| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد

احمد مازني در گفت و گو با «آرمان ملي»:

رئيسي به جذب متخصصان بپردازد

احمد مازني در گفت و گو با «آرمان ملي»:

رئيسي به جذب متخصصان بپردازد

آرمان ملي - احسان اسقايي: برخي اتفاقات و شرايط در کشور رخ مي‌دهد که گويي دستگاههاي اجرايي کشور اطلاعي از وضعيت ندارند. تورم فشارهايي را بر مردم وارد کرده که موضوع پنهاني نيست و بارها از سوي کارشناسان بر لزوم ارايه تدبيري براي کاستن از بار تورم تاکيد شده است. برخي معتقدند در شرايطي که مردم با چالش‌هاي معيشتي زيادي روبرو هستند، برخي مسئولان تصور مي‌کنند مي‌توان باحرف درماني مشکلات اقتصادي را حل کردو يا اينکه وعده داده شود دولت براي بهبود شرايط اقتصادي در نظر دارد تغييراتي را ايجاد کند. تغييري که به نظر مي‌رسد با توجه به عدم تحقق شعارها بايد از کابينه و حتي از تيم اقتصادي دولت آغاز شود اما تحولي در اين زمينه مشاهده نمي‌شود؛ به ادعاي برخي کارشناسان دولت تا به امروز نتوانسته در دستگاه سياست خارجه خود اقدامي انجام دهد تا اميدي براي رفع تحريم‌ها و مشکلات اقتصادي باشد. در هر صورت دولت بايد اقداماتي در سياست هاي اقتصادي و يا تغييراتي در سياست‌گذاران خود در عرصه‌هاي مختلف انجام دهد تا به نوعي مردم اميدوار باشند که اقدامي در جهت بهبود شرايط آغاز شده است. «آرمان ملي» در اين ارتباط با احمد مازني فعال سياسي اصلاح طلب به گفت و گو پرداخته است.

حدود 2 سال از عمر دولت سيزدهم گذشته است. رئيس دولت وعده‌هاي را براي بهبود شرايط داده تا چه ميزان دولت توانسته به موفقيت دست يابد؟

عاملي که درکاميابي يا فقدان کاميابي هر دولتي اثرگذار است، ميزان سرمايه اجتماعي و حمايت مردم از دولت و برنامه هاي دولت است. هرچند بخش قابل توجهي از مردم به اين دولت راي دادند و از اين دولت حمايت کرده و همچنان هم از دولت حمايت مي‌کنند. از آجا که انتخابات رياست جمهوري به گونه اي نبود که مشارکت حداکثري در آن باشدآقاي رئيسي بايد مي‌توانست با کساني که در انتخابات شرکت نکردند و يا به ايشان راي ندادند نزديک شود. به گونه‌اي که آراي آنها را در طول رياست جمهوري اول خود جذب کرده و زمينه همراهي بيشتر مردم را با خود فراهم کند. در حالي که مشاهده مي‌کنيم دولت محترم نتوانسته به وعده‌هايي که در زمينه ساخت مسکن و ايجاد اشتغال و بهبود معيشت مردم داده؛ رسيدگي کند.

دولت چگونه‌مي‌توانست به بدنه اجتماعي خود اضافه کند و حتي افرادي که تمايلي به سياست‌هاي دولت نداشته اند را با خود همراه کند؟

يکي از راه‌هاي ايجاد همراهي مي‌توانست اين باشد که دولت محترم کابينه قوي و توانمندي را تشکيل دهد. کابينه‌اي که از نظر سياسي هم سو با رئيس جمهور باشد اما در عين حال از نظر علمي و تجربه و از نظر مهارت و دانش از توان لازم هم برخورد دار باشد. صرف نظر از اينکه بنده به برخي از وزراي محترم دولت به عنوان افراد توانمند نظر دارم و معتقدم در کارهاي حوزه هاي فعاليت خود از مهارت برخوردارند اما واقعيت آن است که ترکيب کابينه ترکيبي نيست که بتواند مشکلات را رفع کند و آن انتظار که وجود داشت که بتوان بخشي از جامعه را به سمت خود جذب کند، وجود ندارد.

عدم گفتگو يا ارتباط به اقشاري که به رئيس جمهور سيزدهم راي ندادند چه اثراتي بر ادامه کار دولت دارد؟

آقاي رئيس جمهور قول داد برخي از مشکلات را برطرف کند مانند تحريم، برجام و مشکلات مربوط به بورس اما نتوانست در اين زمينه اقدامي کنند. ضمن اينکه وعده ايجاد شرايط بهتر هم دادند. امروز قيمت دلار از 35 هزار تومان عبور کرده است و قيمت‌ها چند برابر شده است. آقاي رئيس جمهور اعلام کرده بود حتي اگر تحريم‌برقرار باشد ميتوان با استفاده از ظرفيت هاي داخلي رفاه مردم را تامين کرد و قيمت ها را کنترول نمود و تورم را کاهش داد اما نه تنها تورم کنترل نشد بلکه گراني افزايش يافت. اگر آقاي رئيسي بنا بر آن داشته باشد که به نگاه، نظر و خواست مردم توجه کند؛ بايد از متخصصين دعوت کرده و با استفاده از افراد با تجربه مسائل اقتصادي و حتي مسائل فرهنگي و اجتماعي را حل مي‌کرد

فکر مي‌کنيد با توجه به شرايط فعلي جامعه تغيير در کدام نهاد يا حوزه دولت بايد صورت بگيرد؟

من معتقدم که اولويت اول بخش اقتصاد است. البته نه لزوما وزير اقتصاد چرا که به هر حال معيشت و نياز مردم و مسائل مربوط به اقتصاد در اولويت اول است. متاسفانه نه در وزارت اقتصاد و دارايي و نه در وزارت رفاه و نه در وزارت صنعت و نه در معاونت اقتصادي رئيس‌جمهور و هيچکدام از اينهايي که به‌عنوان تيم اقتصادي دولت تعريف مي‌شوند . حتي نسبت به دولت آقاي احمدي‌نژاد افراد قوي‌تري نيستند. جمله‌اي که آقاي رئيسي در مناظرات انتخاباتي تلويزيني گفته بود اينکه لازم نيست رئيس‌جمهور در بقيه زمينه‌ها تخصص داشته باشد بلکه اگر مدير خوبي باشد مي‌تواند با به خط‌کردن کارشناسان و متخصصان مسائل کشور را حل کند. اما عملا مي‌بينيم که اين محقق نشده و به‌نظر من واولويت نخست همچنان بخش اقتصاد است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار