزبه چشمي و رامين رضاييان با پيروزي مقابل ولز به صعود از گروه اميدوار شد. هواداران ايران اميدوارند که فرم خوب آنها قبل از رويارويي بسيار مهم مقابل آمريکا ادامه يابد.

پاسخ کي روش

سرمربي تيم‌ملي فوتبال ايران در جواب بي‌احترامي يورگن کلينزمن به بازيکنان و تيم‌ملي ايران در صفحه شخصي‌اش نوشت: يورگن عزيز! تو هميشه من را کارلوس صدا مي‌کردي بنابراين فکر مي‌کنم بهتر باشد من هم تو را يورگن صدا کنم. حتي با وجود اينکه من را نمي‌شناسي، شخصيت من را با يک پيش‌داوري زير سوال بردي. مهم نيست چقدر به تو بابت آنچه در زمين فوتبال انجام داده‌اي احترام مي‌گذارم، ولي آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ايران، تيم‌ملي فوتبال ايران و بازيکنانم، مايه شرمساري در فوتبال است. هيچکس نمي‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند، چراکه اين مسائل در سطح ما نيست، حتي اگر هم باشد دوست داريم تو را به عنوان مهمان به کمپ تيم‌هاي ملي دعوت کنيم؛ با بازيکنان ايران آشنا شوي و از آنها درباره ايران، مردم ايران، شاعران و هنرمندان، جبر (رياضي) و تمام فرهنگ هزاران ساله ايران ياد بگيري و از بازيکنان ما بشنوي که چقدر آنها به فوتبال عشق مي‌ورزند. به عنوان يک آمريکايي - آلماني ما مي‌فهميم که تو از ما حمايت نمي‌کني و مشکلي هم نداريم و با وجود اظهارات توهين‌آميز تو در بي. بي. سي که تلاش کردي زحمت، فداکاري و توانمندي ما را زير سوال ببري، ما به تو قول مي‌دهيم که هيچ قضاوتي درباره فرهنگ، ريشه و سابقه تو نداشته باشيم و هميشه از تو در بين خودمان استقبال مي‌کنيم. در همين حال با تمام تمرکزمان مي‌خواهيم تصميم فيفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقيقات جام‌جهاني ببينيم، چرا که انتظار داريم تو قبل از اينکه به کمپ ما بياييد، از اين سمت استعفا کنيد.

خواسته فدراسيون

طبق اعلام سايت رسمي فدراسيون فوتبال، در پي اظهارات سرمربي سابق تيم‌ملي آمريکا عليه فرهنگ مردم ايران و توهين به تيم‌ملي ايران، فدراسيون فوتبال ايران، فيفا را مورد خطاب قرار داد و با محکوم کردن اظهارات مغرضانه يورگن کلينزمن عليه ايران خواستار استعفاي کلينزمن از گروه مطالعات فني فيفا شد. کلينزمن، عضو گروه مطالعات فني فيفا، گفته است که در بازي ايران و ولز، بازيکنان تيم‌ملي و کادرفني «روي داورکار کردند» و «اين تصادفي نيست، اين بخشي از فرهنگ آنهاست که چگونه بازي مي‌کنند.» فدراسيون فوتبال ايران پيش از اين خواستار شفاف‌سازي فوري فيفا در اين مورد شده و خواستار عذرخواهي کلينزمن و استعفا از وظايف خود به عنوان عضو گروه مطالعات فني فيفا شده است. در همين حال فدراسيون فوتبال ايران از کلينزمن دعوت مي‌کند تا از کمپ تيم‌ملي در دوحه براي يادگيري در مورد فرهنگ غني ايراني و ارزش‌هاي فوتبال و ورزش بازديد کند. از آنجا که کلينزمن يک آلماني است، به او قول داده مي‌شود که براي شرم‌آورترين قسمت تاريخ جام‌جهاني، «ننگ گيخون 82»، زماني که آلمان غربي و اتريش نتيجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگيرد و او به عنوان يک بازيکن سابق، با شيرجه‌هاي دراماتيک معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئناً او به عنوان يک بازيکن حرفه‌اي فوتبال براي هيچ موضوع سياسي و تاريخي ديگري که مربوط به کشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت. در اين بازديد، به آقاي کلينزمن پيشنهاد مي‌شود که 99 دقيقه آخرين بازي ايران مقابل ولز را مرور کند، حتي اگر اين بازي قبلا در سراسر جهان پخش شده باشد و براي بسياري به عنوان يکي از عادلانه‌ترين و زيباترين بازي‌هاي تاريخ جام‌جهاني شناخته مي‌شود.

جواب توييتري

نويد مظفري، پيشکسوت داوري ايران و داور پيشين بوندسليگا به صحبت‌هاي يورگن کلينزمن درباره ديدار تيم‌ملي فوتبال ايران برابر ولز واکنش نشان داد و اين صحبت‌هاي اسطوره فوتبال آلمان را دور از شخصيت او دانست. وي در توييتر خود براي کلينزمن نوشت: کسي که در خانه شيشه‌اي نشسته، سنگ نمي‌اندازد. آقاي کلينزمن بهتر نيست به جاي زدن حرف‌هاي نامناسب و نامربوط، کاري کنيد که در اذهان به عنوان يک گلزن ماهر باقي بمانيد؟ وي همچنين با هشتگ هرتابرلين، دوره سرمربيگري کلينزمن در اين باشگاه آلماني را يادآوري کرده که نتوانست نتايج مطلوبي با اين تيم کسب کند و سرانجام هم جدا شد.

واکنش

يورگن کلينزمن ديروز در واکنش به اظهارات کارلوس کي‌روش و در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «بي‌بي‌سي»، با اشاره به اينکه از حرف‌هايش در مورد ايران سوءبرداشت شده، گفت: چيزهايي وجود داشت که واقعا از متن خارج شده بودند. من سعي خواهم کرد با کي‌روش تماس بگيرم و اوضاع را آرام کنم. من هرگز از کارلوس (کي‌روش) يا نيمکت تيم‌ملي فوتبال ايران انتقاد نکرده‌ام. حتي برخي فکر مي‌کردند که من از داور انتقاد مي‌کنم، چون او هيچ کاري در مورد رفتار آنها (اعضاي تيم‌ملي ايران) روي نيمکت انجام نداده است. اسطوره فوتبال آلمان تصريح کرد: تمام چيزي که من توضيح دادم شيوه احساسي آنها (اعضاي تيم‌ملي) براي انجام کارها بود که در واقع به نوعي تحسين‌برانگيز است. تمام اعضاي نيمکت ايران در جريان بازي زندگي مي‌کنند. آنها بالا و پايين مي‌پرند و کارلوس يک مربي بسيار احساساتي است، او دائما در کنار زمين است و سعي مي‌کند تا تمام انرژي‌اش و مديريتش را به بازيکنانش انتقال بدهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار