لوگو
۱۴۰۲ پنج شنبه ۳ فروردين
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • اجتماعی
  • اقتصاد
  • فرهنگ و هنر
  • بین‌الملل
  • ورزش
  • عکس
  • ویدیو
  • دانش
1401/11/03 - شماره 1476
نسخه چاپی

محدوديت تردد کشتي‏‌هاي اروپايي در تنگه هرمز

نماينده مجلس هشدار داد

محدوديت تردد کشتي‏‌هاي اروپايي در تنگه هرمز

يک نماينده مجلس گفت: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتي‏‌هاي تجاري اروپايي در تنگه را به‌دنبال خواهد داشت. محمدحسن آصفري، درباره مصوبه پارلمان اروپا براي تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيان کرد: اين اقدام پارلمان اروپا کاملا يک اقدام احساسي و پوست خربزه‏‌اي بود که سازمان منافقين زيرپاي اعضاي کنگره اروپا گذاشتند. اگر سوابق سازمان مجاهدين خلق را بررسي کنند، متوجه مي‏‌شوند که اينها چه اقداماتي انجام دادند. چه جناياتي که اينها در ايران انجام ندادند خون مردم بيگناه را ريختند و نخست‌وزير، رئيس‏‌جمهور و رئيس ديوان‌عالي کشور را به شهادت رساندند. تعداد زيادي از بچه‏‌هاي سپاه ما را به شهادت رساندند و چه اقداماتي که در دنيا انجام دادند. نماينده اراک يادآور شد: سازمان مجاهدين خلق در زمان روي کاربودن حزب بعث عراق دست به حمايت از صدام زدند و مردم بي‏‌دفاع عراق را به شهادت رساندند. وي تصريح کرد: اينها که اجازه دادند «مريم رجوي» بيايد در پارلمان اروپا حرف بزند يک وقت 2 ساعته هم به NGO‏‌ها و تشکل‏‌هاي مردم نهاد ايراني مي‏‌دادند که مستند بيايند جنايات منافقين را به نظر پارلمان اروپا برساندند شايد چنين تصميم احساسي را نمي‏‌گرفتند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‏‌که امروز مردم ما مدافع سپاه هستند، عنوان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي فلج اطفال را در جمهوري اسلامي ايران ريشه‏‌کن کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مقابله با جريان‏‌هاي تکفيري و داعش در آن سوي مرزهاي ايران اقدامات زيادي انجام داد، جريان‏‌هاي تکفيري که در وزرشگاه‏‌ها و رستوران‏‌هاي فرانسه و آلمان آمده بودند و بمب‏‌گذاري کرده بودند. در جبهه حلب، فلوجه، تمور و جاهاي ديگر بچه‏‌هاي سپاه ما با تکفيري‏‌ها مي‏‌جنگيدند و اقدام پارلمان اروپا به غير از اينکه خشم و انزجار مردم ما را از اروپايي‏‌ها بيشتر کند، نتيجه ديگري ندارد، البته جمهوري اسلامي هم کوتاه نخواهد آمد. وي تاکيد کرد: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتي‏‌هاي تجاري اروپايي در تنگه هرمز را به‌همراه خواهد داشت و اگر پارلمان اروپا نسبت به تصميم خودش عقب‏‌نشيني نکند، مطمئن باشند اقداماتي را در پارلمان خودمان دنبال خواهيم کرد و با طرح‏‌هاي چندفوريتي تردد در تنگه هرمز را براي کشتي‏‌هاي اروپايي محدود مي‏‌کنيم که مطمئنا به نفع آنها نخواهد بود، لذا بهتر است تا دير نشده پارلمان اروپا تصميم خودش را کنار بگذارد و عقلانيت نشان دهد و از اقدامات احساسي دست بردارد.

