| کد مطلب: ۱۰۱۸۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

اتمام واکسیناسیون سنین بالای ۶۰ سال تا ۶ مرداد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، درباره کاهش رعایت پروتکل‌های در کشور، افزایش آمار ابتلا به کرونا، وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، وضعیت بیمارستان‌ها و استان‌های پرشیوع و... توضیح داد. دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گفت: روز گذشته جلسه ستاد ملی کرونا با تمامی اعضا و با ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و مروری بر آخرین وضعیت ویروس و بیماری در سطح دنیا داشته‌ایم. به هر حال ویروس دلتا کشورهای زیادی را درگیر کرده و بیش از ۶۵ کشور در دنیا این ویروس را گزارش کردند. کشورهایی مانند اندونزی، آمریکا، انگلیس و... که موارد ابتلای زیادی را گزارش کرده‌اند و حتی میزان بستری این کشورها به ویژه آمریکا و انگلیس به‌رغم بحث واکسیناسیون افزایش یافته که یک زنگ خطر و هشدار است.
عمیقا نگرانیم
وی افزود: در کشور خودمان هم که این ویروس از جنوب و شرق کشور سرایت کرد و اکنون می‌توان گفت در تمام کشور این ویروس در حال گردش است و با توجه به قدرت سرایت بالایی که دارد باید بیش از قبل به سمت رعایت پروتکل‌ها برویم که اتفاقا بر‌عکس شده و این واقعا جای نگرانی دارد. من عمیقا نگرانم که با توجه به وضعیتی که داریم، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است. به‌طوری که ابتدا پروتکل‌های ما از ۸۵ درصد افت کرد و بعد به ۷۰ و ۶۰ و حالا به زیر ۵۰ درصد رسیده است. حال باید پرسید چه اتفاقی فتاده، آیا ویروس ضعیف‌تر شده یا از بین رفته؟ خیر اتفاقا ویروس مرتبا دارد جهش پیدا کرده، قوی تر شده و قدرت سرایت بالاتری دارد.
۱۶۹ شهر قرمز است
رئیسی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز داریم و ۱۶۶ شهر نارنجی. یعنی از بیش از ۵۰۰ شهر ما ۱۱۳ شهرمان زرد است که این نشان دهنده این است که گسترس ویروس در سطح کشور بسیار زیاد است و میزان ابتلا هم در حال افزایش است. در حال حاضر روزانه میزان بستری در کشور دارد از مرز ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ بیمار مثبت بستری دارد عبور می‌کند که این یک زنگ خطر است که اگر جدی نگیریم و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و زمانیکه رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسیده، باید انتظار داشته باشیم که شهرهای بیشتری درگیر شوند و شهرهای قرمز ما قطعا با این وضعیت افزایش می‌یابند. وی تاکید کرد: استان‌های جنوبی و شرقی کشور که ابتدا شروع به افزایش کردند، همچنان سیر صعودی دارند. تقریبا می‌توان گفت هیچ استانی هنوز به قله نرسیده و هنوز در شاخه صعودی این خیز جدید هستیم. البته ما در موج چهارم به طور کامل از موج چهار نگذشتیم و در بازوی پایین رونده موج چهارم بودیم که ویروس دلتا وارد شد و با توجه به قدرت سرایتی که داشت، روند نزولی متوقف و بعد صعودی شد. اکنون هم در شهرهای جنوبی، استان‌های شرقی کشور اعم از بوشهر، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی، کرمان، یزد و... موارد دارد افزایشی می‌شود. در خود استان تهران و البرز هم در حال افزایش است. از آن طرف شهرهای شمالی ما اعم از گلستان، مازندران و گیلان در حال افزایش هستند. تقریبا می‌توان گفت که به جز دو سه استان که فعلا شاید هنوز خیلی روند شتابانی برای افزایش ندارند، سایر استان‌هایمان درگیرند. آذربایجان شرقی هنوز وارد پیک اصلی و ملایم‌تر است. اما سایر استان‌های درگیرند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما به عنوان وزارت بهداشت تمام ابزارها را در اختیار نداریم و بیشترین ابزار ما ابزار نظارتی است، گفت: ما در قالب تیم‌های نظارتی عمل می‌کنیم. البته بسیاری از سطوح نظارتی هم در اختیار اصناف و مشاغل است که باید انجام شود. ما گزارش می‌کنیم که رستوران‌ها باز هستند، مشاغلی که در گروه دو و سه و چهار و در شهر قرمز هستند که نباید فعالیت کنند، باز هستند. واقعیت این است که طبق رنگ بندی شهرها پروتکل‌هایی که باید رعایت شود، متاسفانه رعایت نمی‌شود. اگر در سطح شهر تهران چرخ بزنید، می‌بینید که همه جا اعم از پاساژ، رستوران و ... باز است. در حالی‌که ما تاکید کرده بودیم که این‌ها باید بسته باشند. همچنین تاکید کرده بودیم که مشاغلی مانند رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، تالارها و‌... بسیار خطرناکند و سرایت در آن‌ها بالاست و باید‌ بسته باشند، اما این هفته شاهد بودیم که متاسفانه خیلی برای تعطیلی آن‌ها توفیقی نداشتیم.
