| کد مطلب: ۱۰۴۹۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

محدوديت تردد کشتي‏‌هاي اروپايي در تنگه هرمز

نماينده مجلس هشدار داد

محدوديت تردد کشتي‏‌هاي اروپايي در تنگه هرمز

يک نماينده مجلس گفت: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتي‏‌هاي تجاري اروپايي در تنگه را به‌دنبال خواهد داشت. محمدحسن آصفري، درباره مصوبه پارلمان اروپا براي تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيان کرد: اين اقدام پارلمان اروپا کاملا يک اقدام احساسي و پوست خربزه‏‌اي بود که سازمان منافقين زيرپاي اعضاي کنگره اروپا گذاشتند. اگر سوابق سازمان مجاهدين خلق را بررسي کنند، متوجه مي‏‌شوند که اينها چه اقداماتي انجام دادند. چه جناياتي که اينها در ايران انجام ندادند خون مردم بيگناه را ريختند و نخست‌وزير، رئيس‏‌جمهور و رئيس ديوان‌عالي کشور را به شهادت رساندند. تعداد زيادي از بچه‏‌هاي سپاه ما را به شهادت رساندند و چه اقداماتي که در دنيا انجام دادند. نماينده اراک يادآور شد: سازمان مجاهدين خلق در زمان روي کاربودن حزب بعث عراق دست به حمايت از صدام زدند و مردم بي‏‌دفاع عراق را به شهادت رساندند. وي تصريح کرد: اينها که اجازه دادند «مريم رجوي» بيايد در پارلمان اروپا حرف بزند يک وقت 2 ساعته هم به NGO‏‌ها و تشکل‏‌هاي مردم نهاد ايراني مي‏‌دادند که مستند بيايند جنايات منافقين را به نظر پارلمان اروپا برساندند شايد چنين تصميم احساسي را نمي‏‌گرفتند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‏‌که امروز مردم ما مدافع سپاه هستند، عنوان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي فلج اطفال را در جمهوري اسلامي ايران ريشه‏‌کن کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مقابله با جريان‏‌هاي تکفيري و داعش در آن سوي مرزهاي ايران اقدامات زيادي انجام داد، جريان‏‌هاي تکفيري که در وزرشگاه‏‌ها و رستوران‏‌هاي فرانسه و آلمان آمده بودند و بمب‏‌گذاري کرده بودند. در جبهه حلب، فلوجه، تمور و جاهاي ديگر بچه‏‌هاي سپاه ما با تکفيري‏‌ها مي‏‌جنگيدند و اقدام پارلمان اروپا به غير از اينکه خشم و انزجار مردم ما را از اروپايي‏‌ها بيشتر کند، نتيجه ديگري ندارد، البته جمهوري اسلامي هم کوتاه نخواهد آمد. وي تاکيد کرد: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتي‏‌هاي تجاري اروپايي در تنگه هرمز را به‌همراه خواهد داشت و اگر پارلمان اروپا نسبت به تصميم خودش عقب‏‌نشيني نکند، مطمئن باشند اقداماتي را در پارلمان خودمان دنبال خواهيم کرد و با طرح‏‌هاي چندفوريتي تردد در تنگه هرمز را براي کشتي‏‌هاي اروپايي محدود مي‏‌کنيم که مطمئنا به نفع آنها نخواهد بود، لذا بهتر است تا دير نشده پارلمان اروپا تصميم خودش را کنار بگذارد و عقلانيت نشان دهد و از اقدامات احساسي دست بردارد.