تردد قاره‏‌پيما‏‌ها در تنگه هرمز

يک کارشناش مديريت اظهارداشت: تردد بيش از 50 هزار کشتي اقيانوس‌پيماي تجاري، نفتي و گازي سالانه از مسير تنگه هرمز به‌عنوان يکي از تنگه‏‌هاي راهبردي جهان صورت مي‏‌گيرد. علي غياثيان گفت: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حمل‌ونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال براساس آمار سال 2018 از طريق دريا انجام مي‏‌شود. او با بيان اينکه خانواده‏‌هاي معمولي اتريشي ساکن وين، وقتي در اواخر ماه آوريل امسال احساس کردند مقداري هزينه زندگي بالاتر رفته است، نمي‏‌دانستند که علت اين امر اتفاقي است که در چند هزار کيلومتري آنها رخ داده است؛ نه جنگي اتفاق افتاده بود و نه حادثه غيرمترقبه طبيعي مانند سيل و زلزله رخ داده بود، افزود: تنها کشتي عظيم کانتينربر ever given که متعلق به يک سرمايه‏‌گذار ژاپني بود، به‌دليل وزش باد سنگين، ناگهان به گل نشست و يکي از دو کانال راهبردي جهان يعني کانال سوئز واقع در کشور مصر را حدود يک هفته بست. غياثيان بيان کرد: اين رويداد باعث شد در گوشه ديگري از جهان يک شرکت عظيم توليدکننده خمير چوب مخصوص کاغذسازي که يکي از عمده‏‌ترين اقلام توليد دستمال کاغذي و محصولات بهداشتي و کاغذي است، هشدار دهد، قادر به تامين منابع اوليه مورد نياز محصولات خود نيست. او توضيح داد: وزش باد شديد در خاورميانه، سرعت غيرمجاز کشتي کانتينربر در کانال سوئز و آنطور که برخي رسانه‏‌ها نوشتند حواس‌پرتي کاپيتان کشتي، باعث شد کارخانه دستمال کاغذي در برزيل هشدار گراني بدهد و هزينه زندگي خانواده‏‌هاي معمول اروپايي ناگهان افزايش پيدا کند. اين کارشناس مديريت اظهارکرد: حادثه انسداد کانال سوئز يکبار ديگر بر اهميت حمل‌ونقل دريايي و اثر بي‏‌بديل آن بر اقتصاد جهاني تاکيد کرد. او با اشاره به اينکه براي اکثر جمعيت جهان، حمل‌ونقل کالا در کاميون‏‌ها، قطار‏‌ها و گاهي در هواپيما‏‌هايي که از بالاي سرشان عبور مي‏‌کند، خلاصه مي‏‌شود، گفت: بخش بزرگي از بار آن کاميون‏‌ها و يا قطار‏‌ها يا از طريق يک شناور آمده و وارد شده است يا قرار است بر روي آن منتقل و صادر شود. او ادامه داد: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حمل‌ونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال (آمار سال 2018) از طريق دريا انجام مي‏‌شود. غياثيان با بيان اينکه اگر اختلال در کانال سوئز جدي و طولاني مدت بود يا درباره اقلام راهبردي مانند غذا يا حامل‏‌هاي انرژي به خصوص نفت خام و ميعانات گازي اتفاق مي‏‌افتاد، جهان با بحران بسيار جدي روبه‏‌رو مي‏‌شد که نمونه آن را در جنگ خليج‌فارس در سال 1991 تجربه کرد، افزود: در واقع حمل‌ونقل دريايي به اندازه‏‌اي از اهميت برخوردار است که تصور جهان بدون آن و کشتي‏‌هاي غول پيکري که از مواد غذايي تا حامل‏‌هاي انرژي، نهاده‏‌اي توليد و محصولات صنعتي را در سراسر عالم جابه‏‌جا مي‏‌کنند، غيرممکن است. او يادآور شد: تحريم‌کنندگان طي دو دوره تحريم هسته‏‌اي بخش اعظم فشار تحريمي را بر ناوگان کشتيراني کشور وارد کردند و اين اقدامي آني و بدون فکر نبود. دشمنان به‌خوبي مي‏‌دانند که تا 90 درصد از مبادلات تجاري ايران از طريق دريا (بيش از 123 ميليون تن کالا در سال 1399) انجام مي‏‌شود، اما اين موضوعي است که اکثر ايرانيان از آن بي‏‌خبرند.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email
بنر تستی

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • هراس از انتشار بولتن محرمانه!
  • گاف یا بی‏‌اطلاعی سخنگوی دولت؟
  • عده‌ای بیکار در پارلمان اروپا
  • سرليست‏‌ها و نامزدهاي احتمالي انتخابات 1402 مجلس
  • محدوديت تردد کشتي‏‌هاي اروپايي در تنگه هرمز
گیشنیز :: بلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی آرمان ملی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.