نماينده مجلس هشدار داد
محدوديت تردد کشتيهاي اروپايي در تنگه هرمز
يک نماينده مجلس گفت: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتيهاي تجاري اروپايي در تنگه را بهدنبال خواهد داشت. محمدحسن آصفري، درباره مصوبه پارلمان اروپا براي تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيان کرد: اين اقدام پارلمان اروپا کاملا يک اقدام احساسي و پوست خربزهاي بود که سازمان منافقين زيرپاي اعضاي کنگره اروپا گذاشتند. اگر سوابق سازمان مجاهدين خلق را بررسي کنند، متوجه ميشوند که اينها چه اقداماتي انجام دادند. چه جناياتي که اينها در ايران انجام ندادند خون مردم بيگناه را ريختند و نخستوزير، رئيسجمهور و رئيس ديوانعالي کشور را به شهادت رساندند. تعداد زيادي از بچههاي سپاه ما را به شهادت رساندند و چه اقداماتي که در دنيا انجام دادند. نماينده اراک يادآور شد: سازمان مجاهدين خلق در زمان روي کاربودن حزب بعث عراق دست به حمايت از صدام زدند و مردم بيدفاع عراق را به شهادت رساندند. وي تصريح کرد: اينها که اجازه دادند «مريم رجوي» بيايد در پارلمان اروپا حرف بزند يک وقت 2 ساعته هم به NGOها و تشکلهاي مردم نهاد ايراني ميدادند که مستند بيايند جنايات منافقين را به نظر پارلمان اروپا برساندند شايد چنين تصميم احساسي را نميگرفتند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه امروز مردم ما مدافع سپاه هستند، عنوان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي فلج اطفال را در جمهوري اسلامي ايران ريشهکن کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مقابله با جريانهاي تکفيري و داعش در آن سوي مرزهاي ايران اقدامات زيادي انجام داد، جريانهاي تکفيري که در وزرشگاهها و رستورانهاي فرانسه و آلمان آمده بودند و بمبگذاري کرده بودند. در جبهه حلب، فلوجه، تمور و جاهاي ديگر بچههاي سپاه ما با تکفيريها ميجنگيدند و اقدام پارلمان اروپا به غير از اينکه خشم و انزجار مردم ما را از اروپاييها بيشتر کند، نتيجه ديگري ندارد، البته جمهوري اسلامي هم کوتاه نخواهد آمد. وي تاکيد کرد: ما طرحي را دنبال خواهيم کرد که محدوديت تردد کشتيهاي تجاري اروپايي در تنگه هرمز را بههمراه خواهد داشت و اگر پارلمان اروپا نسبت به تصميم خودش عقبنشيني نکند، مطمئن باشند اقداماتي را در پارلمان خودمان دنبال خواهيم کرد و با طرحهاي چندفوريتي تردد در تنگه هرمز را براي کشتيهاي اروپايي محدود ميکنيم که مطمئنا به نفع آنها نخواهد بود، لذا بهتر است تا دير نشده پارلمان اروپا تصميم خودش را کنار بگذارد و عقلانيت نشان دهد و از اقدامات احساسي دست بردارد.
تردد قارهپيماها در تنگه هرمز
يک کارشناش مديريت اظهارداشت: تردد بيش از 50 هزار کشتي اقيانوسپيماي تجاري، نفتي و گازي سالانه از مسير تنگه هرمز بهعنوان يکي از تنگههاي راهبردي جهان صورت ميگيرد. علي غياثيان گفت: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حملونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال براساس آمار سال 2018 از طريق دريا انجام ميشود. او با بيان اينکه خانوادههاي معمولي اتريشي ساکن وين، وقتي در اواخر ماه آوريل امسال احساس کردند مقداري هزينه زندگي بالاتر رفته است، نميدانستند که علت اين امر اتفاقي است که در چند هزار کيلومتري آنها رخ داده است؛ نه جنگي اتفاق افتاده بود و نه حادثه غيرمترقبه طبيعي مانند سيل و زلزله رخ داده بود، افزود: تنها کشتي عظيم کانتينربر ever given که متعلق به يک سرمايهگذار ژاپني بود، بهدليل وزش باد سنگين، ناگهان به گل نشست و يکي از دو کانال راهبردي جهان يعني کانال سوئز واقع در کشور مصر را حدود يک هفته بست. غياثيان بيان کرد: اين رويداد باعث شد در گوشه ديگري از جهان يک شرکت عظيم توليدکننده خمير چوب مخصوص کاغذسازي که يکي از عمدهترين اقلام توليد دستمال کاغذي و محصولات بهداشتي و کاغذي است، هشدار دهد، قادر به تامين منابع اوليه مورد نياز محصولات خود نيست. او توضيح داد: وزش باد شديد در خاورميانه، سرعت غيرمجاز کشتي کانتينربر در کانال سوئز و آنطور که برخي رسانهها نوشتند حواسپرتي کاپيتان کشتي، باعث شد کارخانه دستمال کاغذي در برزيل هشدار گراني بدهد و هزينه زندگي خانوادههاي معمول اروپايي ناگهان افزايش پيدا کند. اين کارشناس مديريت اظهارکرد: حادثه انسداد کانال سوئز يکبار ديگر بر اهميت حملونقل دريايي و اثر بيبديل آن بر اقتصاد جهاني تاکيد کرد. او با اشاره به اينکه براي اکثر جمعيت جهان، حملونقل کالا در کاميونها، قطارها و گاهي در هواپيماهايي که از بالاي سرشان عبور ميکند، خلاصه ميشود، گفت: بخش بزرگي از بار آن کاميونها و يا قطارها يا از طريق يک شناور آمده و وارد شده است يا قرار است بر روي آن منتقل و صادر شود. او ادامه داد: طبق برآورد کارشناسان، بيش از 80 درصد از حملونقل بار در جهان به ميزان 11 ميليارد تن در سال (آمار سال 2018) از طريق دريا انجام ميشود. غياثيان با بيان اينکه اگر اختلال در کانال سوئز جدي و طولاني مدت بود يا درباره اقلام راهبردي مانند غذا يا حاملهاي انرژي به خصوص نفت خام و ميعانات گازي اتفاق ميافتاد، جهان با بحران بسيار جدي روبهرو ميشد که نمونه آن را در جنگ خليجفارس در سال 1991 تجربه کرد، افزود: در واقع حملونقل دريايي به اندازهاي از اهميت برخوردار است که تصور جهان بدون آن و کشتيهاي غول پيکري که از مواد غذايي تا حاملهاي انرژي، نهادهاي توليد و محصولات صنعتي را در سراسر عالم جابهجا ميکنند، غيرممکن است. او يادآور شد: تحريمکنندگان طي دو دوره تحريم هستهاي بخش اعظم فشار تحريمي را بر ناوگان کشتيراني کشور وارد کردند و اين اقدامي آني و بدون فکر نبود. دشمنان بهخوبي ميدانند که تا 90 درصد از مبادلات تجاري ايران از طريق دريا (بيش از 123 ميليون تن کالا در سال 1399) انجام ميشود، اما اين موضوعي است که اکثر ايرانيان از آن بيخبرند.