تردد قاره‏‌پيما‏‌ها در تنگه هرمز

يک کارشناش مديريت اظهارداشت: تردد بيش از 50 هزار کشتي اقيانوس‌پيماي تجاري، نفتي و گازي سالانه از مسير تنگه هرمز به‌عنوان يکي از تنگه‏‌هاي راهبردي جهان صورت مي‏‌گيرد. علي غياثيان گفت: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حمل‌ونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال براساس آمار سال 2018 از طريق دريا انجام مي‏‌شود. او با بيان اينکه خانواده‏‌هاي معمولي اتريشي ساکن وين، وقتي در اواخر ماه آوريل امسال احساس کردند مقداري هزينه زندگي بالاتر رفته است، نمي‏‌دانستند که علت اين امر اتفاقي است که در چند هزار کيلومتري آنها رخ داده است؛ نه جنگي اتفاق افتاده بود و نه حادثه غيرمترقبه طبيعي مانند سيل و زلزله رخ داده بود، افزود: تنها کشتي عظيم کانتينربر ever given که متعلق به يک سرمايه‏‌گذار ژاپني بود، به‌دليل وزش باد سنگين، ناگهان به گل نشست و يکي از دو کانال راهبردي جهان يعني کانال سوئز واقع در کشور مصر را حدود يک هفته بست. غياثيان بيان کرد: اين رويداد باعث شد در گوشه ديگري از جهان يک شرکت عظيم توليدکننده خمير چوب مخصوص کاغذسازي که يکي از عمده‏‌ترين اقلام توليد دستمال کاغذي و محصولات بهداشتي و کاغذي است، هشدار دهد، قادر به تامين منابع اوليه مورد نياز محصولات خود نيست. او توضيح داد: وزش باد شديد در خاورميانه، سرعت غيرمجاز کشتي کانتينربر در کانال سوئز و آنطور که برخي رسانه‏‌ها نوشتند حواس‌پرتي کاپيتان کشتي، باعث شد کارخانه دستمال کاغذي در برزيل هشدار گراني بدهد و هزينه زندگي خانواده‏‌هاي معمول اروپايي ناگهان افزايش پيدا کند. اين کارشناس مديريت اظهارکرد: حادثه انسداد کانال سوئز يکبار ديگر بر اهميت حمل‌ونقل دريايي و اثر بي‏‌بديل آن بر اقتصاد جهاني تاکيد کرد. او با اشاره به اينکه براي اکثر جمعيت جهان، حمل‌ونقل کالا در کاميون‏‌ها، قطار‏‌ها و گاهي در هواپيما‏‌هايي که از بالاي سرشان عبور مي‏‌کند، خلاصه مي‏‌شود، گفت: بخش بزرگي از بار آن کاميون‏‌ها و يا قطار‏‌ها يا از طريق يک شناور آمده و وارد شده است يا قرار است بر روي آن منتقل و صادر شود. او ادامه داد: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حمل‌ونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال (آمار سال 2018) از طريق دريا انجام مي‏‌شود. غياثيان با بيان اينکه اگر اختلال در کانال سوئز جدي و طولاني مدت بود يا درباره اقلام راهبردي مانند غذا يا حامل‏‌هاي انرژي به خصوص نفت خام و ميعانات گازي اتفاق مي‏‌افتاد، جهان با بحران بسيار جدي روبه‏‌رو مي‏‌شد که نمونه آن را در جنگ خليج‌فارس در سال 1991 تجربه کرد، افزود: در واقع حمل‌ونقل دريايي به اندازه‏‌اي از اهميت برخوردار است که تصور جهان بدون آن و کشتي‏‌هاي غول پيکري که از مواد غذايي تا حامل‏‌هاي انرژي، نهاده‏‌اي توليد و محصولات صنعتي را در سراسر عالم جابه‏‌جا مي‏‌کنند، غيرممکن است. او يادآور شد: تحريم‌کنندگان طي دو دوره تحريم هسته‏‌اي بخش اعظم فشار تحريمي را بر ناوگان کشتيراني کشور وارد کردند و اين اقدامي آني و بدون فکر نبود. دشمنان به‌خوبي مي‏‌دانند که تا 90 درصد از مبادلات تجاري ايران از طريق دريا (بيش از 123 ميليون تن کالا در سال 1399) انجام مي‏‌شود، اما اين موضوعي است که اکثر ايرانيان از آن بي‏‌خبرند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار