طلسم ترخیص کامیونهای اروپایی میشکند؟!
آرمانملی: چالش ترخیــــص کامیــونهای دستدوم اروپایی که در راستای نوسازی حملونقل جادهای فرسوده اتخاذ شده بود بهرغم دستور مستقیم رئیسجمهور وقت در حالی همچنان بلاتکلیف مانده که با ورود دادستانی به موضوع و دستور صریح دادستان که از مهلت سه هفتهای برای انجام تشریفات قانونی و ترخیص این خودروها خبر داده احتمالا در آینده نزدیک شاهد ورود این کامیونها به چرخه حملونقل جادهای خواهیم بود. اگرچه در این رابطه اتفاقات و موانع پیشروی ترخیص کامیونهای اروپایی ذهنیت بهخطرافتادن منافع خودروسازان چینی و واردکنندگان اینگونه کامیونها را تقویت کرد، بهگونهای که کارشناسان معتقدند در شرایطی که این گروه از خودروسازان محصولات بیکیفیت چینی را تا 3 برابر قیمت محصول اروپایی به فروش میرسانند بنابراین از هر روشی برای حفظ موقعیت پرسود خود در بازار استفاده خواهند کرد. حال باید منتظر شد و دید آیا با دستور دادستان و هشدار برای برخورد با دستگاههایی که مانع از اجرای حکم شوند بلاخره طلسم ترخیص کامیونهای اروپایی شکسته خواهد شد؟ در این رابطه احمد کریمی دبیر کانون انجمن صنفـــی کامیون داران درباره آخرین وضعیت کامیونهای اروپایی مانده در گمرکهای مختلف کشور، اظهارکرد: دادستانی به این مساله ورود کرد و با تشکیل جلسه در گمرک تاکید کرد که همه دستگاههای متولی که موانعی برای ترخیص این کامیونها ایجاد کردهاند باید وظیفه خودشان را انجام دهند و سه هفته برای تسریع در ترخیص این کامیونها و رفع موانع آن مهلت تعیین شد. وی افزود: بر اساس جلسه برگزار شده اگر پس از سه هفته این موانع برداشته نشود با دستگاههای متولی برخورد قضائی خواهد شد. این اولتیماتوم سبب شد تا دومین جلسه در سازمان راهداری داشته باشیم و شنبه آینده نیز در دادستانی جلسهای در این خصوص برگزار خواهد شد تا همه دستاندرکاران نسبت به این مساله و اقداماتی که انجام دادهانــــد، پاسخگو باشند. دبیر کانون انجمن صنفی کامیونداران ادامه داد: بهعنوان مثال در حـــــال حاضر شرکت ایرانخــــودرو دیزل از ارائه خدمات به بنزهای (کامیون) وارداتی خودداری کرده و همین مساله سبب شده تا ۱۲۰ دستگاه کامیون بنز در گمرکات بلاتکلیف بماند و نهتنها هیچ مرجعی حریف آن نشد، بلکه به این دلیل دیگر کامیونی از این برند نتوانستیم وارد کنیم در حالی که میشد ۱۲۰۰ دستگاه از آن را وارد کرد. کریمی گفت: نوسازی ناوگان واقعا اثرات مثبتی در راستای منافع ملی کشور دارد و سبب کاهش تصادفات جادهای خواهد شد. این در حالی است که نباید در این زمیــــنه یعنی واردات کامیونهای اروپایی محدودیت ایجاد کرد. وی اعلام کرد: انتظار داشتیم وزیر راهوشهرسازی در اولین روزهای کاریاش با وجود مشغلههای فراوان از تشکلهای حملونقل دعوت کند و بتوانیم مسائل و مشکلات خود را مطرح کنیم، البــــته در همین راستا درخواست کردیم که با وزیر دیداری داشته باشیم تا مسائل حملونقل را مطرح کنیم. گفتنی اســـت گمرک پیش از این از رسوب 3600دستگاه کامیون اروپایی با عمر کمتر از 3 سال در 9 گمرک کشور خبر داده و دلیل عمده عدم ترخیص را مشکلات ناشی از تخصیص ارز عنوان کرده بود.
ارسال نظر