| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» عملکرد دولت و تاثیر آن بر جامعه را بررسی می‌کند

تغییــــرات برای کارآمدی بیشتــــر

آرمان‌ملي- حميد شجاعي: نگاهي به وضعيت جامعه در حوزه‌هاي مختلف و بروز نارضايتي‌ها نشان مي‌دهد که جامعه از عملکرد دولت رضايت نداشته و دولت نيز نتوانسته آنطور که بايد و شايد موفق ظاهر شود. چه اينکه وعده‌ها در برخي حوزه‌ها حتي به مرزهاي تحقق نيز نرسيده است. شايد بهتر باشد براي درک بهتر موضوع بازگشتي به سال گذشته و زمان روي کارآمدن رئيس‌جمهور و تشکيل کابينه داشته باشيم. در آن زمان رئيس‌جمهور کارآمدي و شايسته‌سالاري را ملاک و معيار اصلي خود براي انتخاب وزرا و مديران در دولت در نظر گرفت؛ اما با گذشت چندي از زمان و مشخص شدن گزينه‌هاي پيشنهادي براي تصدي وزارتخانه‌هاي مختلف انتقاداتي نسبت به انتخاب اين افراد صورت گرفت و در همان زمان از مخالفان و منتقدان دولت گرفته تا برخي حاميان دولت انتقاداتي را به نحوه چينش و انتخاب وزرا مطرح کردند و فصل مشترک صحبت‌ها نيز اين بود که برخي از گزينه‌هاي پيشنهادي در حد و اندازه‌هاي اداره وزارتخانه در مقام وزير نيستند؛ اما روند امور تغييري نکرد و با حمايت مجلس همه گزينه‌ها راهي پاستور شدند. اما گذشت 6 تا 9 ماه کافي بود تا مشخص شود برخي وزرا و مديران برنامه‌ خاصي در حوزه‌ مورد نظر خود نداشتند. شاهد مثال بارز اين موضوع نيز حجت‌ا... عبدالملکي، وزير کار سابق بود که شعار ايجاد اشتغال با يک ميليون تومان داد؛ اما در نهايت عمر وزارتش به يکسال نرسيد و نخستين جدا شده دولت سيزدهم لقب گرفت. ادامه روند نيز به همين نحو پيش رفت و طي ماه‌هاي گذشته تاکنون انتقادات از عملکرد وزرا در حوزه‌هاي مختلف همچنان پا برجا بوده و هست. چنانکه از وزير صمت گرفته تا وزير بهداشت، ورزش و... در تيرس استيضاح نمايندگان مجلس قرار گرفته‌اند. چندي پيش نيز جلال ميرزايي، نماينده سابق مجلس گفته بود: «شنيده‌ام آقاي رئيسي در بعضي ديدار‌ها که پيشنهاد شده در کابينه افراد توانمندتري به کار گرفته شوند و بعضي از وزرا ناتوان هستند، اين مساله را پذيرفته است.» اين در حالي است که طي چند وقت اخير نيز برخي اذعان مي‌کنند که با وجود گذشت يکسال و نيم از روي کارآمدن دولت و ديدن عملکردها در برخي حوزه‌ها چندان کارآمدي بالايي مشاهده نمي‌شود. لذا در شرايط تحريم و جنگ اقتصادي بايد وزرايي چابک‌تر، تواناتر و متخصص به‌کار گرفته شوند که بتوانند در حوزه عملکردي خود راندمان کاري بالايي را بروز دهند. از طرفي رئيس‌جمهور چندي پيش در شوراي عالي استان‌ها اظهارداشت که اصلاح عقب‌نشيني نيست. اين رويکرد خود نوعي حرکت رو به جلو است و رئيسي بايد بپذيرد که کابينه‌اش احتياج به ترميم دارد و در راستاي تغييرات هرچه زودتر در کابينه باشد تا عملکردهاي بهتر و موثرتري را از وزارتخانه‌ها در حوزه‌هاي مختلف شاهد باشيم و در مجموع عملکرد دولت بهبود يابد.

