| کد مطلب: ۱۰۵۰۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

دولت رئیسی رکورددار تورم شد

آرمان ملي - احسان اسقايي: تورم رکود شکست. گزارش مرکز آمار ايران نشان مي‏‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سالجاري با ثبت رقم 2/ 12درصد به بيشترين ميزان از ابتداي انتشار آن رسيده است. اين نهاد، به شکل رسمي آمار تورم ماهانه را از ابتداي دهه80 ارائه کرده است. علاوه بر تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه نيز با ثبت رقم 5/ 52 درصد بيشترين ميزان در مقايسه با سال‏‌هاي دو دهه گذشته است. برخي مسئولان هر از چند‏‌گاهي که پشت ميز خطابه مي‏‌روند، دائما از کاهش شيب تورم، نقدينگي خبر مي‏‌دهند. با اين وجود آنچه مردم بر سر سفره‌هاي خود مشاهده مي‏‌کنند، با آنچه اعلام مي‌شود فاصله دارد. اين ماه گوشت گران مي‏‌شود، ماه ديگر ميوه، ماه بعدي لبنيات و ماه بعد.... هر روز کانال‏‌هاي خبري از افزايش قيمت سکه، دلار خبر مي‏‌دهند و در شرايط کنوني چه بخواهيم و چه نه، ساير اقلام تابع قيمت دلار هستند.

دلار چند بود، سکه چند؟

کسي قصد ندارد از سياست‏‌هاي اشتباه دولت‏‌هاي مختلف دفاع کند. به‌طور يقين مُهر دلار جهانگيري بر چهره دولت حسن روحاني نشسته است و از يادها نخواهد رفت. به‌طوري‌که مقامات فعلي اقتصادي در شرايطي که وعده ثبات نرخ ارز در حدود 26 تومان را مي‏‌دهند که اعلام مي‏‌کنند، سياست‏‌هاي آنها سياست‏‌هاي اقتصادي نيست که منجر به پيدايش دلار جهانگيري شود اما واقعيت آن است که دلار در ابتداي روي کارآمدن دولت ابراهيم رئيسي در کانال 24 هزار تومان بود اما اکنون حتي اگر نرخ کانال‏‌هاي رسمي را در نظر بگيريم، قيمت دلار حدود 40 هزار تومان و کانال‏‌هاي غيررسمي چند هزار تومان بالاتر است. سکه نيز به همين شکل قيمت سکه در ابتداي دولت رئيسي در کانال يازده ميليون تومان بود که امروز به بيش از دو برابر يعني کانال 25 هزار تومان ورود کرده است. اين آمارها که مثال بارز است و نمي‏‌توان آن را ناديده گرفت و نشان مي‏‌دهد که دولت حتي اگر قصد داشت که سياست‏‌هاي پولي و مالي خود را به گونه‏‌اي ترتيب دهد که وضعيت اقتصادي بهبود يابد اما در اين مسير حرکت نکرده است.

از دولت هاشمي تا رئيسي

دولت مرحوم آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني دولتي بود که اساس کار خود را بر سازندگي قرار داده بود. اين دولت توانسته بود حجم بالايي از سرمايه‏‌گذاري‌هاي مختلف از جمله اخذ وام از خارج از کشور و تشويق سرمايه‏‌گذاران داخلي مقيم خارج به شرکت در سرمايه‏‌گذاري‏‌هاي عمراني ايران کشور را به يک کارگاه توليدي تبديل کند. آن دولت بعد از جنگ در قدرت قرار گرفته بود و تنها يک هدف داشت بازسازي اقتصادي ايران به‏‌ هر قيمت!. از اين‌رو درکنار اقدامات خوبي که در توسعه اقتصادي انجام داد، تورم ايجاد شد و قشرهاي آسيب‌پذير از آن در رنج بودند اما بهاي اين آسيب؛ توسعه کشور و در ريل قرارگرفتن اقتصاد بود. در مقايسه اين دولت با دولت رئيسي بايد گفت «دانه فلفل سياه و خال مه رويان سياه ///هر دو جانسوزند، اما اين کجا و آن کجا»، در آن موقع تورم کشور در مسير توسعه قرار گرفته بود، ولي تورم فعلي هر چه داشته باشد، توسعه‏‌اي براي مردم ندارد. به‌طوري‌که آمارهاي مختلف خبر از کاهش قدرت خريد مردم به‌علت افزايش گراني و تورم مي‏‌دهند.

دولت رکوردشکن

دولت سيزدهم رکورددار تورم شد. رکوردي که قبل از آن براي ماه‏‌هايي در دولت روحاني و هاشمي و احمدي‌نژاد وجود داشته است. حتي غول تورم در دولت محمد خاتمي هم به‌صورت کلي مهار نشد اما اين نکته را بايد گفت که خاتمي اقتصادي با حدود 10 درصد تورم و رشدي برابر با 7/6 درصد را به احمدي‌نژاد تحويل داد. حسن روحاني هم از ابتداي تشکيل دولتش تا پايان دولت اول خود تورم را چنان تک‌رقمي کرد. چنانچه از او براي هر چيزي ايراد مي‏‌گرفتند، جز تورم! هرچند که وضع تحريم شرايط دولت روحاني را هم در نزد افکار عمومي خراب کرد. ظاهرا دولت ابراهيم رئيسي با تيم اقتصادي کنوني نتوانسته شرايط اقتصاد را بهبود بخشد که تورم به اينجا رسيده است. حال بايد ديد اين تيم اقتصادي مي‏‌تواند رکورد‏‌هاي ديگري را ثبت کند؟ مشخص اين است که ترامپي که قصد داشت ايران را به زانو در آورد نتوانست به نيت خود برسد و او امروز ديگر نيست و مرگ سياسي او اعلام شده است. اين اقتصاد بر زيربار آن تحريم‏‌ها خرد نشده. انتظار مي‏‌رود با اصلاح روش‏‌ها و حتي تيم اقتصادي جلوي سياست‏‌هاي مخرب اقتصادي گرفته شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار