مونتاژ به جای خودروی ملی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی:
مونتاژ به جای خودروی ملی
آرمان ملی: دو سال و اندی پیش بود که سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از ضرورت ممنوعیت شمارهگذاری پژو ۴۰۵ و پراید صحبت به میان آورد و با اولتیماتوم به خودروسازان اعلام کرد که این خودروها از سال ۱۳۹۹ به دلیل ایمنی کم دیگر شمارهگذاری نخواهند شد، تصمیمی که گرچه با مقاومتهایی از سوی خودروسازان مواجه شد، اما در نهایت این حرف پلیس با همراهی افکار عمومی بود که به کرسی نشست و شمارهگذاری سه مدل از پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف و تولید این خودروها نیز برای همیشه به پایان رسید. حدود دو سال پس از این اظهارات، اما بار دیگر اظهارنظری دیگر از رئیس پلیس راهور فراجا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و این بار پس از حادثه تصادف زنجیرهای در محور بهبهان که در دی ماه سال ۱۴۰۰ رخ داد، هادیانفر در اظهاراتی تند از باز نشدن کیسه هوای خودروها و عدم ایمنی آنها انتقاد کرد. او برخی از خودروهای تولید داخل را به ارابه مرگ تشبیه و این سوال را مطرح کرد که چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ انتقادات هادیانفر اما به همان یک مورد ختم نشد و علاوه بر او، سردار حسین اشتری، رئیس پلیس کشور، سردار سید تیمور حسینی، جانشین
پلیس راهور و شماری دیگر از مسئولان در انتظامی کل کشور نیز انتقادات تندی از وضعیت ایمنی و کیفیت تولید خودروهای تولید داخل بیان کردند. از جمله این انتقادات میتوان به اظهارات اشتری در جلوگیری از شمارهگذاری خودروهای غیر استاندارد و نیز اظهارات صریح حسینی، جانشین راهور در کهکشانی توصیف کردن فاصله خودروسازان داخلی با استانداردهای روز اشاره کرد. همچنین خودروسازان نیز بارها از عناوینی مانند زاویه تصادف؛ شدت و سرعت برخورد و... در توجیه نواقص ایمنی از جمله باز نشدن ایربگها صحبت به میان آوردند. دراین راستا روز گذشته رئیس پلیس راهورگفت: ما بارها گفتهایم و خواهش کردهایم. از نمایندگان محترم مجلس، مسئولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت میکنند خواستهایم که منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند. ما به عنوان پلیس همه روزه شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریباً هر دو سه روز یک آتشسوزی یا انفجار خودرو داریم خب چرا چنین حادثهای باید رخ دهد؟ واقعاً نمیپذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم و مردم را نگران کنیم، اما مسئولان خودروساز! شما که در جریان امور هستید و میدانید که
اتفاقات و تصادفات هر روزه رخ میدهد، پس فکری هم برای آن بکنید. سردار سید کمال هادیانفر با تاکید بر ضرورت افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: هرچند که باید بگویم ما خودروی ملی نداریم و اگر فردی بگوید خودروی ملی داریم، حرف نامربوطی زده است. ما در کشورمان کار مونتاژ را انجام میدهیم و قطعات خودروها را مونثاژ میکنیم. هادیانفر اظهار داشت: ببینید اگر همین حالا تولید یک خودروی نا ایمن متوقف شود، ما طی ۲۰ تا ۳۰ سال درگیر آن خواهیم بود. کمااینکه هنوز با پیکان درگیریم. در مورد پراید و پژو ۴۰۵ هم همینطور است و ما تا سالها و ۲۰ - ۳۰ سال آینده درگیر آن و تصادفات ناشی از آن خواهیم بود. رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تمام تلاش پلیس تولید خودروی ملی است، گفت: ما میخواهیم که خودروی ملی داشته باشیم، خودرویی که به آن افتخار کنیم که تولید ملی ماست.
ارسال نظر