وضعیت واکسیناسیون کرونا
معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: خدا را شکر در بحث واکسیناسیون بعد از کندی که اتفاق افتاد، با رسیدن واکسن‌ها به دست‌مان و فعال‌سازی مراکز تجمیعی، روز گذشته از مرز ۳۰۰ هزار واکسن در روز گذشتیم که رکوردی تازه است و برای اولین بار رخ داد. به هر حال اکنون همه دانشگاه‌ها خیال‌شان راحت شد که به اندازه کافی واکسن در دسترس دارند، در عین حال تعداد مراکز تجمیعی و تیم‌های واکسن افزایش یافت. به طوری که اکنون ۲۸۰۰ تیم واکسیناسیون در کشور داریم، در تهران ۸۱ مرکز تجمیعی راه‌اندازی شده است و در سطح کشور هم ۸۰۰ مرکز فعال است. رئیسی با اشاره به بحث نوبت دهی الکترونیکی برای واکسیناسیون، گفت: این موضوع که راه‌اندازی شد، ابتدا یکسری اشکالات داشت و هنوز هم برخی جاها به ویژه در تهران تجمعاتی برای واکسن بود. ابتدا من این تضمین و قول را می‌دهم که ما برای افراد ۶۰ سال به بالا هم نوبت اول و هم نوبت دوم واکسن کافی در اختیار داریم. بنابراین عجله‌ای نداشته باشید. در عین حال علت اینکه همچنان در برخی مراکز تجمع را شاهدیم، این است که به عنوان مثال روز گذشته ۳۰۷ هزار نفر را واکسینه کردیم که بر اساس آمار حدود ۸۵۰۰ نفر بدون نوبت مراجعه کردند، اما واکسینه شدند و همین تعداد باعث اختلال کل سیستم در کشور می‌شود. من از مردم خواهش می‌کنم که اگر پیامک برایشان نیامده، مراجعه نکنند. زیرا هم خودشان معطل می‌شوند و هم سایر افراد را معطل می‌کنند. ما بر اساس ظرفیت مراکز واکسیناسیون نوبت دهی می‌کنیم. اشکالاتی هم در سامانه وجود دارد که اصلاح خواهد شد. وی تاکید کرد: مطمئن باشید که تمام افراد بالای ۶۰ سال تا پایان هفته نوبت دهی می‌شوند و مطمئن باشید تا چهارشنبه هفته بعد یعنی ۶ مرداد ماه همه ۶۰ سال به بالاهای ما واکسینه خواهند شد. بنابراین عجله نکنند. بیشتر هم این موضوع در تهران اتفاق می‌افتد. خیلی‌ها می‌آیند و اسم می‌نویسند و‌... درست نیست. طبق دستورالعمل ما افراد باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کرده و منتظر پیامک نوبت‌دهی بمانند. در عین حال از همکاران هم می خواهم که به هیچ وجه به افرادی که پیامک برایشان ارسال نشده واکسن نزنند. از مردم هم خواهش می کنم که اگر پیامک برایشان نیامده، مراجعه نکنند. بالاخره باید نظمی ایجاد شود. نمی‌دانم چرا فقط در تهران این اتفاقات می‌افتد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار