| کد مطلب: ۱۰۴۶۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

کاشت درخت با کاهش مرگ‌ومير مرتبط است

محققان دريافتند که تعداد درختان کاشته شده در خيابان با کاهش مرگ‌ومير مرتبط است و اين ارتباط با افزايش سن و رشد درختان قوي‌تر مي‌شود. محققان همچنين تخمين مي‌زنند که مزاياي اقتصادي سالانه کاشت درختان بسيار بيشتر از هزينه نگهداري آنهاست. شواهدي مبني بر ارتباط بين قرارگرفتن در معرض طبيعت و مرگ‌ومير کمتر وجود دارد. «پيام دادوند»، نويسنده ارشد اين مطالعه از موسسه تحقيقاتي بارسلونا، مي‌گويد: «بيشتر مطالعات از تصويربرداري ماهواره‌اي براي تخمين شاخص پوشش گياهي استفاده مي‌کنند که انواع مختلف پوشش گياهي را متمايز نمي‌کند و نمي‌تواند مستقيما به مداخلات ملموس دست يابند.» بنابراين، نويسندگان از يک آزمايش طبيعي که در شهر پورتلند انجام شد، استفاده کردند: بين سال‌هاي 1990 تا 2019، دوستداران درخت 49246 درخت خياباني کاشتند و سوابق مربوط به مکان و زمان کاشت درختان را حفظ کردند. محققان تعداد درختان کاشته شده در يک منطقه معين (به طور خاص، يک مسير سرشماري، که در آن تقريبا 4000 نفر زندگي مي‌کنند) در 5، 10 يا 15 سال قبل را بررسي کردند. آنها با استفاده از داده‌هاي سازمان بهداشت اورگن، اين اطلاعات را با مرگ‌ومير ناشي از علل قلبي‌وعروقي، تنفسي يا غيرتصادفي در همان منطقه بررسي کردند. نتايج نشان مي‌دهد در محله‌هايي که درختان بيشتري کاشته شده‌اند، ميزان مرگ‌ومير (مرگ به ازاي هر 100 هزار نفر) کمتر بوده است. اين ارتباط منفي در مورد مرگ‌ومير قلبي‌وعروقي و غيرتصادفي (يعني همه علل به استثناي تصادفات) به‌ويژه براي مردان و افراد بالاي 65 سال معنادار بود. علاوه بر اين، با افزايش سن و رشد درختان، اين ارتباط قوي‌تر شد: کاهش ميزان مرگ‌ومير مربوط به درختان کاشته شده 11- 15 سال قبل دو برابر نسبت به درختان کاشته شده در 1- 5 سال قبل بود. اين بدان معني است که درختان مسن‌تر با کاهش بيشتر در مرگ‌ومير افراد منطقه همراه هستند و حفظ درختان بالغ موجود ممکن است براي سلامت عمومي اهميت ويژه‌اي داشته باشد. اين يافته که درختان بزرگ تأثير بيشتري بر سلامتي نسبت به درختان کوچک‌تر دارند، گوياي آن است که درختان بزرگ‌تر در جذب آلودگي هوا، تعديل دما و کاهش صدا (سه عامل مرتبط با افزايش مرگ و مير) بهتر عمل مي‌کنند.