کارآمدي نباشد تحول خاصي اتفاق نمي‌افتد

يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص عملکرد دولت و لزوم تغييرات اظهارداشت: انتظار اين بود که پس از چالش‌هاي اقتصادي که در دولت گذشته ايجاد شده بود دولت سيزدهم با نگاه تحول ورود پيدا کند و مديراني را معرفي کنند که يک نگاه تحول‌گرا و ويژه در جهت ساماندهي داشته باشند و در عين حال درصدد پوشش برخي از ضعف‌هاي دولت گذشته برآيند. اگر همه دولت‌ها به‌دنبال قوام بيشتر نقاط قوت و تقويت نقاظ ضعف مي‌رفتند و خودشان به‌دنبال اختراع چرخ نبودند شرايط ما خيلي بهتر از اين بود. اميررضا واعظي‌آشتياني به «آرمان‌ملي» گفت: آقاي رئيس‌جمهور چندي پيش اعلام کردند که از به‌کارگيري نيروهاي ناکارآمد جلوگيري شود و اين مطلب نشان مي‌دهد که خود وزرا از نيروهايي استفاده مي‌کنند که کارايي لازم را ندارند. وي افزود: وقتي کارآمدي نباشد تحول اتفاق نمي‌افتد و چون تحول اتفاق نيفتد پيشرفتي وجود ندارد و در نتيجه مردم احساس مي‌کنند که اتفاق مثبتي نيفتاده و به سمت مطالبه‌گري مي‌روند. در برخي بخش‌ها تحول لازم صورت نگرفته و برخي از وزرايي که انتخاب شدند از توانايي لازم برخوردار نيستند. وي تصريح کرد: معني و مفهوم ثبات مديريت اين است که يک انتخاب درست انجام بگيرد که نشان از اجرايي کردن منويات و سياست‌هاي دولت باشد که به درستي انجام شود نه اينکه مديراني انتخابي کنيم که نه کارآمدي دارند و نه احيانا تخصص خاصي دارند و فقط آدم خوبي هستند.

به اهداف انتخاباتي رئيسي ضربه مي‌زنند

يک چهره اصولگرا درباره انتقاد شديد رئيس‌جمهوري از خواص و مصاديق يأس‌آفريني اظهارداشت: آقاي رئيسي سال 1400 در جايگاه رياست‌جمهوري قرار گرفت اما در واقع او گرفتار تيم‌هايي شد که در خوشبينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت شايستگي قرار گرفتن در مسئوليت‌هاي کلان اجرايي را نداشتند. هدايت‌ا... خادمي گفت: شعارهايي همچون ساخت يک ميليون مسکن در سال، ايجاد يک ميليون شغل در سال، افزايش ارزش پول ملي، تک رقمي کردن تورم و حل مشکل بورس در سه روز از جمله شعارهايي بود که کانديداهاي اصولگرا زمان انتخابات رياست‌جمهوري مطرح کردند و آقاي رئيسي هم آنها را وارد کابينه کرد و در مسئوليت‌هاي اجرايي بر اين تصور بود که وقتي اين افراد خودشان را در حد رئيس‌جمهور مي‌دانند پس دولت سيزدهم با چند شخصيت در حد رئيس‌جمهور بهتر مي‌تواند مشکلات کشور را حل کند. نماينده مجلس دهم تأکيد کرد: وقتي شايستگي مديريتي نباشد طبيعتا اتفاقي نمي‌افتد و کاري پيش نمي‌رود، در نتيجه اهداف و شعارهاي انتخاباتي آقاي رئيسي به منصه ظهور نمي‌رسد. اين تحليلگر مسائل سياسي اظهارکرد: امروز وزرايي اطراف آقاي رئيسي هستند که در سطحي نيستند که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند. ارزش پول ملي کاهش و تورم و رکود افزايش پيدا کرده است، سالي يک ميليون شغل که ايجاد نشد هيچ، برخي شغل‌هاي قبلي از دست رفتند. وضعيت ساخت سالي يک ميليون مسکن نيز که در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار