بلیط هواپیما گران میشود؟
با رشد نرخ دلار و نقش مستقیم آن در قیمتگذاری بلیتهای هواپیما، کارشناسان هشدار میدهند که بازار حملونقل هوایی در آستانه موج تازهای از گرانی قرار دارد و مسافران باید خود را برای هزینههای بیشتر آماده کنند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ تامین ارز مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی از تالار دوم مرکز مبادله که فعالان صنعت هوانوردی پس آن را شوک دوم پس از آزادسازی بخشی از قیمت سوخت هواپیماها میدانند، به باور کارشناسان میتواند به کاهش تقاضای سفرهای هوایی و افت صنعت هوانوردی منجر شود.
عمده هزینه شرکتهای هواپیمایی، هزینههای ارزی است؛ بهطوری که بسته به ناوگان و ساختار شرکت بین ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینههای آنها را در بر میگیرد و حتی بقیه هزینهها از جمله خدمات فنی و مهندسی آنان نیز بهطور غیرمستقیم وابسته به ارز است.
اگرچه یکی از راههای جبران هزینههای ناشی از نرخ ارز، افزایش نرخ بلیت پروازها است، اما واقعیت این است که این کار از کششپذیری لازم برخوردار نیست و منجر به از دست رفتن صندلیهای پروازی و در نتیجه کاهش درآمد ایرلاینها خواهد شد؛ زیرا واقعیت این است که بهجز ایام خاص و اوج سفر، در طول سال اغلب بلیت پروازها با کمتر از نرخ واقعی به فروش میرسد؛ بر این اساس در حالی که ساختار هزینه شرکتهای هواپیمایی دستخوش تغییر شده، شرکتها نمیتوانند آن را در ساختار درآمدی جبران کنند.
همچنین در این شرایط نمیتوان افزایش هزینهها را با کاهش هزینههایی که برای ایمنی پروازها میشود، جبران کرد؛ چرا که خط قرمز صنعت هوایی کشور، ایمنی پرواز است و در این راستا اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری در موضوع ایمنی پروازها، خود تصمیمگیرنده بوده و سیاستگذار است، اما در تعیین نرخ ارز شرکتهای هوایی نقشی ندارد.
بر این مبنا، به تازگی بحث تغییر نرخ ارز در صنعت هوایی که در گروه دریافت کنندگان ارز خدماتی قرار میگیرند، خبرساز شده است و فعالان این صنعت میگویند با تغییر نرخ ارز تخصیصی به شرکتهای هواپیمایی، هزینههای آنان نیز رو به افزایش خواهد گذاشت.
بر اساس آخرین آمار سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد هواپیماهای رجیستر فعال در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند است که بین ۱۳۴ تا ۱۳۵ فروند از آنها در حال ارائه خدمات هستند؛ سال گذشته ۴۶ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۴۰ مسافر با ۳۹۹ هزار و ۶۵۳ پرواز (نشست و برخاست) از سوی شرکتهای هواپیمایی اعزام و پذیرش شدند که سهم شرکتهای هواپیمایی داخلی از این پروازها ۳۲۰ هزار و ۱۹۲ پرواز بوده است یعنی بیش از ۸۰ درصد از این پروازها از سوی شرکتهای ایرانی انجام شده است.
نکته دیگر اینکه در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۶ مسافر بین المللی با ۷۹ هزار و ۴۶۱ پرواز در طول سال جابه جا شدند که سهم ایرلاینهای داخلی در پروازهای بین المللی جابه جایی ۷ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۴۴ مسافر با ۴۸ هزار و ۸۱۷ پرواز بوده است یعنی بیش از ۶۱ درصد.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره تصمیمات جدید ارزی برای صنعت هوایی اظهار داشت: در طول جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و حتی روزهای پس از آتشبس، بخش هوایی، تنها بخشی از صنعت حمل و نقل کشور بود که آسیب دید؛ طبق آمار، در آن روزها ۱۲ هزار و ۲۹ پرواز باطل شد که از این تعداد هشتهزار و ۶۵۳ پرواز داخلی و سههزار ۳۷۶ پرواز بین المللی بود.
این مقام صنفی افزود: همچنین از ۲۳ خرداد ماه تا ۱۱ تیرماه ۴۴۴ هزار و ۳۲۴ بلیت داخلی و ۳۹۵ هزار و ۶۴ بلیت باطل و بیش از ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد از دست رفته شرکتهای هواپیمایی برآورد شده است.
وی بیان داشت: در حالی که هنوز ایرلاینها از این شوک بزرگ خارج نشده و به وضعیت سابق بازنگشتهاند، شوک دیگری این بار در حوزه ارزی بر شرکتها تحمیل شده و آن، تامین ارز شرکتهای هواپیمایی در «تالار دوم مرکز مبادله» است.
اسعدی اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین ارز شرکتهای هواپیمایی را به تالار دوم مرکز مبادله منتقل کرده است؛ این بدان معناست که شرکتها باید ارز مورد نیازشان را به صورت توافقی و با نرخهای بالای ۹۰ هزار تومان و نزدیک به نرخ بازار تهیه کنند؛ در حالی که پیشتر این نرخها در مرکز ارز تجاری تا ۷۰ هزار تومان بود.
منبع: اطلاعات
ارسال نظر