ورزش و مقابله با سرطان روده

براساس يک مطالعه جديد، انجام منظم و برنامه‌ريزي شده فعاليت بدني متوسط مي‌تواند به افزايش طول عمر افراد مبتلا به سرطان روده کمک کند. اين يافته‌ها نشان داد که ورزش حتي براي بيماران سرطاني چاق هم مفيد است، چراکه التهاب را کاهش مي‌دهد و جوامع باکتريايي ميکروبيوم روده را بهبود مي‌بخشد. «کورنليا اولريچ»، يکي از نويسندگان اين مطالعه توضيح داد: «التهاب يک فرآيند کليدي است که موجب بروز سرطان کولورکتال (روده بززرگ) مي‌شود. ما مي‌دانيم که BMI يا همان شاخص توده بدني بالا باعث التهاب در اطراف بدن مي‌شود.» اولريچ در بيانيه خبري مؤسسه گفت: چاقي در آستانه تبديل شدن به عامل شماره 1 سرطان است و در حال پيشي‌گرفتن از سيگار است. بيش از 13 سرطان با چاقي مرتبط هستند. از اين‌رو مهم است که درک کنيم ورزش با شدت متوسط مي‌تواند به بيماران مبتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند تا التهاب را کاهش دهند، سلامت روده خود را بهبود بخشند و عمر طولاني‌تري داشته باشند؛ حتي اگر اضافه وزن داشته يا چاق باشند. اين مطالعه بر روي بيماران مبتلا به سرطان روده تازه تشخيص داده شده انجام شد. محققان در آلمان و همچنين يوتا نمونه مدفوع 179 بيمار مبتلا به سرطان روده‌بزرگ در مراحل 1 تا 4 را که بين اکتبر 2010 تا مارس 2018 ثبت نام کرده بودند، ارزيابي کردند. آنها دريافتند که سطح فعاليت‌بدني بالاتر با تنوع ميکروبيوم روده بيشتر مرتبط است که نشانگر سلامت روده است. به گفته محققان: بيماري که فعال و پرتحرک است داراي ميکروبيوم‌هاي متنوع‌تر و تعداد کمتري از باکتري‌هاي محرک سرطان کولورکتال و مقادير بالاتري از باکتري‌هايي است که در برابر سرطان کولورکتال محافظت مي‌کنند. اولريچ بيان داشت: «مطالعه ما نشان مي‌دهد که هيچکس نيازي به ورزشکاربودن ندارد تا از مزاياي آن بهره‌مند شود. صرفا فعال‌بودن و تحرک‌داشتن مفيد است. محققان اين يافته‌ها را گام مهمي در درک تأثير يک روده سالم بر نتايج سرطان روده بزرگ ناميدند.

تغذيه در آلودگي هوا

دکتري تخصصي علوم تغذيه با بيان اينکه آلاينده‌هاي موجود در هواي آلوده، باعث بروز اکسايش در بدن ما مي‌شوند، گفت: بايد غذاهايي مصرف کنيم که به مقدار کافي آنتي‌اکسيدان داشته باشند. نسرين اميدوار توضيح داد: مصرف به اندازه آنتي‌اکسيدان ويتامين C مي‌تواند به تقويت سيستم ايمني بدن کمک زيادي کند. وي توضيح داد: تمام سبزيجات برگدارسبز، پيازچه، کلم‌سبز، انواع مرکبات، توت‌فرنگي و گوجه‌فرنگي منابع مهم ويتامين C هستند. اين متخصص مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات را توصيه کرد و ادامه داد: مصرف سبزيجاتي همچون خانواده کلم‌ها از جمله کلم‌بروکلي، کلم‌پيچ و گل‌کلم، اسفناج، پيازچه و ميوه‌هايي از جمله انواع مرکبات و سيب در هواي آلوده بسيار مفيد است زيرا مي‌تواند حالت‌هاي شبيه به آسم را نيز کمرنگ کند. اميدوار يادآور شد: همچنين بايد مراقب باشيم که در صورت داشتن زمينه حساسيت و آسم، غذاهايي را که محرک اين عارضه‌ها هستند کمتر مصرف کنيم. اميدوار درباره اثر مصرف شير و لبنيات در روزهاي آلوده توضيح داد: مصرف شير در روزهاي آلودگي هوا توصيه مي‌شود و در عين حال مصرف لبنيات کافي و غذاهاي متنوع سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند. وي اظهارداشت: خيلي از اين فلزات هنگام جذب در بدن ما، با مواد مغذي رقابت مي‌کنند و بنابراين لازم است که غذاهاي متنوعي مصرف کنيم که حاوي آنتي‌اکسيدان‌ها باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار