| کد مطلب: ۱۰۴۹۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد

سرليست‏‌ها و نامزدهاي احتمالي انتخابات 1402 مجلس

انتخابات 1402 از اين جهت اهميت دارد که بعد از انتخابات1400 و پيام معنادار گروهي از مردم با راي‏‌هاي باطله نگراني‏‌ها از کاهش مشارکت مردم افزايش يافت. «خبرآنلاين» نوشت: «اين نگراني‏‌ها از آنجا اهميت داشت که دولت با وجود يکدست‌سازي حاکميت در ساير قوا، نتوانست طرح‏‌هاي بزرگ خود در اقتصاد داخلي را به پيش ببرد. بر اين اساس با مرور جريان‏‌هاي سياسي فعلي درون نظام، مي‏‌توان افراد زير را به‌عنوان محتمل‏‌ترين نيروهاي سياسي براي قرارگرفتن در معرض انتخاب مردم ارزيابي کرد: اعتدالگرايان: اعتدالگرايان از انتخابات سال 1392 جايگاه ويژه‏‌اي در سياست ايران ايفا کردند. حضور آنان، بعداز رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني و گرايش مردم به دکتر حسن روحاني، و وحدت ميان اصلاح‌طلبان با آنان، از ابعاد ملي برخوردار شد. رويکرد تعاملي در ارتباط با نيروها و نهادهاي سياسي، و تقويت همگرايي، با آنان در حوزه داخلي و همچنين در حوزه خارجي تعامل با کشورهاي غربي براي حل برجام و دستاورد حل مسائل اقتصادي تا سال 1397 از شاخص‏‌ترين دستاوردهاي آنان است. شعار تبليغاتي آنان با محوريت «تدبير و اميد»، «کليد» توسعه، بود. مهم‏‌ترين رسانه‏‌هاي آنان در حال حاضر وبسايت «حسن روحاني» است که اخيرا راه‌اندازي شده است. در حال حاضر از مهم‏‌ترين چهره‏‌هاي آنان براي سرليستي انتخابات مجلس در سال آينده، مي‏‌توان از چهره‏‌هايي مانند واعظي، رئيس دفتر روحاني، نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و فاطمه هاشمي رفسنجاني نام برد. به‌غير از حسن روحاني، از ديگر پشتوانه‏‌هاي سياسي اعتدالگرايان مي‏‌توان از علي لاريجاني نام برد.»

برنامه اصلاح‌طلبان چيست؟

ناسا يا نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با هدف تحقق و عملياتي‌شدن مشارکت حداکثري، به‏‌دنبال نهايي‌کردن نهاد اجماع‏‌ساز اصلاح‏‌طلبان (ناسا) با مشارکت فکري، عملي و اجرايي 31 حزب داراي مجوز از وزارت کشورهستند. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات محوري‏‌ترين تشکل اصلاح‌طلبان است که معتقد به حکمراني در چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي هستند. اگرچه اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 با ردصلاحيت گزينه‏‌هاي اصلي خود مواجه شدند اما هنوز براي اعلام رسمي حضور در انتخابات آتي را بدون چراغ سبز شوراي نگهبان، کمي زود مي‏‌دانند. از مهم‏‌ترين گزينه‏‌هاي سرليستي اصلاح‌طلبان، مرعشي، محمدرضا عارف و مجيد انصاري هستند که تاکنون نيز اظهارنظري از آنها در انتخابات آتي منتشر نشده است. مهم‏‌ترين رسانه اين گروه را مي‏‌توان مجموعه روزنامه‏‌ها و نشريات شامل اعتماد، آرمان، شرق، هم‌ميهن و کارگزاران و مردم‌سالاري دانست که به‌صورت روزانه چاپ مي‏‌شوند.

جبهه پايداري بيکار نيست

اين جريان سياسي اگرچه در مجلس کنوني در اقليت هستند اما در نهادهاي حاکميتي از جمله در مجلس در جايگاه‏‌هاي حساس کميسيون‏‌هاي مهم قرار دارند. اين جريان به لحاظ تشکيلاتي از حيث ايدئولوژيک منسجم اما با روش‏‌هاي اقناعي تبليغات سياسي بيگانه است. از محتمل‏‌ترين سرليست‏‌هاي اين جريان مي‏‌توان به مرتضي آقاتهراني و سيدمحمود نبويان نام برد. لازم به ذکر است که جبهه مذکور در دولت احمدي‌نژاد محوريت داشت. رسانه اصلي اين گروه وبسايت «جبهه پايداري انقلاب اسلامي» است. از ديگر رسانه‏‌هاي اين جريان مي‏‌توان به سايت رجانيوز، روزنامه کيهان و روزنامه عصر ايرانيان نام برد. بازتاب انديشه‏‌هاي اين جريان در هفته نامه پرتو صورت مي‏‌گيرد. اصولگرايان انقلابي: سعيد جليلي بارزترين نماد اين جريان سياسي است که از حيث بنيادهاي انديشه سياسي، با جبهه پايداري قرابت دارد. حاميان جليلي که در انتخابات1400 و بعد از کناره‌گيري او به نفع ابراهيم رئيسي انتظار داشتند جليلي را در يکي از پست‏‌هاي معاون اولي رئيسي ببينند حالا اين ظرفيت را در سعيد جليلي مي‏‌بينند که او را به‌عنوان ليدر و رهبر جريان انقلابي در انتخابات مجلس در 1402 به‌عنوان سرليست اصولگرايان انقلابي به ميدان بفرستند. رسانه‏‌هاي اين جريان همچون فارس، تسنيم، نسيم و هفته‌نامه صبح‌صادق در تلاش‏ هستند در تحليل‏‌هاي خود، سعيد جليلي را به‌عنوان گزينه مطلوب دبيري شوراي‌عالي امنيت مطرح نمايند. در صورت عدم ورود سعيد جليلي به اين شغل حساس، مي‏‌توان انتظار داشت او براي ورود به انتخابات مجلس1402 آمادگي لازم را داشته باشد. شعار او در انتخابات 1400 «جهاد بزرگ براي جهش ايران» بود که در نهايت به نفع سيدابراهيم رئيسي از دور رقابت‏‌هاي انتخاباتي کنار کشيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار