| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد

قطب لوازم‌خانگی منطقه پیشکش بازارداخلی را بدون انحصار تصاحب کنید؟!

آرمان‌ملی- شهریار خدیوفرد: تولید و واردات لوازم خانگی به داستان هزار و یک شبی تبدیل شده که نقش‌آفرینان آن سعی دارند تا از هر طریقی حتی تکیه بر تحلیل‌های غیرواقعی خود را پیروز میدان در جنگ نابرابر نشان دهند. درواقع موضوع امکان واردات لوازم خانگی خارجی به‌ویژه دو برند کره‌ای که در چند هفته اخیر با واکنش‌های تولیدکنندگان داخلی همراه بود و متولیان این حوزه تداوم ممنوعیت‌های وارداتی را مکررا خواسته بودند حال با اعلام وزارت صمت مبنی بر تمدید این ممنوعیت تا پایان سال وارد فاز جدیدی شده است به‌گونه‌ای که دبیر انجمن لوازم خانگی که معتقد است در خلال سه سال ممنوعیت واردات تولیدکنندگان با استفاده از این بازار انحصاری توانسته‌اند سهم خود را به 70 درصد افزایش‌دهند. وی تاکید کرده اگر بخش خصوصی به همین روند ادامه دهد به‌زودی به قطب لوازم خانگی در منطقه تبدیل خواهد شد. موضوعی که اگرچه تداعی‌کننده تلاش متولیان این حوزه برای توجیه وزارت صمت برای تداوم ممنوعیت‌های وارداتی در سال بعد است اما رویکرد سیدحسین حسینی‌شاهرودی در خصوص باب‌شدن موضوع انحصار و ارتباطات‌دادن آن به گزارشات برخی رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه «آرمان‌ملی» نشان می‌دهد که فعالان این حوزه عزم خود را برای حرکت در این مسیر جزم کرده‌اند به‌گونه‌ای که دبیر انجمن لوازم خانگی از عدم امکان مقایسه این صنعت با خودروسازی خبر داده و تاکید کرده در صنعت خودروسازی همچنان دولت حاکمیت داشته و به شرکت‌های خودروسازی دائما تسهیلات پرداخت می‌کند این در حالی است که تاکنون به هیچ یک از صنایع لوازم خانگی وامی پرداخت نشده و هیچگاه حمایتی که از خودروسازی شده از این صنعت نشده است . در این رابطه بررسی چند نکته حائز اهمیت است. نخست آنکه رسیدن به سهم 70 درصدی در بازار آنهم در خلال سه سال که هیچ برندی امکان عرضه رسمی در بازار قانونی را نداشته چندان هم قابل دفاع نیست و سهم 30 درصدی محصولات قاچاق در بازار نشان می‌دهد آنچه باعث افزایش سهم داخلی‌سازان شده تنها گرانی برندهای خارجی است و اگر طبق ادعای تولیدکنندگان کیفیت و تنوع محصولات داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی است دلیل این هم اصرار برای تداوم انحصار در بازار برای چیست. از سوی دیگر صنعتی که سه سال بازار را در اختیار داشته نتوانسته سهم خود را به بیش از 90 درصد برساند اگر این انحصار 30 سال هم طول بکشد بازهم در همین حد کیفیت و تنوع باقی خواهد ماند. البته دبیرانجمن لوازم خانگی معتقد است برخی از رسانه‌ها از جمله «آرمان‌ملی» موضوع انحصار و مقایسه صنعت خودرو با لوازم خانگی را باب کرده‌اند. اما سوال اصلی این است که آیا بازار که دربست در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و همچون خودرو از ممنوعیت واردات بهره می‌گیرد به‌جز کلمه انحصار نام دیگری می‌توان برای آن اطلاق کرد. ضمن آنکه درست است که مقایسه خودرو و لوازم خانگی شاید به لحاظ نوع محصول متفاوت باشد اما اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز حمایت‌هایی همچون خودرو را مد نظر دارند بنابراین می‌توان از هم اکنون آینده این صنعت را نیز پیش‌بینی کرد، چرا که خودروسازان اگرچه انحصار بازار دارند اما قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های دیگر دولت زیان انباشت بیش از 75 هزار میلیارد تومانی را برای آنها به ارمغان داشته بنابراین آیا برای لوازم خانگی هم باید در انتظار چنین زیان‌انباشتی باشیم؟ البته به‌نظر می‌رسد دستیابی به قطب لوازم خانگی منطقه آن هم درشرایطی که سازمان استاندارد عقب‌ماندگی به لحاظ تنوع محصول و برخی شاخصه‌های دیگر را نقطه ضعف این صنعت می‌داند آن هم در بازار آزاد کشورهای منطقه که اکثر تولیدکنندگان با تکیه بر نوآوری و کیفیت به سهم‌خواهی در بازار می‌پردازند بیشتر بلوفی توخالی است. پس تنها می‌توان توصیه کرد تولیدکنندگان لوازم خانگی از چند ماه فرصت باقی‌مانده تا پایان ممنوعیت‌های وارداتی برای به‌روزرسانی و افزایش تنوع و کیفیت با مزیت قیمتی بیشترین استنفاده را ببرند و مطمن باشند در اینصورت مصرف‌کننده ایرانی محصول تولید داخل را به‌هر برند دیگری ترجیح خواهد داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار