اقتصاد دیجیتال، فرصتی بزرگ برای دولت آینده
آرمانملی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است و اگر کسی در این مسیر پیش نرود، جلوی توسعه دولت خود را میگیرد. محمدجواد آذریجهرمی در یکی از اتاقهای گفتوگوی کلابهاوس که در خصوص بازار سرمایهگذاری برگزار شد، حضور یافت و به تشریح مسائل پیرامون اقتصاد دیجیتال پرداخت. او افزود: «فرصت اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است، زیرا ما پتانسیل داخلی را داریم و این جای خالی را میتوانیم به راحتی پر کنیم. هر کاندیدای ریاست جمهوری که برنامه اقتصادی داشته باشد و به این ظرفیت نگاه کند مجبور است ۵G و FTTH را توسعه بدهد، چراکه اگر در این مسیر پیش نرود جلوی توسعه دولت خود را میگیرد.» آذری جهرمی با بیان اینکه مسیر اقتصاد دیجیتال یک مسیر برگشت ناپذیر است، گفت: «در سال ۹۶ سهم اقتصاد دیجیتال 7/2 درصد بود که در سال ۹۹ به 4/6 درصد رسید و رشد قابل توجهی را تجربه کرد.» به گفته وی، بخش اقتصاد دیجیتال یک بخش امیدوارکننده است و جز پیروی از آن چارهای نداریم. با توجه به مجموع شرایط به نظر من کسی در اداره این کشور موفق است که روی بهرهروی کار کند. راه
نجات اقتصاد کشور بهبود بهرهوری است و یکی از ابزارهای مهم در این زمینه فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: «در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی را برای اقتصاد دیجیتال پیش بینی میکنیم. با رفع موانعی که از سوی وزارت صمت انجام شده به زودی دو استارتاپ بزرگ وارد حوزه بورس خواهند شد.5/2 برابر کردن بازار آی.سی.تی تکلیفی است که در برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است، پس استراتژی ما 5/2 برابر کردن بازار بود که میتوانست با افزایش تعرفه و تورم در بخش آی. سی. تی با تعداد مشترک ثابت یا تثبیت نرخ و افزایش مشترکان حاصل شود.» او ادامه داد: «استراتژی ما برای توسعه بازار در بیش از سه سال گذشته، مبتنی بر تثبیت قیمت بوده است. کاهش نرخ تسهیم درآمد اپراتورها به دولت را به چهار درصد کاهش دادیم. در ابتدای وزارت من از مالیات ۲۸ درصدی که به دولت پرداخت میشد، سه درصد برای توسعه روستایی در نظر گرفته شد که ما سه درصد را به خود اپراتورها بازگرداندیم و به این صورت پرداخت را به تعهد تبدیل کردیم. چهار درصد نیز از سال ۹۹ کم کردیم و دولت بهطور تقریبی هفت درصد سهم درآمد را به عنوان سهمش در توسعه
مناطق کمتر برخوردار آورد.» آذریجهرمی گفت: «مجموعه اتفاقهایی که افتاد و سیاستگذاریهایی که در عرصه توسعه اقتصادی انجام شد، موجب افزایش این بازار از ۳۰ میلیون مشترک به ۷۰ میلیون مشترک شد و RPO مشترکان (متوسط درآمد اپراتور به ازای هر مشترک) هم با توجه به رشد حوزه آی. سی. تی، رشد قابل توجهی پیدا کرد. متوسط درآمد مخابرات بهازای هر مشترک ADSL نزدیک به ۱۱ هزار تومان بود که اکنون این عدد چیزی در حدود ۲۶ هزار تومان است. با کاهش تعرفههای بخش دولتی، در سه مرحله هزینه اپراتورها را مدیریت کردیم و در کنار آن با تثبیت قیمت در بخش مدیریت هزینه تلاش کردیم با ترویج اقتصاد اشتراکی بین اپراتورها و به اشتراکگذاری منابع کاری کنیم که هزینههایشان کاهش پیدا کند.» وزیر ارتباطات افزود: «در شرایط کنونی اپراتورها به سمت توسعه ۵Gرفتهاند و اپراتورهای ثابت به فکر توسعه VDSL و FTTH (اتصال شبکه فیبر نوری به منازل مسکونی) هستند، بحث بر این است که در این سرویسها بتوانیم تعرفه بالاتری بگیریم که سرمایهگذاری و برگشت سرمایه ما توجیه داشته باشد. سیاست ما در همه این سالها تثبیت قیمت برای رشد بازار بوده است، اکنون نیز بازار رشد و به
بلوغ خوبی رسیده است و ارزش آن در این مدت هم به لحاظ اشتراک و هم درآمدی حدود دو برابر شده است.» آذریجهرمی گفت: «تصور نباید این باشد که وقتی ۵G میآید همان خدمات ۴G و درآمد ۴Gرا دارد، بلکه وقتی نسل پنجم ارتباطات بیاید خود مصرف در اپراتورها با رشد همراه میشود. پیشبینی ما در سال ۱۴۰۰ دو برابر شدن رشد بازار نسبت به سال گذشته است، درست اتفاقی که سال ۹۹ به واسطه کرونا در بازار اینترنت کشور رخ داد. زمانی که ۵G میآید درآمد ۴G باقی نمیماند و افزایش پیدا میکند.» این عضو کابینه دولت تصریح کرد: «براساس تکالیفی که در برنامه ششم توسعه بر عهده ما گذاشته شد، از مرکز آمار ایران خواستیم رشد بخش آی. سی. تی را برای مبدا سال ۹۵ مورد اندازهگیری قرار دهد. بنابر برنامه ششم توسعه رشد ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات باید 1/19 درصد باشد، اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی جهان ۲۶ تا ۲۷ درصد و در کشورهای در حال توسعه 5/16 درصد است. در کشور ما این میزان 5/6 درصد است که در سال ۱۴۰۰ پیشبینی 5/7 رصد را داریم.» آذریجهرمی بیان داشت: «در کشورهای پیشرفته، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال 5/6 درصد است زیرا شرکتهای سخت افزاری و
وندورهای (فروشندگان) قوی دارند. سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و صنعت توریست در کشور ما جای رشد دارند، یکی از دلایل کندی پیشرفت شرکتهای این حوزه عدم حضور در بورس است که دلیلش عدم شناسایی داراییهای نامشهود بود که اکنون برخی از آنها رفع شده است. حوزههایی مانند کشاورزی، سلامت و انرژی حوزههایی هستند که میتوانند اقتصاد دیجیتال را به اندازه ۱۰ درصد رشد دهند.»
ارسال نظر