آرمان ملی آنلاین گزارش می دهد
چتر حمایتی بیمه دی برای ایثارگران
در شرایطی که فشار تحریمها نفس نظام سلامت کشور را تنگ کرده و تأمین دارو، بهویژه داروهای خاص، به یکی از پیچیدهترین چالشهای حوزه درمان تبدیل شده است، بیمه دی مسیری متفاوت برگزید؛ مسیری که بر پایه ایستادگی، مسئولیتپذیری و تعهد به جامعهای شکل گرفته که سالها بار دفاع از کشور را در قالب تامین داروهای مورد نیاز جانبازان را بر دوش داشتهاند.
به گزارش آرمان ملی آنلاین، به گفته کارشناسان؛ همکاری بیمه دی با جامعه جانبازان، نه یک قرارداد اداری که یک عهد ملی و اخلاقی است؛ عهدی که این شرکت در سختترین بزنگاهها با افتخار تمام بر آن پای فشرده است. اجرای سیاستهای حمایتی از جمله راهبردهای ویژه شرکتهای بیمه تلقی می شود که این امر به خصوص در حوزه دارو و درمان بیشتر فرصت عملیاتی شدن یافته است . بیمه دی از جمله شرکتهایی است که با حمایت تمام قد برای تامین دارو جهت جانبازان و خانواده های ایثارگر، کارنامه مطلوبی از خود به منظور تهیه داروها برای یادگاران دفاع مقدس برجای گذاشته است. این امر به صورت یک جریان مستمر از سالهای دورجهت تامین داروهای خاص بیماران جانبازان، تهیه داروها در دوران کرونا و در نهایت درجنگ دوازده روه اخیر با اسرائیل، همواره سیاستهای خود را در این بخش به خوبی اجرا کرده است. این امر حتی با وجود تشدید تحریمها و افزایش چالشها برای تامین دارو، استمرار یافته و به این ترتیب هممزان با تشدید نارسایی ها برای جانبازان، تحریمها و نه کمبود دارو نتوانست مانع از آن شود که جانبازی برای تهیه داروی ضروریاش در صفهای طولانی بماند، چراکه این رویکرد، هسته اصلی این نهاد بیمهای به خصوص بیمه دی را تشکیل می دهد که در تلاش برای حفظ آن در سیاستهای خود است.
از یک آمار خشک تا یک واقعیت ملی
بر اساس این گزارش، امروز نقش بیمه دی فقط در گزارشها و نشستها دیده نمیشود؛ بلکه در زندگی روزمره ایثارگرانی لمس میشود که برای درمان به یک پشتوانه مطمئن نیاز دارند. براین اساس، بر اساس آخرین اخبار منتشره؛ بیش از ۱٫۸ میلیون نفر از جامعه ایثارگری، جانبازان، خانواده شهدا و آزادگان تحت پوشش مستقیم بیمه دی قرار دارند. آمارها نشان میدهد که حدود ۸۵ درصد خدمات درمانی ایثارگران کشور توسط بیمه دی ارائه میشود؛ رقمی که نه تنها بیانگر اعتماد بنیاد شهید، بلکه نشاندهنده جایگاه راهبردی این شرکت در ساختار رفاهی کشور است. به اعتقاد کارشناسان؛ این پوشش وسیع، تنها با ایجاد شبکهای بزرگ از مراکز درمانی ممکن شده؛ شبکهای با بیش از ۱۰٬۶۰۰ مرکز درمانی در سراسر ایران، ایجاد شده است و به این ترتیب این گستردگی باعث شده حتی ایثارگرانی که در مناطق دورافتاده زندگی میکنند، برای خدمات بیمهای احساس بیپشتوانگی نداشته باشند.
دیجیتالیسازی خدمات؛ از دیدار تا دارویار
به باور اکثر صاحبنظران در این حوزه، چند سال اخیر نقطه عطفی در مسیر تحول بیمه دی بوده است، چراکه ورود این شرکت به حوزه خدمات دیجیتال، نه یک تغییر ظاهری، بلکه پاسخی ضروری به نیاز ایثارگرانی است که بسیاری از آنان با مشکلات حرکتی، تنفسی یا بیماریهای مزمن دستوپنجه نرم میکنند. اپلیکیشن «دیدار» در حال حاضر، به یکی از ابزارهای کلیدی در تسهیل زندگی بیمهشدگان ایثارگر تبدیل شده است؛ از نوبتدهی آنلاین و پیگیری نسخهها گرفته تا مشاهده اسناد پزشکی و پرداخت خسارات، تسهیلگری مطلوبی در این حوزه برای همگان، به خصوص برای بسیاری از جانبازان، بهویژه جانبازان شیمیایی و ... را فراهم کرده و به این ترتیب، فاصله میان خانه و داروخانه یا بیمارستان را از معادلات روزانه حذف کرده است. بعلاوه، سامانه «دارویار» نیز بهتدریج به بخشی از ساختار تأمین داروی خاص برای ایثارگران تبدیل شده است و با توسعه تدریجی این سامانه، امکان دریافت داروهای صعبالعلاج به شیوه دیجیتال و با کمترین رفتوآمد است؛ بنیاد شهید را در تعامل با بیمه دی در دسترسی به اهداف خود، نزدیکتر ساخته است. با ورود این ابزار دیجیتال، هرچند که تقریباً رویکردی نوظهور دراین بیمه به شمار می آیند، اما جهتگیری مهمی را دنبال می کنند که همانا، تبدیل بیمه دی از یک ارائهدهنده سنتی بیمه درمانی به یک پلتفرم یکپارچه خدمات سلامت برای ایثارگران است.
استمرار خدمات حتی با وجود چالشها
به گفته مسئولان این بیمه، همزمان با این دستاوردها، چالشهایی جدی نیز وجود داشته است که از جمله آن می توان به افزایش حجم بدهی بنیاد شهید به بیمه دی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان می شود، اما با وجود این فشار مالی، بیمه دی اعلام کرده است که در هیچ مقطعی خدمات به ایثارگران را کاهش نداده و حتی در شرایط کمبود نقدینگی، پرداخت اسناد درمانی را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت انجام داده است. قطعاً پایداری این روند بدون حمایت نظاممند، دشوار خواهد بود، اما به باور مسئولان این شرکت اجرای سیاستهای حمایتی شرکت دی از جانبازان، برکتی است که باعث افتخار این شرکت در این حوزه محسوب می شود، هرچند بدیهی است رایزنی مناسب با سازمانهای دولتی و ... برای تامین هزینه های سنگین به منظور تامین رفاه و سلامت جانبازان به خصوص بیماران صعب العلاج رویکردی استکه ضروری به نظر می رسد تا در مجموع فرآیند سیاستهای حمایت بیمه دی با مخاطرات احتمالی روبرو نشود.
جایگاهی فراتر از یک شرکت بیمه
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران در این بخش، نقش بیمه دی تنها اقتصادی نیست، چراکه ایثارگران، سرمایه اجتماعی کشور هستند و حفظ کرامت آنان، حفظ یک بخش حیاتی از حافظه و هویت ملی است. در این میان، بیمه دی طی سالهای اخیر به جایگاه نمادینی رسیده که مسئولان مختلف نیز به آن اذعان کردهاند و همواره مسئولان این شرکت دی با اشاره به اینکه سطح همکاریها با جانبازان هیچگاه به این سطح از آنچه که در حال حاضر جریان دارد نبوده است، ابراز امیدواری کرده اند، روند افتخار همکاری همچنان پایدار باشد. به گفته مسئولان شرکت دی، قطعاً مدیریت مطالبات مالی از بنیاد شهید، به منظور تامین منابع دارویی و نسخه پیچی در مناطق مختلف و حتی مرزی و محروم، از دغدغه های مسئولان در این شرکت بوده است که امید به یافتن راهی مناسب برای حضور مقتدرانه در این عرصه را دارد. به باور مشمولان این بیمه به خصوص جانبازان، بیمه دی نشان داده که میتواند در سختترین سالها، از کرونا تا جنگ و از تحریم تا کمبود دارو، از جامعه ایثارگری پاسداری کند. در حقیقت حمایت ۸۵ درصد پوشش درمانی ایثارگران، شبکه ۱۰ هزار مرکزی درمانی، سرعت پرداخت خسارات، توسعه سامانههای دیجیتال، و پایداری خدمات در میان فشارهای مالی، همه گواه آن است که بیمه دی نقشی فراتر از یک نهاد بیمهای دارد و چنانچه، این شرکت بتواند چالشهای مالی را مدیریت و زیرساختهای درمانی و دیجیتال خود را گسترش دهد، آیندهاش نه تنها روشن، بلکه ملی و راهبردی خواهد بود؛ آیندهای که در آن بیمه دی همچنان «سنگر استوار» ایثارگران باقی میماند.
ارسال نظر